پرسش: مدیر فروشگاه سوپرمارکتی در شمال تهران هستم که در کنار فروشگاه ما چندین فروشگاه دیگر نیز حضور دارند و رقابتی بین فروشگاههای این منطقه از تهران ایجادشده است. در ابتدا ما با ایجاد پیک رایگان خدماتی را در کنار محصولات خود به مشتریان ارائه دادیم اما با فضای رقابتی بیشتر این موضوع هم دیگر مزیت رقابتی برای ما محسوب نمیشود. برخی از دوستان اظهار میکنند که روی مسئولیت اجتماعی سرمایهگذاری کنیم. در راستای مسئولیت اجتماعی شما چه پیشنهادهایی میکنید؟
پاسخ کارشناس: فضای رقابتی باعث میشود که فروشگاههای مختلف از ابزارهای متفاوت بازاریابی در راستای جذب مخاطبان استفاده کنند اما امروزه با گسترش خدمات و افزایش رضایت مشتری اینگونه اقداماتی که فروشگاه شما انجام میدهد دیگر مزیت رقابتی برای شما محسوب نمیشود اما شما میتوانید با سرمایهگذاری روی مسئولیت اجتماعی تمایزی را نسبت به سایر رقبا برای خود ایجاد کنید.
یکی از اقداماتی که شما میتوانید انجام دهید این موضوع است که به جای استفاده از کیسههای پلاستیکی در هنگام تحویل محصولات به مشتری، از کیسههای پارچهای استفاده کنید که برای محیطزیست کمتر مضر باشد. حتی شما میتوانید روی این کیسههای نام فروشگاه خود را ذکر کنید که تبلیغی هم برای فروشگاه شما باشد. از طرفی مشتریان شما میتوانند از این کیسههای پارچهای که مانند ساک دستی هستند در جاهای دیگر هم استفاده کنند. در این میان میتوانید این موضوع را برای مخاطبان خود شرح دهید که کمتر از کیسههای پلاستیکی استفاده کنند؛ چون این کیسههای پلاستیکی برای محیطزیست مضرات زیادی را با خود به همراه دارد. هنگامی که مشتریان ببینند فروشگاه شما برای محیطزیست ارزش قائل میشود و هرگونه اقدامی را انجام میدهد که آلودگی کمتری محیطزیست را تحتالشعاع قرار دهد، همین موضوع مزیت رقابتی برای شما نسبت به سایر رقبا محسوب میشود.