پرسش: به تازگی کسب و کاری را در حوزه تولید نرم افزار راهاندازی کردهام. از آنجا که تازه کار را شروع کردهام، تصمیم گرفتهام که فعلا فقط روی تولید یک محصول تمرکز داشته باشم. در زمینه قیمتگذاری این محصول چه پیشنهادهایی برای من دارید؟
پاسخ کارشناس: ابتدا باید در نظر داشته باشید که تک محصولی بودن کسب و کار، شما را در زمینه قیمتگذاری با چالشهای فراوانی مواجه میکند. در واقع اینکه فقط یک محصول را به بازار عرضه میکنید، محدودیتهای شما را در قیمتگذاری بیشتر میکند.هر چه دستوبال شما در بازار از جهات مختلف مثل ارائه خدمات حمایتی و پس از فروش و تنوع محصول بازتر باشد، بیشتر میتوانید روی قیمتها مانور بدهید.
اگر کسب و کار شما چندمحصولی باشد و تنوع محصول داشته باشید، این امکان برای شما وجود دارد که بعضی کالاها را زیر قیمت تمام شده به بازار عرضه کنید و این مبلغ را روی کالاهای پرطرفدارتر با بازار بهتر جبران کنید.در شرایطی که شما در آن قرار دارید، مهمترین نکتهای که میتواند به شما کمک کند این است که انصاف را در قیمتگذاری رعایت کنید تا مشتری را راضی نگه داشته و او را ترغیب به خرید کنید. احتمال دارد با تعیین قیمت پایین برای محصول خود حتی تا دو تا سه سال هم سود چندانی عاید شما نشود و هزینهها سر به سر شود، اما در این صورت همین رضایت مشتریانتان برای شما برندسازی میکند و در بلندمدت سود قابل توجهی را نصیب کسب و کار شما میکند.
پس بهتر است امکانات خود را به درستی بسنجید، اگر توان پشتیبانی از یک کسب و کار غیرسودده در سالهای اول فعالیت را دارید، قیمت محصول را پایینتر در نظر بگیرید و بازار را از آن خود کنید، اگر نه، باید تلاش کنید با ارائه خدمات حمایتی و پس از فروش، دل مشتریان را به دست بیاورید.