با توجه به برخورد روز افزون با مشكلات مختلف در حوزه فناوری، احتمالا بهزودی شاهد تلاش بیوقفه خودروسازها برای اختراع مجدد همه چیز در حوزه حملونقل خواهیم بود. در این میان احتمال افزایش ضریب امنیتی و اینترنتی شدن اتومبیلها در آینده دور از ذهن نیست و احتمالا سبك رانندگی نیز تغییر میكند. ولوو اعلام كرده كه از اوایل سال 2017 فقط قصد تولید خودروهایی را با سوییچ دیجیتال دارد. این نوع خدمات در قالب نرمافزار موبایل ولوو عرضه میشوند كه قابلیتهای مختلف یك سوییچ قابل لمس معمولی و حتی فراتر از آنها را نیز دارد.
این سوییچ اتومبیل دیجیتال مجهز به بلوتوث قابل نصب روی گوشی هوشمند كاربر را میتوان برای قفل و باز كردن در، استارت زدن و رانندگی مورد استفاده قرار داد. البته هنوز سوالات زیادی پیرامون امنیت این فناوری بیپاسخ ماندهاند اما به گفته ولوو مردم میتوانند در صورت تمایل سوییچ معمولی را به این سوییچ مدرن ترجیح دهند. قابلیت فوق العاده این سوییچها همان ویژگی به اشتراگگذاری آنها است كه به كاربران اجازه ارسال یك كپی از سوییچ دیجیتال خود را به گوشیهای دیگران میدهد.
به این ترتیب شرایط مناسب برای باز كردن در و رانندگی با خودروی فرد مورد نظر به وجود میآید. به گفته مدیر خط تولید جدید خودروی ولوو، مارتین روسنكیوویست، صرف نظر از این نكته، شما میتوانید از فروشنده یك سوییچ معمولی را نیز تحویل بگیرید.بنابراین به منظور استفاده از خدمات به اشتراكگذاری اتومبیل یا كرایه كردن آن، امكان ثبت نام، كشف و دسترسی به خودروی مورد نظر از طریق این نرمافزار فراهم میشود.
خبر مهم دیگر آنكه ولوو با كمك شركت زیرمجموعه خود، Sunfleet (مخصوص به اشتراكگذاری خودرو)، به این عرصه وارد میشود. اجرای آزمایشی این طرح بهار امسال در فرودگاه گوتنبرگ سوئد كلید میخورد. در نتیجه، ولوو با پیوستن به GM و آئودی، به تغییر مدل كسب و كار خود، فراتر از یك فروشنده سنتی میاندیشد. پس از مشاهده موفقیت غول تاكسیرانی، Uber و خدمات به اشتراكگذاری خودرو نظیر Zipcar، خودروسازان به طور جدی به این نوع سرمایهگذاری روی میآورند.
یك خودروساز و چند استراتژی
ماه گذشته، GM ضمن راهاندازی خدمات به اشتراكگذاری اتومبیل مخصوص به خود موسوم به «Maven»، از 500 میلیون دلار سرمایهگذاری در شبكه حملونقل آمریكایی خصوصی «Lyft» خبر داد. پارسال نیز آئودی با توجه به تقاضای مشتریان با انجام نوعی خدمترسانی در عرصه به اشتراكگذاری خودرو، خودروهایی جدید با این برند را به مشتریان عرضه كرد. آئودی همچنین اوایل سال جاری، به اجرای یك طرح جمعآوری پول برای تاسیس یك شركت اجارهدهنده خودروهای كلاس C برای استفاده در فرودگاه به نام «Silvercar» پرداخت.
این شركت یك ناوگان از خودروهای سواری سبك A4 نقرهای آئودی را در اختیار دارد. شما فقط میتوانید این اتومبیل را از شعب بزرگ این شركت در فرودگاههای سرتاسر كشور كرایه كنید. اقدامات ولوو با این سرعت نشان از استراتژی جامع شركت برای كمك به كسب سهم سابق خود از بازار ایالات متحده آمریكا دارد.اقدامات نوآورانه اخیر در شرایطی صورت میگیرد كه ولوو چند وقتی است كه از ثمرات تغییر استراتژی چند میلیارد دلاری خود لذت میبرد.