پرسش: مدیر داخلی یکی از سازمانهای ایرانی هستم. در چند سال گذشته که در سازمانهای مختلف حضور داشتم، نقش مربی را به خوبی برای سرپرستان و مدیران جوان ایفا کردم و بازخوردهای مناسبی را در سازمانهای کوچک داشتم اما با حضور در این سازمان که به نسبت سازمانهای دیگری که کار کردم، بزرگتر است به اندازه لازم نتوانستم به خوبی ایفای نقش کنم. از نظر شما در راستای نقش مربیگری چه مواردی را باید لحاظ کرد که بتوان به خوبی نقش مربیگری را در سازمان ایفا کنم؟
پاسخ کارشناس: به صورت کلی پرورش مدیران شایسته در هر سازمانی باید در اولویت قرار بگیرد و برای این موضوع نیاز است که در هر سازمانی مربیهایی حضور داشته باشند که بتوانند مدیران با تجربهای را پرورش دهند اما مربی باید از ویژگیهایی مانند مقبولیت، محبوبیت و موفقیت برخوردار باشد و این موارد نیز در طول فرآیند و با گذشت زمان رخ میدهد؛ چون معمولا در هر سازمانی حضور افراد جدیدی که قصد تغییر را دارند با مقاومت مواجه میشود؛ به همین دلیل پیشنهاد میشود که شما بهعنوان یک مربی از طریق برگزاری جلسات آموزشی درصدد برقراری ارتباط با دیگر کارکنان سازمان برآیید.
به صورت کلی شما بهعنوان مربی باید به طور مرتب درحال یادگیری اطلاعات و مهارتهای خود باشید، چون با افزایش سرعت تغییر تکنولوژی قطعا مسائل دیگر نیز دستخوش تغییراتی قرار میگیرد که شما بهعنوان مربی همواره باید اطلاعات خود را بروزرسانی کنید.
یکی دیگر از موارد حائز اهمیت این موضوع است که شما بهعنوان مربی باید در تدریس مسائل صبور و با حوصله باشید و مهارتهایی را در شیوه تدریس کردن کسب کنید. در این میان میتوانید در تشریح مسائل به کارکنان تصویر کلانی را از آینده به آنها بدهید که آنها ترغیب به شنیدن حرفهای شما شوند؛ البته این موضوع مستلزم این است که شما بتوانید پیشبینی درستی از مسائل آینده سازمان و محیط سازمان داشته باشید.