رون پوپیل (Ron Popeil) مخترع آمریکایی است که بیشتر به دلیل راهاندازی شرکت بازاریابی مستقیم رونکو (Ronco) شناخته میشود. شرکت رونکو در زمینه تولید و فروش کالاها و وسیلههای متنوعی فعالیت دارد که بیشتر آنها در آشپزخانه مورداستفاده قرار میگیرند. پدر و مادر پوپیل زمانی که او شش سال داشت از یکدیگر جدا شدند، به همین دلیل او و برادرش به فلوریدا نقلمکان کردند تا با پدربزرگ و مادربزرگشان زندگی کنند.در 17سالگی رون به همراه پدربزرگ و مادربزرگش به شیکاگو رفت تا در شرکت پدرش مشغول به کار شود.
پوپیل تجارت را از پدرش آموخت، کسی که مخترع و فروشنده تعداد زیادی از وسایل مربوط به آشپزخانه از جمله وِجومَتیک (Veg-O-Matic) نخستین دستگاه غذاساز بود. رون در ابتدا توزیعکننده محصولاتی بود که پدرش تولید میکرد، اما پس از آن در سال 1964 شرکت خودش را با نام رونکو راهاندازی کرد، البته در عین حال کارش را به عنوان توزیعکننده برای پدرش ادامه داد.
محصولاتتان را تست کنید
تقریبا هر روز، وسایل جدیدی مخصوص آشپزخانه تولید شده و وارد بازار میشوند و از این تعداد بعضی از آنها میتوانند به فروش فوقالعادهای دست پیدا کنند، در حالی که بقیه تولیدات به سرعت از بین میروند.
گرچه گاهی اوقات هم که یک کارآفرین میتواند محصولی را به موفقیت برساند، به ندرت پیش میآید که بتواند آن را به تمام کسبوکارش بسط دهد، اما رون پوپیل کارآفرینی نبود که فقط یکی از محصولاتش به موفقیت دست پیدا کند: «من استعدادی ذاتی دارم. در ابتدا فکر میکردم که شانس باعث موفقیتم میشود، اما وقتی یکی پس از دیگری اتفاق افتاد، فهمیدم که میدانم نیاز بازار چیست.
بیشتر مردم درکی از بازار ندارند، هیچ سرنخی هم ندارند. همه آنچه میدانند این است که من یک ایده دارم و باید آن را ثبت کنم.» پوپیل فقط درک درستی از بازار نداشت، بلکه زمان مشخصی را نیز به این امر اختصاص میداد تا مطمئن شود که محصولش با موفقیت مواجه خواهد شد، در واقع او هرگز محصولی را وارد بازار نمیکرد، مگر اینکه کامل شده باشد و رضایتش را جلب کند. گاهی اوقات وارد کردن یک وسیله به بازار بیش از دو سال طول میکشید. او هر روز صبح ساعت شش از خواب بیدار میشود و پس از ورزش به آشپزخانه و گاراژش میرود؛ مکانهایی که از نظر پوپیل محل آزمایش وسایل نام دارند.
بهترین محصول، خودش به فروش میرسد
«تولید و بازاریابی یک محصول درست مانند پای چپ و راست است. هر دو باید با هم کار کنند تا محصولی به موفقیت برسد.» ران پوپیل خودش را در ابتدا یک مخترع و سپس یک تولیدکننده میدانست. در طول بیش از 40 سال فعالیتش در این صنعت، به ندرت محصولی بود که او یا پدرش ساخته باشند و بخواهند برای فروشش تلاش کنند. با تلاش و زمانی که پوپیل صرف تولید محصولاتش میکرد، میتوانست به مشتریانش اشتیاق حقیقی را که پشت آن محصول نهفته بود، نشان دهد.
حقیقتی که پوپیل معتقد بود او را از بقیه رقبایش متمایز کرده به گفته خودش این بود؛ وقتی که تولیدکننده و فروشنده یک محصول از یکدیگر مجزا باشند، نتایج منفی به خودی خود نمایان خواهد شد. پوپیل معتقد است: «مردم اشتیاقتان را میبینند. من پیش از آنها از خواب بیدار میشوم و محصولی جدید و فوقالعاده را برایشان به نمایش میگذارم.
وقتی چیزی را میسازم، به آن باور دارم و علاقه و اشتیاق وافری در وجودم است.» پوپیل هرگز تولید یک محصول را از بازاریابی آن جدا نمیدانست، زیرا در ذهن او محصولی که بهتر از همه به فروش میرفت، محصولی بود که به خودی خود فروخته میشد: «در ابتدا میدیدم که نیاز بازار چیست، سپس از خودم میپرسیدم که در بازار چه خبر است.آنچه نمیخواهید این است که به یک محصول فکر کنید و بعد متوجه شوید که یک نفر دیگر آن را با موفقیت وارد بازار کرده و میتواند از چنگتان بیرون بیاورد.»
پوپیل کارآفرینی اهل عمل بود و محصولاتش از همین نیازی که او در بازار به دنبالش میگشت، برمیخاست: «اگر محصولی تولید کنید که نیاز بازار است، مردم آن را میخرند.»
ارتباط با نویسنده: mona.ashrafzade@gmail.com