پرسش: مدیر یکی از شرکتهای داخلی هستم که واحد R&D را در سازمان ایجاد کرده است، اما با گذشت یک سال این واحد نتوانسته ایده یا محصول جدیدی را به سازمان ارائه دهد. از طرفی برخی از کارکنان گلایههایی در این مورد دارند که واحد R&D به ایدههای ما توجهی ندارد. از نظر شما در راستای مدیریت این واحد و اثربخش کردن واحد R&D چه اقداماتی باید انجام داد؟
پاسخ کارشناس: شرکتی که بخواهد در راستای محصولات، ایدههای جذاب و جدیدی را داشته باشد باید نظامی را بر پا کند که از طریق آن انتقال اندیشه و ایده به یک مرکز مهیا شود. این موضوع باعث میشود که اندیشه و ایدههای ناب در گوشه و کنار سازمان مطرح شود و هیچگونه استفادهای از آن صورت نپذیرد.مجموعه اقداماتی را در راستای انتقال و مدیریت این اندیشهها و ایدهها میتوان انجام داد. بهعنوان نمونه باید فرد ارشدی را برای مدیریت این موضوع انتخاب کنید که این فرد بتواند کمیته چندبعدی تشکیل دهد.
این کمیته متشکل از متخصصان، مهندسها، کارشناسهای تولید و بهرهوری، فروش، مالی و... باید باشد که بهصورت منظم سلسلهجلساتی را در سازمان داشته باشد و ایدههایی را که از طرف کارکنان سازمان مطرح میشود مورد تحلیل و پایش قرار دهد. البته زمانبندی برگزاری این جلسات بر عهده فرد ارشد واحد R&D است.
از طرفی فردی را در سازمان باید به این موضوع اختصاص دهید که با یک خط تلفن آزاد ایدههای کارکنان سازمان را دریافت کند و نباید در دادن این ایدهها محدودیتی ایجاد کنید. البته این موضوع مستلزم این است که تمامی کارکنان و حتی سهامداران سازمان را تشویق به دادن ایدههای جدید کنید و حتی برای برخی از این ایدهها پاداشهایی را در نظر بگیرد.