پرسش: مدیر فروشگاهی در مرکز خرید تیراژه هستم و قصد تغییر دکوراسیون داخلی فروشگاه را دارم.برای این تغییر دکوراسیون قصد دارم از نورپردازیهای مختلف استفاده کنم. با توجه به این موضوع برای جلب توجه مخاطبان از چه نورپردازیهایی باید استفاده شود و زاویه نورپردازی به چه صورت باشد؟
پاسخ کارشناس: بهصورت کلی امروزه استفاده از رنگها و نورهای مختلف در جذب مخاطبان به فروشگاهها بسیار مورد استفاده قرار میگیرد و نورها میتوانند بر حالات و هیجان مخاطبان تاثیرات مثبت و منفی بگذارد و باتوجه به این موضوع که مطالعات نشان میدهد، مخاطبان در بیش از 95درصد مواقع بهصورت ناخودآگاه تصمیم به خرید میگیرند، استفاده از نورهای مختلف برای جذب مخاطبان بسیار میتواند مثمر ثمر واقع شود.
براساس تحقیقاتی که در این حوزه انجام شده، مخاطبان به دستههای مختلفی تقسیم میشوند؛ بهعنوان نمونه برخی از افراد در دسته متعادل قرار میگیرند و همواره به دنبال آرامش هستند و معمولا به نورهای معتدل واکنش مثبتی نشان میدهند. در برخی فروشگاهها برای جذب این مخاطبان، زاویه نور فروشگاه را بهصورت 20 تا 30درصد قرار میدهند که با این زاویه به محصولات ارائه شده در فروشگاه تابیده شود؛ این موضوع باعث میشود مخاطبان واکنش مثبت به محصولات فروشگاه داشته باشند.
برخی دیگر از مخاطبان در دسته تحرک قرار دارند که معمولا افراد خوشگذران و ماجراجویی هستند و به تفریحات مختلف واکنش مثبتی نشان میدهند و همواره به دنبال تنوع هستند. نوع نورپردازی فروشگاهها برای این گونه افراد باید بهصورت هیجانی باشد و با زاویه 12 تا 16 درجه به قفسههای فروشگاه تابیده شود. دسته دیگر مخاطبان دسته تسلط هستند که افراد منتقد تعریف میشوند؛ این افراد معمولا با کوچکترین نارضایتی شاکی میشوند و از کوره در میروند.
برای جذب این مخاطبان باید نورپردازی فروشگاه به صورتی باشد که ناموزون باشد؛ البته نباید نورپردازی برای این مخاطبان بیش از حد تحریکپذیر باشد که آنها را عصبانی و حساس کند. پیشنهاد میشود زاویه نورپردازی بر قفسه فروشگاه برای جلب توجه مخاطبان این دسته، 35 درجه باشد.
با توجه به این سه دستهای که در بالا ذکر شد، فروشگاه شما باید نسبت به مشتریانی که به آن مراجعه میکنند تحقیقات بازاری را انجام دهد که معمولا چه نوع مخاطبانی به فروشگاه شما مراجعه میکنند و از طریق این دستهبندی نوع نورپردازی فروشگاه را مشخص کنند و جلب توجه بهتری را داشته باشید.