چند روز پیش، سامسونگ از یك نمایشگاه دیجیتال لوازمخانگی در منطقه شیكاگو رونمایی كرد؛ نمایشگاهی كه نشان داد استفاده از نمایشگرهای خردهفروشی گام بعدی سامسونگ برای افزایش سلطه خود بر این حوزه است.
این نمایشگاه موسوم به «CenterStage» از سوی آژانس تبلیغاتی Barbarian Group برپا شده و از نرمافزار منبع باز (open-source Cinder) برای انجام این كار استفاده شده است.
این محصول اخیرا نخستین جایزه Grand Prix جشنواره كن در حوزه نوآوری در سال 2013 را به دست آورده است. به گفته سوفی كلی، مدیرعامل Barbarian Group، تاكنون بحثهای زیادی درباره تبدیل تجربه برند به موبایل، اینترنت و تبلت صورت گرفته، اما چندان به موضوع خردهفروشی تعاملی پرداخته نشده است. در حوزه لوازمخانگی نظیر گاز و یخچال فریزر، اكثرا این تجارب بیروح و كسلكننده هستند.
وظیفه Barbarian ایجاد امكان كسب یك تجربه خرید همهجانبه بوده كه به تصمیمگیریهای پرهزینه مصرفكنندگان كمك میكند. این نمایشگرها احتمالا در سال آینده به خردهفروشیهای جهانی نیز راه خواهند یافت.
CenterStage، یك دیوار بزرگ دو در سه متر است كه شامل 9 نمایشگر بوده و 27 محصول سامسونگ را در سایز واقعی خود نمایش میدهد. خریداران میتوانند با استفاده از تكنولوژی نمایشگر لمسی روی ویژگیهای محصولات زوم کنند و در یخچال فریزر و مایكروفرها را باز كرده، رنگهایشان را تغییر داده و حتی آنها را در یك آشپزخانه ساختگی ببینند.
25 كارمند هشت ماه از وقت خود را به طور كامل به این پروژه اختصاص دادند و یك شركت متخصص در زمینه دیزاین به نام Method در سان فرانسیسكو نیز روی نصب این سازه كار كرده است.
سامسونگ در این نمایشگاه فقط محصولاتی با جذابیتهای ظاهری خاص را برای نمایش تولید نكرده، بلكه خود تكنولوژی نمایشگر ویدئویی را نیز به بازار عرضه كرده است. این یك فروشگاه اینترنتی برای خرید لوازمالكترونیكی موردنیاز است که خرید را از قبل سادهتر میكند.
پیش از این در نمایشگاه فروش الکترونیكی در ژانویه، سامسونگ از قصد خود برای تبدیل شدن به بزرگترین تولید كننده وسایل الكتریكی در امریكا سخن گفته بود. در سال گذشته، سامسونگ حضور خود در حوزه خردهفروشی را در Best Buy توسعه داده و در حدود نیمی از آنها محصولاتش را به فروش گذاشته است. ماه گذشته نیز سامسونگ رویدادی جالب را در منهتن به منظور معرفی خط تولید جدید خود به نام «Chef Collection» راهاندازی كرد.
سامسونگ همچنین در اقدامی ماركتینگی برای معرفی دوربینهای شركت، یك رویداد عمومی رایگان را در میدان تایمز در ماه ژوئن برگزار کرد. این حركات میتوانند بهعنوان واكنشی به كاهش سرعت روند موفقیتهای سامسونگ در زمینه گوشی همراه به شمار بروند. از ماه گذشته، تحلیلگران هشدار دادهاند كه این شركت بیش از حد به فروش گوشی هوشمند و تبلت وابسته است.
در بیانیه اولیه سامسونگ كه این هفته منتشر شد، شركت از كاهش 24درصدی نقش فروش موبایل در درآمد عملیاتی خود خبر داد. به گفته شركت تحقیقاتی «Stevenson»، سهم سامسونگ از بازار بزرگ لوازم خانگی امریكا با رشدی پایدار از 7/6درصد در سال 2010 به 10/7درصد در یك سال منتهی به مارس 2014 رسیده است. از میان محصولات سامسونگ، یخچال فریزرها، لباسشوییها، خشككنها و اجاق گازها سهم خود را از بازار از 3/7درصد به 12درصد در همین مدت افزایش دادهاند و این شرکت از این نظر در جایگاه چهارم پس از جنرال الكتریك، Whirlpool، Kenmore و الجی نشسته است.