فرآیند هوشمندی کسبوکار، فرآیندی پویا و تعاملی است. این فرآیند معمولاً با یک سوال شروع شده و بهتناوب پاسخهای سوالات در یک حلقه تکرار فراهم میشود. این پاسخها امکان تصمیمیسازی برای اخذ تصمیم برای مدیران را فراهم میآورد.
برنامهریزی و سازماندهی
مرحله برنامهریزی و هدایت در ابتدا و انتهای فرآیند هوشمندی کسبوکار بهکار بسته میشود. ابتدا متعاقب درخواست مدیریت ارشد قاعدهمند کردن سوالات، برنامهریزی برای پاسخ به سوالات آغاز میشود.
جمعآوری اطلاعات از منابع
منابع زیادی برای کسب اطلاعات در سازمان وجود دارند. با علم به اینکه اطلاعات، آگاهی و هوشمندی نیست، میتوان گفت اطلاعات بعد از تحلیل و پردازش به هوش و دانش تبدیل میشود. در این مرحله اطلاعات از کلیه پایگاههای اطلاعاتی و منابع اطلاعاتی و مراکز داده، جمعآوری، پردازش و پالایش شده، بهعنوان منابع لازم مورد تحقیق و بررسی قرار میگیرد تا آگاهی و دانش لازم و مناسب برای سوالات و خواستهها حاصل شود.
پردازش دادهها
در این مرحله دادههای جمعآوری شده مجتمع شده، روابط بین آنها شناسایی و تحلیل میشود. نتیجه این مرحله میتواند منجر به ایجاد پایگاه اطلاعاتی یا افزودن دادهها به پایگاه داده فعلی یا نمودارها باشد. این مرحله را به اصطلاح مرحله استخراج، دگرگونی و بارگذاری مینامند.
تجزیه و تحلیل اطلاعات
در این مرحله با استفاده از فناوری پیشرفته از اطلاعات مجتمع شده، هوشمندی مورد نظر حاصل میشود.سیستم در انتهای این مرحله پاسخ هوشمندانهای به سوالات مدیران ارائه میکند. تیم بررسیکننده از ابزارهای کاوش اطلاعات برای دستهبندی و تحلیل آنها استفاده کرده، آگاهی و دانش و به همراه آن هوشمندی رافراهم میکند.
نتیجه این کار جواب سوالات مورد نظر است که در قالب ارائه گزارشات، جداول و نمودارها منتشر شده، امکان تغییر سوال یا بررسی موضوع از زوایای دیگر منجر به تکرار چرخه فرآیند فوق خواهد شد. در این قسمت سوالات جانبی دیگری نیز ممکن است ایجاد شود که برای حل و رسیدن به جواب، به مرحله ابتدایی ارسال میشود.
دستهبندی و نشر
ابزارهای گزارشگیری در سطح عملیاتی از کارایی لازم برای مدیران برخوردار نیستند و مدیران استفاده مؤثری از آنها ندارند. از اینرو استقرار سکوی هوشمند کسبوکار در سازمان و استفاده از راهکاری مناسب، ضروری مینماید. سازمانها با استفاده از نرمافزارهای مبتنی بر هوشمندی کسبوکار میتوانند اثربخشی استفاده از ساختارهای اطلاعاتی موجود را در راستای اهداف سازمان افزایش دهند تا اطلاعات از حالت عملیاتی و محدود به استفاده در لایههای اجرایی سازمان به آگاهی و دانش قابل استفاده جهت مدیریت سازمان توسعه یابد.
این ابزارها میتوانند برای کلیه اطلاعات و دادههای تولید شده در سازمان مورد بهرهبرداری قرار گیرند.هوشمندی کسبوکار، نوع جدیدی از سیستمهای هوشمندی کسبوکار است که به جای واکنش به پیشبینی وقایع میپردازد. هوشمندی کسبوکار به تحلیل اطلاعات حاصل شده از وقایع به منظور افزایش فرصت تصمیمسازی در سازمان به کار میرود، درحالیکه هوشمندی کسبوکار به تصمیمگیری قبل از واقعه از روی نبض سازمان و محیط رقابتی کسبوکار میپردازد. این تغییرات طی تعمیمپذیری معماری خدمتگرا برای قابلیت جهت انعطاف و انطباق بین میانافزارها حاصل شده است.