نقش کلید واژهها در تجارت الکترونیک بسیار مهم است و تاثیراتی که میتواند بر کسبوکار شما بگذارد، اساسی و حیاتی است. بسیاری از شرکتهایی که در ایران فعالیت دارند، هنوز به این امر آگاه نیستند که کلیدواژههایی که در موتورهای جستوجو وجود دارند تا چه میزان در تحولسازی کسبوکار آنها موثرند. در این مطلب سعی شده، اطلاعاتی در خصوص معرفی کلید واژهها و قدرت آنها در فضای مجازی رقابتی و فرمول آن در اختیار مخاطبان قرار گیرد.
اگر سایت کسبوکار شما از طراحیهای ویژهای برخوردار است یا محصولات خاصی برای فروش در آن گنجاندهاید، بدون داشتن یک استراتژی برای هدایت کاربران به سمت آن قطعا با اتلاف شدید زمان و هزینه مواجه خواهید شد. کارآفرینان باید جایگاه طبیعی شرکت خود را در فهرست از طریق پرداخت پول به موتورهای جستوجوگر تکمیل کنند.
شرکتها از طریق مزایده بر سر کلیدواژهها و پرداخت به ازای هر کلیک، خود را در لایههای بالاتر نتایج جستوجو قرار میدهند. هنگام تایپ کلید واژه در موتور جستوجو توسط کاربر، هر چه نرخ یک کلید واژه بالاتر باشد، جایگاه بهتری در موتور جستوجو بهدست خواهد آمد. شرکت تنها زمانی پول میدهد که خریدار با استفاده از موتورجستوجوی مذکور بر وبسایت این شرکت کلیک کند. هزینه این تکنیک میتواند به سرعت افزایشیافته و موتورهای جستوجو به کارآفرینان امکان میدهند تا سقفی را برای مخارج حسابهای خود در نظر بگیرند، به نحوی که با هزینه بیش از حد مواجه نشوند.
کارشناسان شرکت شما باید محاسباتی را انجام دهند تا به حداکثر مبلغ قابل پرداخت خود پی ببرید، تمام این فرآیند با محاسبه نرخ تبدیل انجام خواهد شد که عبارت است از درصد بازدیدکنندگان وبسایت که در عمل به خرید مبادرت میکنند. نرخهای تبدیل کسبوکارهای مختلف متفاوت است ولی میانگین نرخ تبدیل 2/3 درصد است. این به آن معناست که به ازای هر هزار بازدیدکننده از سایت شرکت، در عمل 23 نفر از آنها به خرید مبادرت میکنند. شرکتی که جواهرات گرانقیمت را از طریق اینترنت میفروشد، ممکن است صدها هزار دلار سود به ازای فروش هر کالا به دست آورد ولی یک شرکت فروشنده کتاب یا دی وی دی تنها چند دلار سود از فروش محصولات خود حاصل میکند.
اگر فرض کنیم که سود شرکت شما به ازای فروش هر واحد کالا 9 دلار و نرخ تبدیل آن 5/2درصد باشد، برای محاسبه حداکثر مقداری که شرکت شما میتواند به ازای کلید واژه بپردازد، از فرمول زیر استفاده کنید:
حداکثر مزایده برای کلید واژه = نرخ تبدیل × میزان سود به ازای فروش هر واحد کالا
برای شرکت شما نتیجه عبارت است از:
حداکثر مزایده برای کلید واژه: 5/2 × 9 دلار = 225/. دلار یا 5/22 سنت به ازای هر کالا
این عدد حداکثر مقداری است که شما مایل به پرداخت آن در مزایده برای کلیدواژهها در موتورهای جستوجو هستید. فرض کنید شما برای یک کلید واژه در یک موتور جستوجوی محبوب 18 سنت میپردازید. اگر هزار خریدار بر وبسایت شما کلیک کنند، کل هزینه پرداختی شما به واسطه استقرار در فهرست مذکور 180 دلار خواهد بود. با نرخ تبدیل 5/2 درصد شما میتوانید انتظار فروش 25 عدد کالا را داشته باشید. اگر سود عادی شما 9 دلار به ازای فروش هر واحد باشد، فروش این 25 عدد کالا سودی معادل 225 دلار برای شما به همراه خواهد داشت.
با کسر هزینه 180 دلاری جذب این مشتریان، سود خالصی معادل 45 دلار برای شرکت شما باقی خواهد ماند. مادامی که شرکت شما به ازای فروش هر کالا بزرگتر از هزینه جذب مشتریان باشد، شرکت شما در فرآیند استقرار در فهرست از طریق پرداخت پول سودآور خواهد بود. توجه داشته باشید که حداکثر نرخ پرداختی برای هر کلید واژه به نرخ تبدیل شرکت شما حساس است.
اگر نرخ تبدیل شرکت 4درصد باشد، حداکثر بهای پرداختی برای یک کلید واژه 36 سنت است، به همین ترتیب، اگر سود شرکت به ازای فروش هر عدد کالا افزایش یابد، قدرت پرداخت شرکت در ازای کلید واژه مذکور افزایش خواهد یافت. اگر نرخ تبدیل 4 درصد و سود20 دلاری نصیب هر کالا شود، به ازای فروش هر عدد کالا شرکت شما دارای حداکثر نرخ مزایده 80 سنت خواهد بود.