پرسش: مدیر روابط عمومی یک شرکت بزرگ هستم؛ میخواهیم برای سازمان یک رپرتاژ آگهی آماده کنیم. تا بهحال این کار را نکردهایم و از بازخوردهای آن اطلاعی نداریم. به نظر شما این شیوه، راهکار مناسبی برای معرفی عملکرد سازمان ما است؟ به نظر شما چه بازخوردهایی را دریافت خواهیم کرد؟
پاسخ کارشناس؛ امیرحسین نوریان:
اصولا رپرتاژ آگهی در مرحله معرفی سازمان، معرفی محصول جدید یا رفع اخبار جریان ساز و شایعات، کاربرد بیشتری دارد. اگر در اطلاعات داده شده، فعالیت سازمان خود را بیان میکردید، امکان راهنمایی بهصورت دقیق و مشخص وجود داشت. با اینحال معمولا رپرتاژ آگهی بهدلیل مفصل بودن و بیان جزییات از پیچیدگیهای بیشتری برخوردار است و همراه نگهداشتن مخاطب با رپرتاژ کاری دشوار است.
با توجه به جنس سازمان و خدمات یا محصولات ارائه شده میتوان گزینههای رپرتاژ اینترنتی و رادیویی را بررسی کرد. با عنایت به اینکه در سوال خود به معرفی اشاره کردهاید، توصیهای بر عدم انجام آن ندارم ولی بحث چگونگی آن بسیار مهم است. هزینههای تلویزیونی رپرتاژ آگهی بسیار سرسامآور است و حتما باید با توجه به بازخوردهای احتمالی از این شیوه پر هزینه استفاده کرد. در قیاس با این روش، مخاطبان از شبکههای رادیویی و سایتهای اینترنتی بیشتر بهصورت تخصصی استفاده میکنند و دستهبندی مخاطبان و ارتباط با مخاطبان هدف در این رسانهها بهینهتر است. ابزارهای روابط عمومی، سمینارها، گردهماییها و... میتواند با توجه به نوع سازمان و فعالیتش گزینههای جایگزین یا مکمل قابل تاملی باشند.