پرسش: کسبوکار کوچکی در حوزه تولید موادغذایی دارم که به تازگی آن را گسترش دادهام و به دنبال راهاندازی کانال توزیع هستم. به من پیشنهاد میکنید که کدام یک از اشکال کانالهای توزیع را مورد استفاده قرار دهم؟
پاسخ کارشناس: هر کدام از کانالهای توزیع شامل کانالهای توزیع مستقیم، غیرمستقیم و ترکیبی مزایا و معایبی دارند که باید براساس ویژگیهای کسبوکارتان یکی را برای خود انتخاب کنید. مدل توزیع مستقیم سیستم موثرتری دارد و هماهنگی بهتری میان اجزای مختلف ایجاد میکند. همچنین با استفاده از این مدل در هزینهها صرفه جویی میکنید و کنترل بیشتری روی فرآیند ارائه محصول به مشتری دارید.
اما باید در نظر داشته باشید که راهاندازی این نوع کانالها زمان بر است و به سرمایهگذاری و امکانات ویژهای نیاز دارد. مدل توزیع غیرمستقیم امکان توزیع سریع و مداوم محصول را در اختیار شما قرار میدهد و به شما امکان میدهد که با اکثر مشتریان هدفتان در ارتباط باشید. اما در این صورت شما کنترل چندانی روی فرآیند توزیع ندارید و همین باعث میشود که گاهی واسطهها حاشیههای سود را افزایش دهند و هزینههای سیستم توزیع شما را بالا ببرند.
همچنین در این شرایط دیگر نمیتوانید بهصورت مستقیم اطلاعات مشتریان را جمعآوری کنید.مدل توزیع ترکیبی که در آن تولیدکننده و مشتری نهایی از طریق کانالهای چندگانه به طور مستقیم و از طریق واسطهها به شکل غیرمستقیم تعامل دارند، میتواند مزایا و معایب هر دو کانال مستقیم و غیرمستقیم را با هم داشته باشد. گذشته از این زمانی که هم شرکت و هم واسطهها مشتریان مشابهی را انتخاب میکنند، فرآیند توزیع ممکن است با مشکل و تعارض مواجه شود.