کلمه برند نخستین بار زمانی مورد استفاده قرار گرفت که نام مالک گاوها را با استفاده از یک فلز داغ روی بدن این حیوان حک میکردند تا مالک آن مشخص باشد. اما پیش از آنکه این موضوع بهعنوان سرآغاز استفاده از کلمه برند مطرح شود، سازندگان محصولات گوناگون نام مورد نظر خود را روی برند مورد علاقه شان حک میکردند و قدمت این موضوع به دوران رم باستان بازمیگردد. در قرن بیست و یکم، یک برند چیزی است بسیار بیشتر از یک لوگو، برخی برندها اصلا از لوگو استفاده نمیکنند، اما لوگوها نماد بصری یک برند محسوب میشوند. به همین دلیل است که یک لوگوی مناسب و غریزی میتواند برای مدتهای طولانی در خاطر افراد بماند. استفاده از لوگو به مشتریان کمک میکند تا در وقت خود صرفهجویی کرده و محصول مورد نظرشان را در کوتاهترین زمان ممکن بیابند.
ایده
امروزه لوگوی شرکت نایک در سراسر جهان شناخته شده است. همزمان با توسعه هویت برند نایک، میزان شهرت لوگوی این شرکت تولید لوازم ورزشی از نام آن بیشتر شده است. نام نایک به دو صورت متفاوت از آنچه این شرکت خود از آن استفاده میکند تلفظ میشود. در افسانهشناسی یونان باستان، نایک الهه بالداری است که نماد پیروزی و فتح بوده و بهصورت نیکی تلفظ میشود. در سال 1971 میلادی فیل نایت با پرداخت 35 دلار به یک گرافیست به نام کارولین دیویدسون از وی خواست تا لوگوی شرکت نایک را طراحی کند.
بعدها که شرکت نایک به محبوبیت جهانی و موفقیتهای قابل توجهی دست یافت، آقای نایت از طراح لوگوی شرکت نایک به شیوه کاملا مناسبی تقدیر به عمل آورد.لوگوی شرکت نایک شبیه یک تیک به نظر میرسد، نشانهای از موفقیت که با شعار «انجامش بده» این شرکت در تناسب کامل قرار دارد. شما میتوانید یک دونده را تصور کنید که در حال بازگشت به خانه است و پس از رسیدن به خانه به لیست کارهای روزانه خود مراجعه کرده و آن را تیک میزند، این دقیقا همان چیزی است که مدیران شرکت نایک میخواهند.
لوگوی نایک بسیار مناسب و عالی است چرا که بسیار ساده بوده و به آسانی قابل تشخیص است. از جمله قابلیتهای لوگوی نایک آن است که به آسانی میتواند بر پشت، جلو، چپ و راست لباسها و کفشهای ورزشی قرار گیرد.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
* طراحی یک محصول میتواند بهعنوان یک نشان تجاری ثبت شود، بنابراین چنانچه قصد دارید از طرح خاصی استفاده کنید، پیش از هر چیز بررسی کنید که طرح مذکور توسط دیگران ثبت نشده باشد، سپس به ثبت قانونی طرح مورد نظرتان اقدام کنید.
* مدیران شرکتهای جوانی نظیر «نایک» و «innocent drinks» معمولا از دوستان و اطرافیان خود میخواهند تا لوگوی آنها را طراحی کنند. چنانچه در اطراف خود دوستانی دارید که از طراحی تجاری سررشته داشته و در کالج هنر تحصیل کردهاند، برای طراحی لوگوی مورد نظرتان از مهارت آنها استفاده کند. در غیراین صورت با ارائه تعریف دقیقی از ارزشهای برند و لوگوی مورد نظرتان، طراحی آن را به یک آژانس حرفهای طراحی بسپارید.
* چنانچه میتوانید، از یک رنگ در طراحی لوگوی خود استفاده کنید، چراکه این موضوع سبب میشود تا در هزینههای مربوط به چاپ آن صرفهجویی کنید.