علاقه روزافزون مصرفكننده به ابزارهای هوشمند اینترنتی و خودروهای برقی دوستدار محیط زیست باعث شده خودروسازان نوپا به تولید اتومبیلهای بدون راننده روی بیاورند. دو نمایشگاه مدرن در آمریكا، یكی CES در لاسوگاس و دیگری «Auto Show» در دیترویت به نمایش محصولات و ایدههای متعدد نوآورانه موفق از برندهای مرسدس بنز، آئودی، فورد، تویوتا، بیام دبلیو و فولكس واگن میپردازند.
برای مثال، مرسدس بنز پیش از این شروع به فروش سیستمهای «autopilot» (راننده خودكار) برای حركت در آزادراه كرده است. به هر حال، آنها هنوز نیاز به در دست گرفتن فرمان توسط یك راننده دارند. تا سال 2016، این شركت تصمیم گرفته است با هدف ابراز ایده «لوكس بودن در حركت» اتومبیل 100درصد خودكار مدل F 015 را عرضه كند.فورد (متعلق به جنرال موتورز) و كادیلاك نیز در صدد اجرای سیستمهای رانندگی بدون استفاده از دست و هوشمند در بزرگراهها با خودروهای خود تا سال 2016 هستند. در همین حین، بزرگترین مبتكر در زمینه خودروهای برقی، Tesla، این ویژگی را در خودروهای مدل S خود بهزودی امسال لحاظ میكند. مانع اصلی بر سر راه تسلا برای معرفی سریعتر این خودروها با پذیرش و نفوذ بیشتر، قابلیت استفاده از نرمافزار، سختافزار و زیرسازی معتبر برای اتومبیلهای كاملا خودكار است.
برای انجام برخی پیشبینیها درباره بازار خودروهای مبتكرانه، گروه مشاوره مدیریتی BCG تحقیقی عمیق درباره گرایشات جدید، آمار و ارقام موجود و انتشارات این صنعت را پیش برد كه ضمن بررسی میان 1500 راننده در آمریكا به مصاحبه با مدیران برخی شركتهای خودروساز مهم نیز پرداخت.
این مطالعه مشخص كرد حدود 55درصد از پاسخدهندگان دوست دارند یك خودروی كاملا خودكار را در طول پنج سال آینده بخرند. این در حالی است كه نزدیك به 44درصد از آنها این بازه زمانی را 10 سال تعیین كردهاند. تقریبا 20درصد از پاسخدهندگان آماده پرداخت پنج هزار دلار مبلغ اضافی برای استفاده از چنین ویژگیهایی نظیر رانندگی خودكار در بزرگراه و سطح شهر هستند. جذابیت این خودروهای مبتكرانه البته در این موضوع نهفته است كه استفاده از خودروی بدون راننده ضمن كاهش هزینه بیمه و سوخت، به طور كلی امنیت بیشتری را نیز دارد.
تیم BCG پیشبینی میكند با وجود راهبندان در بزرگراهها، خودروهای بدون راننده مجهز به سیستم رانندگی خودكار به احتمال زیاد بهطور گسترده در سال 2017 جادهها را تحت سلطه خود در میآورند. حالت رانندگی خودكار تا سال 2022 امكان حركت در سطح شهر را به وجود خواهد آورد و اتومبیلهای كاملا بدون راننده به شكل گسترده زودتر از سال 2015 در خیابانها مشاهده نمیشوند. تا آن موقع، ارزش بازار جهانی به حدود 42 میلیارد دلار خواهد رسید.
این آژانس، سرعت پذیرش خودروهای بدون راننده هوشمند را در ژاپن و اروپای غربی بیش از سایر بازارها در نظر میگیرد كه البته در رتبههای بعدی آمریكا و چین خواهند ایستاد. خودروسازان باید حالا خود را برای آینده آماده كنند. یك بازار قابل توجه هنوز منتظر حضور آنهاست. آنها باید با توسعه تمركز روی نرمافزار، ادغام حس گر و تركیب سیستم برای سرمایهگذاری درباره تحقیق و توسعه در زمینه ویژگیهای سیستم رانندگی خودكار به پا خیزند.تولیدكنندگان تجهیزات اورجینال نیز باید به منظور تطابق با مقایسههای جدید مصرفكنندگان میان خودكار بودن و دیگر ویژگیهای اتومبیل، تقسیمبندی متناوب بازار را هدف قرار دهند.