گاهی اوقات زمانی که یک برند اقدام به اعمال تغییرات عمده و وسیعی در محصولات و استراتژی خود میکند دیگران نیز ناچار میشوند خود را با تغییرات جدید وفق داده، برای باقی ماندن در بازار بیشتر تلاش کنند، یا اینکه عرصه را واگذار کرده و میدان رقابت را ترک کنند. کالایی که مشتریان فکر میکردند بهترین محصولی است که میتوانند خریداری کنند، هماکنون به دلیل حرکت رو به جلوی یکی از برندهای موجود در بازار به یک محصول از مد افتاده و قدیمی بدل شده است.
ایده
در دهه 70میلادی بستنیفروشیها محصولات خود را تنها با طعمهای وانیلی، شکلاتی و توت فرنگی به بازار عرضه میکردند و شما شانس کمی برای امتحان بستنی با طعمی متفاوت داشتید. شما تنها میتوانستید بستنی خود را با روکش میوهای که طعم میوه آن نیز قابل تشخیص نبود سفارش دهید. استفاده از شکلات خردشده یا کشمش و شربت نیشکر تنها انتخابهایی بودند که ممکن بود در دسترس شما قرار گیرند. در آن دوران تنها افراد باهوش ممکن بود بستنیهای لیمویی و پرتغالی را در اختیار مشتریان قرار دهند.
این عدم تنوع در طعم و مزه ادامه داشت تا اینکه برند Baskin-Robbins وارد شد. این شرکت در سال 1945 در آمریکا به ثبت رسید و فعالیت خود را آغاز کرد، برای آمریکاییها 31 طعم مختلف ممکن است موضوعی عادی باشد اما برای انگلیسیها شرکت Baskin-Robbins مانند یک سفینه فضایی بود که از سیاره دیگری آمده و تنوعی بینظیر از طعمها و مزههای مختلف ارائه میکرد.
طبیعتا در ابتدای کار این شرکت، آنها با جبههگیری و بدبینی برخی افراد مواجه شدند که میگفتند چرا مردم باید به این همه ادویه و طعمهای مختلف نیاز داشته باشند و اینکه در نهایت مشکل طعم وانیل چیست؟! با این وجود شرکت Baskin-Robbins تا به امروز حرکتی رو به جلو داشته و استانداردها و قوانین بازی را تغییر داده است.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
• چنانچه ایدهای در سر دارید نخستین کسی باشید که آن را امتحان میکند، ممکن است دیگران سعی خود را کرده و شکست خورده باشند. در نظر داشته باشید که در صورت موفقیت مردم درباره شما صحبت خواهند کرد و این موضوع میتواند به یک فرصت عالی برای معرفی ارزشهای برند شما بدل شود.
•شما در حال ساخت یک بنای جدید هستید، بنابراین اطمینان حاصل کنید که زیرساختهای لازم را به خوبی فراهم کرده باشید. به کیفیت کارتان بیندیشید و مطمئن شوید بهترین کیفیت را ارائه میکنید.
•شما باید توجه رسانهها را جلب کنید، چرا که آنها در شکلگیری عقاید مردم نقش به سزایی دارند. برای موفقیت در این زمینه میتوانید از کارزارهای مربوط به مدیریت روابط عمومی استفاده کنید.