پرسش: مدیر تبلیغات و بازاریابی شرکتی هستم که چندی پیش با یکی از آژانس تبلیغاتی همکاریهایی را آغاز کرده و یک کمپین تبلیغاتی را لانچ کردیم اما متاسفانه با اینکه هزینههای زیادی را در این خصوص صرف کردیم اما بازخوردهای مناسبی را از این موضوع دریافت نکردیم. البته در این کمپین از رسانههای محیطی در خیابان آزادی و منطقه 11 و 12 تهران استفاده شده است که چندان با جنس و طبقه اجتماعی مخاطبان ما هماهنگی ندارد. با توجه به این موضوع شما چه راهکار و پیشنهادهایی را در راستای اثر بخشی به سازمان ما ارائه میدهید؟
پاسخ کارشناس: به صورت کلی ممکن است بخشی از هزینههایی که شما در حوزه تبلیغات انجام میدهید بیهوده باشد و اثر بخش نباشد اما سازمان شما در ابتدا باید گروه هدف خود را مشخص کند و بر اساس گروه هدف رسانهای را برای تبلیغات انتخاب کند؛ چون ممکن است گروه هدف شما در خیابان آزادی اصلا تردد نداشته باشند. ممکن است مشکل شما از اینجا نشات بگیرد که برخی از آژانسهای تبلیغاتی چون خودشان صاحب رسانه هستند به شما پیشنهاد میکنند که در این نقاط شهر بیلبوردی را لانچ کنید، اما واقعیت این است که سازمان شما باید این موضوع را انتخاب کند و تحقیقات بازاری را انجام دهد که از چه نوع رسانهای استفاده کند، اثر بخشتر خواهد بود.
اگر سازمان شما بودجه زیادی را در خصوص تحقیقات بازار در نظر نگرفته است نیز میتواند از سازمانهای دیگر که رقیب شما در بازار هستند الگوبرداری کند؛ به عنوان نمونه ببینید که سازمانهای رقیب که محصولاتشان در سطح شما هستند از چه رسانههای تبلیغاتی و در کدام نقطه از شهر استفاده میکنند؛ این تحقیقات تا حدودی میتواند وضعیت سازمان شما را مشخص کند.
در این میان با تحقیقاتی که انجام میدهید شاید متوجه شوید که اگر این بودجه تبلیغاتی را صرف رسانههای ارزانتر کنید اما تعداد آنها بیشتر باشد، مثمر ثمرتر خواهد بود؛ بهعنوان نمونه در تعطیلات از بیلبوردهایی که در شهرهای شمال کشور هستند استفاده کنید چون این مناطق در تعطیلات بسیار پر ترافیک خواهد بود، البته انتخاب چنین رسانههایی مستلزم این موضوع است که شما گروه هدف خود را به خوبی انتخاب کرده و به شناخت درستی از مخاطب دست پیدا کرده باشید و این موضوع صرفا به طبقه اجتماعی گروه هدف شما خلاصه نشود و به مقولههای روانشناختی، دموگرافیکی و... نیز توجه ویژهای داشته باشید.