در ابتدای سپتامبر، هویت بدون دندانه جدید گوگل با یك فونت سفارشی بهظاهر با هدف شفافسازی و افزایش مقیاسپذیری آن به وجود آمد. یك تیم داخلی، متشكل از طراحان مختلف فعال در این شركت از Creative Lab گرفته تا Material Lab، با هدف انجام فعالیت زیاد در طول یك هفته و طراحی لوگو گرد هم آمدند. این یك سال بزرگ برای شركت بود. در سال 2015 هویت شركت Alphabet شكل گرفت و «Google Ventures» با برندسازی مجدد تحت عنوان «GV» در كنار Alphabet خود را از كسب و كار در دنیای اینترنت متمایز كردند. اما گوگل تنها شرکتی نبود که در سال 2015 لوگوی خود را تغییر داد. در ادامه به برخی از مهمترین تغییرات این سال اشاره میکنیم.
لوگویی كه چندان دوام نیاورد
به محض رونمایی از لوگویهای بازیهای المپیك و پارالمپیك 2020 توكیو در ماه جولای، نسبت به آنها واكنش نشان داده شد. طراح این لوگوها «كنجیرو سانو» بود. فضای منفی شاد لوگوهای سانو احتمالا قدرت اتحاد را بیان میكند. از این طنز قابل توجه بهعنوان یك سرقت ادبی نام برده شد و منتقدان آن را شبیه به هویت تئاتر بلژیك دانستند.
سانو در حالی بهشدت این اتهامها را انكار كرد كه برگزاركنندگان مسابقات المپیك و پارالمپیك توكیو 2020 با اذعان به عدم توانایی درك لوگوی او توسط عموم مردم، این سرقت علمی را كم اهمیت جلوه دادند. پس از رد لوگوی سانو، یك رقابت بزرگ و مردمی برگزار و 1500 لوگو به آن فرستاده شد.
برندسازی مجدد all-star
وقتی كانال تلویزیونی Channel 4 تصمیم گرفت لوگوی منحصربهفرد خود (طراحی شده توسط مارتین لمبی- نر) را احیا كند، تیم داخلی «4 Creative» به یك تیم طراحی «Fantasy Football-esque» روی آورد كه نقش برجسته یك طراح گرافیك بریتانیایی به نام «نویل برادی» را تحت كارگردانی «جاناتان گلیزر» و مشورت با آژانس خلاق طراحی «DBLG» نشان میداد.
هویت این كانال كه در اصل در سال 1982 میلادی طراحی شد، واقعا در 10سال اخیر تغییری نكرده بود.بهعنوان سرمایهای قیمتی برای Channel4، تیم طراحی نمیخواست فضا را بیش از حد آشفته كند، بنابراین در عوض با تجزیه لوگو به قطعات تشكیلدهنده آن، یك تم جدید را درون خود به وجود آورد. در همین حال چند فونت جدید برای تقدیر از ملت، یكی برای مبتكران، یكی برای افراد غیرعادی و دیگری برای انسانهای معمولی ایجاد شدند.
لوگویی كه كمی سیاسی شد
لوگوی نامزد ریاست جمهوری دموكرات ایالات متحده آمریكا، هیلاری كلینتون نظرات بسیار متفاوتی را به سوی خود جلب كرد و حداقل تفرقه تمام عیار میان طراحان را نشان داد. میشل از شركت طراحی «Pentagram» از بیروت دیزاینر لوگوی فوق بود.به هر حال قطعا این لوگو ظاهری بهتر از لوگوهای رقبای جمهوریخواه كلینتون دارد. این اتفاق در ماه اوت هنگامی رخ داد كه جرمی كوربین، رهبر حزب كارگر لوگوی كمپین خود را «سیاست صادقانه و حرف زدن با صراحت» معرفی كرد.
وقتی یك مشتری با وجود پرداخت پول برای طراحی یك لوگو، 10میلیارد لوگو دریافت كرد
زمانی كه شبكه تلویزیونی MTV به بررسی احتمالات تغییر بیوقفه لوگو مشغول بود، شركت مشاوره طراحی برند «Elmwood» خود را به 10میلیارد احتمال برای شركت آموزشی و استخدامكننده Craft در حوزه بازاریابی و فناوری دیجیتال محدود كرد. این اقدام به خوبی با باور شركت تناسب داشت. Craft معتقد بود كه هیچ دو جوینده كار در دنیا مثل هم نیستند. این موضوع البته درباره لوگوهای فوق نیز مصداق پیدا میكند.
برندسازی مجدد فوقالعاده رنگارنگ
وقتی یكی از بزرگترین شركتهای آنلاین پخشكننده موسیقی به نام «Spotify» رنگ سبز لوگوی خود را به یك سایه نعناییتر تغییر داد، كل پالت رنگ آن نیز از دو به 31 رنگ تعمیم یافت و یك ظاهر كاملا جدید با بافتها و شكلهای زاویهدار و عكاسی هنرمندانه به همه مردم جهان معرفی شد.
ظاهر تازه توسط شركت مشاوره «Collins» در نیویورك به وجود آمد و بخشی از حركت به سوی تغییر موقعیت شركت از یك برند فعال در حوزه فناوری تا یك برند فعال در حوزه تفریح و سرگرمی محسوب میشد.