پرسش: سرپرست فروش یکی از برندهای لوازم آرایشی و بهداشتی هستم که تازه وارد بازار ایران شده و به تازگی محصولاتی را در بازار ایران لانچ کرده است، اما بخش فروش ما در مرحله معرفی این محصولات به داروخانهها و فروشگاههای لوازم آرایشی و بهداشتی با مشکلات جدی مواجه شده است. از طرفی بودجه تبلیغاتی زیادی هم برای معرفی این محصولات به مخاطبان فعلا در دسترس نیست. در راستای معرفی محصول به داروخانهها و فروشگاهها و پذیرش این محصولات چه راهکارهایی را پیشنهاد میکنید؟
پاسخ کارشناس: بازار لوازم آرایشی و بهداشتی در ایران، بازار بسیار قوی و با پتانسیل بالایی محسوب میشود و برندهای مختلف لوازم آرایشی در این بازار حضور پیدا کردهاند و رقابت زیادی در بین برندها وجود دارد و با توجه به این موضوع باید برندهای مختلف با برنامهریزیهای مناسب در این بازار حضور پیدا کنند و گروه هدف خود را مشخص کرده باشند. پخش ویروسی و استخدام نمایندههای علمی برند برای معرفی محصولات به فروشگاهها و داروخانهها یکی از ضروریات سازمان شما است و پیشنهاد میشود نمایندههای علمی را آموزش دهید که بتوانند این محصولات را حتی به پزشکهای مربوطه نیز معرفی کنند و آنقدر به موضوع مسلط باشند که بتوانند محتویات محصولات شما را به پزشکان توضیح دهند و جای سوالی برای آنها باقی نگذارند.
در این میان باید حتما تیم فروش محصول با تیم نمایندههای علمی متفاوت باشد و برخی از نمایندههای علمی سازمان صرفا باید وظیفه معرفی این محصولات را به فروشگاهها و داروخانهها برعهده داشته باشند.از طرفی باید در راستای معرفی این محصولات تخفیف و سود قابل قبولی را برای داروخانهها در نظر بگیرید که آنها ترغیب به خریداری محصولات شما شوند. یکی دیگر از اقداماتی که سازمان شما میتواند انجام دهد این موضوع است که بابت یک بخش از داروخانه هزینهای را به داروخانه پرداخت کند که محصولات شما را در فضایی که جلوی دید مخاطبان است قرار دهد و با توجه به اینکه داروخانهها قفسهای را معمولا برای محصولات جدید اختصاص نمیدهند، باید بابت این موضوع هزینهای را پرداخت کنید.