آیا میدانستید مدلهای تعالی سازمانی با هدف اندازهگیری عملکرد کلان سازمان همراه با نگرش فراگیر به تمامی ابعاد سازمان و در بر گرفتن همه ذینفعان ابداع شدند؟نمونهای از این مدلها، مدل دمینگ در آسیا، مدل مالکوم بادریج در آمریکا و مدل EFQM است. جوایز کیفیت بسیاری در سراسر دنیا با الهام از این مدلها توسعهیافتهاند.
مدل تعالی EFQM در سال 1991 از سوی بنیاد کیفیت اروپا ابداع شد و در این سالها بازنگریهایی در آن صورت گرفته است.این مدل با همکاری 14 شرکت معتبر اروپایی و با استفاده از تجربه آنها و همچنین مدلهای تعالی پیشین توسعه یافت. ماموریت این بنیاد نیروی محرک بودن برای حفظ سرآمدی در اروپا و چشمانداز آن درخشش سازمانهای اروپایی در جهان بوده است.
EFQM با اعتقاد به این موضوع که هر سازمانی مستقل از حوزه فعالیت، اندازه، ساختار و درجه بلوغ به یک چارچوب مناسب مدیریتی برای دستیابی به موفقیت نیاز دارد، معرفی شد. این مدل الگویی عمومی و جامع است که سازمان خود را با معیارهای آن ارزیابی کرده و میزان تعالیگرایی خود را مورد سنجش قرار میدهد.