سوپر ماركت داری یكی از مشاغل پر دردسری است كه هر كسی سراغ آن نمی رود. به طور قطع می توان گفت كه مدیریت یك سوپرماركت مانند مدیریت یك شركت بزرگ است.
به این دلیل كه هر روز در این فروشگاه ورود و خروج محصولات صورت می گیرد و از این رو حسابداری آن بسیار مشكل خواهد بود. اگر همه افراد این گونه به این شغل نگاه كنند این سوپر ماركت ها نباید در حال افزایش باشند. پس رازی در این میان است كه هر روز شاهد رشد این مغازه ها هستیم. اگر می خواهید این راز را بدانید ادامه مطلب را بخوانید.
سوپر ماركت ها برخلاف مشاغل دیگر ساعت مشخصی برای فعالیت ندارند. برخی ساعت شش صبح در مغازه هایشان حاضر هستند و برخی دیگر ساعت هشت و دیرتر و زودتر. چیزی كه در این شغل حائز اهمیت است، خستگی ناپذیر بودن است. محیطی كه مدیر سوپر ماركت انتخاب می كند تا در آنجا فعالیت كند بسیار مهم است.
بخش مرتبط: معرفی فرصت های سرمایه گذاری و راه اندازی کسب و کار
نحوه فعالیت در كنار خیابان اصلی با یك خیابان فرعی یا كوچه های دور از خیابان بسیار تفاوت دارد. اگر محیط كسب وكار شما در یك محله قرار دارد باید گفت كه باید بسیار تلاش كنید تا نظر اهالی محل را جلب كنید. زیرا قرار است درآمد شما از خرید این افراد صورت گیرد. برخی افراد فعالیت در این شغل را بسیار ساده می دانند، اما اگر برنامه ریزی مدیریتی در آن نباشد و یا بهتر بگوییم اگر مدیر نباشید نمی توانید در این شغل موفق باشید.
نحوه برخورد
باید توجه داشته باشید كه شما یك فروشنده سوپرماركت نیستید، بلكه مدیر این مجموعه هستید و باید رفتار مدیریتی از خود نشان بدهید. برخلاف تصور عموم، این شغل پست نبوده و باید دارای مهارت باشید تا به قول معروف پول پارو كنید. اگر مشتری خواسته هایش را یكی یكی به شما گفت سعی كنید از كوره درنروید و همه نیازهای وی را با لبخند پاسخ دهید.
اگر كم طاقتی یكی از خصوصیات اخلاقی یك مدیر سوپر ماركت است باید گفت كه اصلا شغل مناسبی انتخاب نكرده و باید در شغلی فعالیت داشته باشد كه تعامل وی با مردم حداقل باشد. سعی كنید همیشه با مشتریان خود زیاد گرم نگیرید و خیلی هم رفتار سردی نشان ندهید. در تعامل با دیگران میانه رو باشید تا به مشتریان شما هر روز اضافه شود.
بخش مرتبط: معرفی فرصت های سرمایه گذاری و راه اندازی کسب و کار
چیدمان و ویترین
یكی از مهم ترین بخش هایی كه می تواند یك سكوی پرتاب برای شناساندن مغازه به افراد باشد نوع چیدمان و ویترین است. برخی افراد بر این تصورند كه بقالی هم مگر چیدمان و ویترین می خواهد، اما جالب است بدانید كه بیشترین درآمد طراحان از طراحی این شغل است.
در ابتدا باید مکانی را به عنوان انبار در داخل مغازه تعریف کنید تا اجناسی را که اضافه هستند در آنجا قرار گیرند. کنار ورودی مغازه را به ویترین اختصاص و میز حسابداری خود را در وسط فضای مغازه باید قرار دهید. بهتر است از یخچال های ایستاده و بزرگ استفاده کنید تا مشتریان لوازم موردنیاز خود را انتخاب کنند و کالای مورد نظرشان در دسترس باشد.
سمت دیگر باید فریزر ویترینی که در آن بستنی، پنیر پیتزا، خمیر و دیگر محصولاتی که باید در دمای صفر درجه نگهداری شوند قرار داشته باشد تا مشتریان به راحتی بتوانند محصولات موردنظر خود را انتخاب کنند و برای دسترسی به آنها ناچار به درخواست کردن از شما نباشند.
تبلیغات در کیسه های پلاستیک
اگر فروشگاه شما در فضایی که فعال هستید بهترین ارائه سرویس را انجام دهد برخی فعالان مانند آرایشگران یا مشاغل خدماتی حاضر هستند فروشگاه شما را به عنوان یکی از گزینه های تبلیغاتی در نظر بگیرند. تبلیغات در سوپر مارکت ها به طور معمول اینگونه است که محصولات انتخاب شده از سوی مشتریان در پلاستیک هایی که تبلیغات با یک منگنه به آن چسبیده است قرار می گیرد.
با این وجود همه افرادی که از سوپرمارکت شما خرید کنند این تبلیغات را مشاهده می کنند. حتماً قبل از شروع فعالیت خود با یک پارچه یا یک بنر فعالیت تان را به اهالی آن منطقه اطلاع دهید تا بدانند که به زودی در آنجا سوپرمارکت فعال خواهد شد. در این صورت می توانید نظر اهالی محل کسب خود را در خصوص فعالیت تان جویا شوید.
سوپرمارکت های 24 ساعته
برخی سوپرمارکت ها به صورت 24 ساعته فعالیت می کنند، اما همه واحدهای کسبی مجوز این کار را ندارند و تنها واحدهایی که بیرون شهر هستند یا مجوز از اتحادیه مربوطه را دارند می توانند به صورت دائمی فعالیت داشته باشند.
مدیریت در این واحدها بسیار مشکل تر و فعالیت در آن به مراتب سخت تر از فعالیت در واحدهای کسبی داخل شهر است که به صورت 15 تا 18 ساعتی فعال هستند. به طور قطع می توان گفت که یک مدیر نمی تواند در همه ساعات فعالیت در محل کسب وجود داشته باشد و باید زمانی را برای استراحت خود در نظر بگیرد.
در نتیجه باید با استخدام کارمندان مجرب و همچنین متعهد بهره وری و سود خود را افزایش دهد. مدیران این فروشگاه ها باید توجه داشته باشند که زمان فعالیت خود را به صورت گردشی انتخاب کنند. این کار باعث می شود که مدیر با همه کارمندان و فروشندگان خود برخورد یکسان داشته باشد. برای فعالیت 24 ساعته باید سه شیفت کاری به کار گرفته شود و برای هر کدام از این کارمندان یک کارگر استخدام شود تا فروشنده تمام ذهن خود را روی فروش متمرکز کند.
محصولات پر فروش و جذاب
بسیاری از مدیران محصولات پرفروش و جذاب مانند شکلات، قهوه، آدامس و پاستیل را پشت صندوق دریافت مبلغ قرار می دهند تا در زمان پرداخت مبلغ از سوی مشتری توجه مشتری به این ویترین جلب شود که به طور معمول این روش استفاده نتیجه داده است.
محصولات خوش آب و رنگی که در همه سوپرمارکت ها پیدا نمی شود، می تواند برگ برنده کسب و کار شما باشد. پس این محصولات را در معرض دید مشتریان مشکل پسند قرار بدهید تا به مشتریان ثابت و وفادار سوپرمارکت شما تبدیل شوند.
بخش مرتبط: معرفی فرصت های سرمایه گذاری و راه اندازی کسب و کار