شنبه, ۳ آذر(۹) ۱۴۰۳ / Sat, 23 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز

معیار‌های انتخاب روش نظر‌سنجی

8 سال پیش ( 1394/12/26 )
پدیدآورنده : حامد بختیاری  

در جلسات گذشته به برخی از روش‌ها نظر‌سنجی اشاره شد. اما گاهی برای صاحبان کسب‌و‌کار این سوال پیش می‌آید که معیار انتخاب روش‌های نظر‌سنجی چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت در زمان ارزیابی روش‌های گوناگون باید به عامل مهم مربوط به گردآوری داده‌ها توجه کرد. تصور کنید قرار است غذای فاسد شدنی جدیدی آزمایش شود، پاسخ‌دهندگان باید قبل از پاسخگویی به پرسش‌نامه محصول را بچشند. اما اگر هیچ روشی برتر نباشد ما به‌عنوان یک محقق باید توانایی شناسایی مزایا و معایب هر یک از روش‌های نظر‌سنجی را داشته باشیم. به‌طور کلی موارد زیر پیشنهاد می‌شود:

1- اگر قرار شد از پرسش‌های بی‌شمار و پیچیده استفاده شود یکی از روش‌ها، نظر‌سنجی حضوری مانند نظرسنجی در خانه، در مراکز خرید یا مصاحبه حضوری به کمک رایانه است.

2- اگر بررسی دقیق نمونه برای شما مهم است، پست ساده (نه پنل‌های پستی)، نمابر و روش‌های الکترونیک ممکن است مناسب نباشد.

3- اگر تمایل دارید بر محیطی که از آن داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنید نظارت داشته باشید مصاحبه‌های متمرکز (در مراکز خرید و مصاحبه‌های حضوری به کمک رایانه) مناسب است.

4- اگر برای شما عدم سوگیری مصاحبه‌کننده مهم است تلاش کنید از روش‌های پستی، فکس و مصاحبه‌های الکترونیک استفاده کنید.

5- اگر هزینه برای شما مهم است به ترتیب از ارسال بسته پستی بدون اطلاع قبلی، فکس، الکترونیک، پنل‌های پستی، تلفن، مصاحبه در مراکز خرید، مصاحبه حضوری به کمک رایانه و درانتها از پرهزینه‌ترین روش که مصاحبه در خانه است استفاده کنید.

اما یکی از چالش‌های عمده شرکت‌های تحقیقات بازاریابی یا واحدهای تحقیقات بازار سازمان‌ها عدم تمایل شرکت در نظر‌سنجی است. این واحدها معمولا با عدم تمایل مصرف‌کننده مواجه شده و بعضا دچار مشکلات فراوانی می‌شوند. به طور کلی چهار شیوه جهت بهبود در نرخ پاسخ‌دهی توسط نارش مالهوترا در کتاب تحقیقات بازاریابی ترجمه دکتر حیدرزاده و تیمور‌پور معرفی شده است. این چهار روش شامل: اطلاع قبلی، پیگیری، مشوق‌ها (پولی و غیر‌پولی) و دیگر انگیزاننده‌ها معرفی شده است که در زیر به بررسی هر یک از این موارد پرداخته خواهد شد.

روش اطلاع قبلی: این روش شامل ارسال نامه یا ایمیل یا برقراری تماس تلفنی با پاسخ‌دهندگان احتمالی و خبر دادن به آنها درباره نظر‌سنجی زود هنگام پستی، تلفنی، حضوری یا الکترونیکی است. اطلاع قبلی نرخ پاسخگویی را به دلیل کاهش بدگمانی و ایجاد فضای همدلی افزایش می‌دهد.

پیگیری: این روش شامل تماس دوره‌ای با افرادی است که پاسخی ارائه نکرده‌اند. در این روش ممکن است محقق از کارت پستال یا نامه جهت یادآوری استفاده کند.

مشوق‌ها: در این روش با ارائه مشوق‌های نقدی و غیر‌نقدی به پاسخ دهندگان، می‌توان نرخ پاسخگویی را افزایش داد. انگیزاننده‌های نقدی ممکن است از پیش پرداخت شوند یا ممکن است پس از انجام همکاری به فرد پرداخت شود.

از جمله انگیزاننده‌های غیر‌مالی می‌توان به ارائه خودکارهای ارزشمند، کتاب، سالنامه، فلش مموری و غیره اشاره کرد. در خصوص انگیزاننده‌های مالی نیز پرداخت مبلغی به‌عنوان مشوق مرسوم است که جهت ادای احترام به مصرف‌کننده یا مشتری از کارت هدیه استفاده می‌شود. ارزش این انگیزاننده‌ها در داخل کشور معیار مشخصی ندارد اما در سایر کشورها از 25 سنت تا 50 دلار در نوسان است. در نظرسنجی‌های کوچک و سریع یک دلار متداول‌ترین است.

دیگر انگیزاننده‌ها: شخصی‌سازی یا ارسال نامه خطاب به افراد خاص، در افزایش نرخ پاسخگویی موثر است.

کارشناس تحقیقات بازار و دانشجوی دکترای بازاریابی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/ESeTXvbK
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفره
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه