شرکتها و بازاریابها معمولا تمایلات مشتریان خود را به طور یکسان در نظر گرفته و به شیوهای یکسان با همه آنها به تعامل میپردازند. اگر بخواهیم دقیقتر بررسی کنیم بازاریابها در برقراری ارتباط با یک فرد به طور واحد مهارت به خصوصی دارند، این در حالی است که برای مثال اقتصاددانها در تاثیرگذاری بر سهامداران و طلبکاران و نمایندگان مجلس یا به طور کلی سیاستمداران در تاثیرگذاری روی تودههای مردم تخصص دارند. بدون شک همه ما نیاز داریم گاهی اوقات برای موفقیت در کسبوکار خود مانند یک بازاریاب، اقتصاددان یا حتی یک سیاستمدارمجرب عمل کنیم.
به عبارت دیگر در شرایط مختلف نیاز به تاثیرگذاری بر دیگران داریم. تاثیرگذاری بر دیگران یکی از اصول اساسی در حوزه روابط عمومی نیز است. یکی از مشکلترین و مهمترین شیوههای تاثیرگذاری بر دیگران تاثیرگذاری از طریق رسانههای جمعی است که در عین دشواری اگر به طور درست انجام شود نتایج فوقالعادهای را در بر خواهد داشت.
ایده
موسسه BUPA ارائهدهنده خدمات پزشکی خصوصی در بریتانیا است. این موسسه درست پیش از تاسیس سازمان ملی بهداشت بریتانیا در سال 1947 تاسیس شده است. BUPA بخش عمدهای از زیرساختهای بهداشتی بریتانیا را تشکیل میدهد و همچنین نقش غیرقابل انکاری در ارائه مطلوب خدمات بهداشتی بریتانیا ایفا میکند. این موسسه در جهت ارتقای سطح سرویس دهی، کاهش نارضایتی مراجعان و همچنین ایجاد روحیه همکاری و تعلق کارکنان نسبت به برند موسسه اقدام به اجرای برخی تغییرات کرد.
به همین منظور مشاوران روابط عمومی موسسه اقدام به طراحی یک تبلیغ تلویزیونی کردند. این ویدئوی تبلیغاتی با نام One life سعی در القای حس همکاری بین کارکنان شرکت و در عین حال رضایت مشتریان از خدمات موسسه داشت. در این کلیپ تنها یک نفر با توانمندیهای خارق العاده در موسسه BUPA به مراجعان خدمات ارائه میداد.
در واقع این تصویر تاکیدی بر حرفهای و متفاوت بودن پرسنل موسسه بود.در سوی دیگر مراجعان نیز در این ویدئو در جمع خود در حال تعریف از خدمات موسسه به تصویر کشیده میشدند. در عین حال شعار One life که برای این ویدئو در نظر گرفته شده بود بیانکننده اهمیت زندگی و لزوم مراقبت از سلامتی بود.
از سوی دیگر برای تقویت روحیه کارکنان و ایجاد حس تعلق به موسسه جایزهای با عنوان «کارمند منتخب ماه» اجرا شد. برنده ماهانه این جایزه امکاناتی نظیر حقوق بیشتر و مرخصی تشویقی دریافت میکرد. اجرای این جایزه باعث تقویت احساس مسئولیت و ایجاد انگیزه مضاعف برای انجام بهتر وظایف در کارکنان شد.
آنچه در عمل باید انجام دهیم
-در اختیار داشتن افراد ماهر و علاقهمند به کار اهمیت بسیار مهمی دارد. میتوان به آسانی با تشویق کارمندان باعث بهبود کیفیت کاری آنها شد.
-به کارمندان خود اجاره دهید تا تواناییهای فردی خود را بروز دهند.
-مراجعان و مشتریان خود را تشویق به ارائه نظرات و پیشنهادات خود در مورد نحوه رفتار پرسنل و خدمات شرکتتان کنید.