شرکتهای تجاری بهطور کلی میتوانند با برندسازی، محصولات خود را به قیمت بالاتری بفروشند و سود بیشتری کسب کنند. هرچند ممکن است کالای اصلی که با برند و ویژگیهای جدید ساخته میشود از نظر کیفیت تفاوتی با کالای اصلی و اورجینال نداشته باشد.
ایده
معمولا برای تمامی محصولات و خدمات برندسازی نمیشود. در نخستین جعبه کمکهای اولیهای که خریداری کردم یک دستمال مرطوب ضدعفونیکننده بوت وجود داشت. بوت نام یک برند و نام داروخانههای زنجیرهای و شرکت تولیدی است. این شرکت مالک برندهای زیرشاخه به نام Boot’s No 7 که در زمینه تولید و فروش لوازم آرایشی فعال بوده و برخی از محصولات این شرکت نظیر محلول آسپرین و دستمالهای مرطوب ضدعفونیکننده تحت نام این برند که زیرشاخه برند اصلی است به فروش میرسد و از محصولاتی که با برند اصلی عرضه میشوند ارزانتر است.
اگر مسئولان شرکت Boot میخواستند برای دستمالهای خود برندسازی کرده و آن را متفاوت از سایر محصولات مشابه به بازار عرضه کنند باید کارزار تبلیغاتی خاصی برای آن طراحی میکردند تا از این طریق مخاطبان با شنیدن مکرر نام کالای مذکور، آن را به خاطر بسپارند. بنابراین این شرکت با سرمایهگذاری روی عمومیسازی و اطلاعرسانی از محصولات خود میتوانست امیدوار باشد تا مردم به فروشگاههای Boots وارد شده و با بررسی محصولات عرضه شده با خود بگویند: «من قصد دارم این دستمالهای جدید را خریداری کنم چرا که نام آن را به دفعات شنیدهام.»
دلیل اصلی ایجاد یک برند به جای استفاده از نام و کالای اصلی، مانند استفاده از Apple iPhone به جـای استفــاده از Apple SmartPhone، متفاوت و خاص جلوه دادن این محصول نسبت به بقیه کالاهای مشابه در بازار است. تعداد بسیار زیادی تلفن هوشمند در بازار وجود دارد اما تنها این اپل است که میتواند از عبارت iPhone استفاده کند چرا که شرکت Apple پیشتر با استفاده از قانون مالکیت معنوی از این نام حفاظت کرده و آن را به انحصار خود درآورده است.
در بسیاری از صنایع دیگر خصوصاً صنایعی که به سرعت در حال تغییر هستند نظیر صنعت مُد، استفاده از اسامی اصلی کالاها کاملاً طبیعی است. برخی دیگر از برندها هستند که اسم شرکت تولیدکننده روی آنان قرار داشته و این شرکتها محصولات تولیدی خود را با نامهای متفاوت و برندهای فرعی به بازار عرضه نمیکنند. بعضی از شرکتها سعی میکنند نام خود را به عنوان برند در بازار مطرح کرده و کالاها و خدمات شان را تحت آن نام به بازار عرضه کنند. برند Prada نماینده محصولات لوکس و گران قیمت، و برند Primark نماینده برندهای ارزان و شاد بوده و مناسب استفادههای کوتاه مدت در صنعت مُد است.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
* شما باید برای ساخت هویت برند خود سرمایهگذاری کرده و از این طریق محصولاتی متفاوت و متمایز از سایر محصولات مشابه در بازار تولید کنید. بنابراین ممکن است شما بخواهید از نام و کالای اصلی خود استفاده کنید و برندسازی نکنید.
* هنگامی که برند خود را به صورت قانونی به ثبت رساندید، با استفاده از قوانین مالکیت معنوی از برند مذکور محافظت کنید. فراموش نکنید که این یک سرمایهگذاری اقتصادی بسیار مهم و اساسی است.
* از جمله مزایای استفاده از این ایده آن است که محصولات و خدمات شما آسانتر به فروش میرسند، هنگامی که هویت برندتان ایجاد و تثبیت شد، میتوانید با افزایش قیمت محصولات و خدماتی که ارائه میکنید بخشی از سرمایهای که صرف کردهاید را بازگردانید، فراموش نکنید که هیچ تضمینی در این رابطه وجود ندارد.