پرسش: مدیر یک فروشگاه حوزه پوشاک هستم، برای افزایش بازدیدکنندگان مشاوری اجرای شیوه تبلیغاتی قیمت گمراهکننده را برای کسب وکارم پیشنهاد داده است، لطفا راهنمایی بفرمایید آیا اجرای این شیوه به کسب وکارم کمک خواهد کرد و اینکه بهطورکلی بکارگیری آن روش درستی است؟
پاسخ کارشناس: تعدادی از فروشگاهها برای جذب مشتریان بیشتر به سمت خود از شیوههای مختلف استفاده میکنند. آنها معمولا در تبلیغات خود در حالی از کلماتی مانند نازلترین قیمت استفاده میکنند که قیمتهای محصولاتشان تفاوتی با بازار و همصنفان خود ندارد. گاهی آنها از کلماتی مانند حراجی و... نیز استفاده میکنند. روند حرکتی آنها شاید در مقطعی روی مخاطبان تاثیرگذار باشد ولی به مرور و طی زمان مشتریان این فروشگاهها متوجه ماجرا شده و تبلیغات آنها تبدیل به ضد تبلیغ و موجب دفع مشتریان خواهد شد.
البته در این راستا برخی فروشگاهها نیز از شیوه قیمتگذاری دیگری برای فریب مشتریان استفاده میکنند.آنها معمولا روی قیمت اصلی برچسبی زده و قیمت دیگری را درج میکنند که این کار نیز در علم بازاریابی و تبلیغات روش درستی نیست و بعد از مدتی مشتریان متوجه شده و نسبت به آن موضع خواهند گرفت.استفاده از این شیوهها در کشورهایی که قیمتهای یکسان دارند و تمام فروشگاهها باید محصولات خود را با یک قیمت عرضه کنند، جرم محسوب میشود و مطمئنا مشکلاتی را برای فروشگاهها ایجاد خواهد کرد.
هرچند در کشورهایی که بر این موضوع نظارت نمیشود نیز بدون شک منجر به عدم اعتماد مشتریان در کوتاهمدت نسبت به اجرای این شیوه توسط فروشگاه خواهد شد. بهطورکلی اجرای شیوههای تبلیغاتی غیراخلاقی شاید در کوتاهمدت موثر باشد و فروشگاهها را به سود لحظهای بالایی برساند ولی در درازمدت باعث از دست دادن مشتریان خواهد شد. بنابراین بهتر است، کسب وکارها برای دریافت مشاوره سراغ افرادی بروند که در این حوزه تجربه و علم کافی دارند و هر شیوه غیراخلاقی را اجرا نکنند.