شروع هر کسبوکاری نیاز به مقدماتی دارد؛ یکی از این ملزومات تهیه طرح کسبوکار است که این موضوع امروزه مورد توجه کسبوکارهای مدرن قرار گرفته و این نوع کسبوکارها توجه ویژهای به طرح کسبوکار خود دارند. با این حال، با گسترش فضای رقابتی تهیه طرح کسبوکار صرفا مختص کسبوکارهای مدرن نیست و در حال حاضر کسبوکارهای مختلف مانند پیتزافروشی و فستفودها نیز در راستای برنامهریزی مناسب برای فعالیتهای خود نیاز به تهیه طرح کسبوکار دارند و در آن طرح باید به موارد مختلفی توجه کنند. به صورت کلی طرح کسبوکار پیتزا فروشی دارای مراحل مختلفی است و باید ساختار مناسبی را برای آن مدنظر قرار داد.
خلاصه مدیریتی
در قسمت اول طرح کسبوکار پیتزا فروشی ابتدا باید خلاصه مدیریتی از این نوع کسبوکار نوشته شود و به صورت مصداقی هر پیتزا فروشی شرایط مدیریتی خود را توصیف کند؛ بهعنوان نمونه تعداد پرسنل سازمان شما باید مشخص شود که این موضوع براساس نیاز سازمان شماست؛ چون ممکن است برای برخی از پیتزا فروشیها نیاز به کارمندان نیمهوقت باشد.
در این قسمت از طرح کسبوکار باید جمع حقوق کارمندان هم آورده شود و تجهیزات بهکاربرده شده در پیتزا فروشی نیز موجود باشد. در پایان باید سرمایه اولیه این کسبوکار نیز به صورت خلاصه در این قسمت گفته شود.
نوع صنعت، محصولات و خدمات
در قسمت بعدی طرح کسبوکار باید مکان پیتزافروشی معین شود و نوسانات قیمتی مواد اولیه محصول نیز مدنظر قرار گیرد. یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه شود این موضوع است که در مورد انواع پیتزاها با سسهای مختلف توضیحاتی آورده شود و به این موضوع پرداخته شود که از چه نوع مواد اولیهای در محصولات خود استفاده میکنند. نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و فرصتهای پیتزا فروشی نیز باید در طرح کسبوکار آورده شود و اگر این موضوع برای برای پیتزا فروشی مشخص نباشد، باید تحقیقات و تحلیلی روی آن داشته باشند.
برنامه بازاریابی
در قسمت برنامه بازاریابی طرح کسبوکار باید گروه هدف یک پیتزا فروشی مشخص شود و در راستای شناختن این گروه هدف تحلیل و بررسیهایی را انجام داده و سپس استراتژیهایی را اتخاذ کرد. در برنامه بازاریابی باید قیمتگذاری به درستی انجام شود و توضیحاتی در این موضوع در طرح کسبوکار آورده شود؛ بهعنوان نمونه اگر نیاز است از استراتژی نفوذی یا تهاجمی برای جذب مخاطبان استفاده شود.
در مرحله بعدی باید تبلیغات پیتزا فروشی و استفاده از رسانههای مختلف مدنظر قرار گیرد؛ بهعنوان نمونه میتوان پخش تراکت در محلههای اطراف پیتزافروشی را مدنظر قرار داد یا مسابقات مختلفی را طراحی کرد و در طرح کسبوکار قرار داد. توضیحات توزیع یک پیتزا فروشی نیز باید در طرح کسبوکار مدنظر قرار گیرد؛ بهعنوان نمونه کانالهای توزیع محصول باید مورد بررسی قرار گیرد یا برای بستهبندی محصولات باید آدرس و شمار تلفن پیتزافروشی روی آن لحاظ شود.
برنامه طرح و توسعه
در این بخش از طرح کسبوکار باید تحقیقاتی روی توسعه محصولات انجام شود؛ بهعنوان نمونه آوردن پیتزای جدید یا سسهای جدید چه تاثیری را روی فروش پیتزافروشی میگذارد. از طرفی میتوان در مورد استفاده از نانهای مختلف در پیتزا فروشی توضیحاتی را در طرح کسبوکار آورد.
چارچوب قانونی و محیطی
باید در مورد مجوزهای قانونی برای پیتزا فروشی توضیحاتی آورده شود. از طرفی باید برآوردی از نیروهای انسانی سازمان انجام داد؛ بهعنوان نمونه ممکن است در یک پیتزا فروشی یک نفر مدیر، سه نفر برای پخت پیتزا، یک نفر صندوقدار و دو نفر هم گارسون و نظافتکار مورد استفاده قرار گیرد و سپس باید برای هریک از این افراد حقوقی را در نظر گرفت. در این میان باید برآوردی نیز در مورد فضای لازم برای پیتزا فروشی انجام داد.
ساختار سازمانی
درباره ساختار سازمانی پیتزا فروشی باید توضیحاتی آورده و مشخص شود مالکیت آن به چه صورت است و اگر سهامداری در این پیتزا فروشی شریک محسوب میشود، به چه صورت سود ماهانه پیتزا فروشی به آنها پرداخت میشود.
برنامه مالی
در قسمت برنامه مالی طرح کسبوکار باید خلاصهای از هزینهها و پرداختیهای سازمان مشخص شود و صورتحساب سود و زیان معلوم شود. از طرفی میتوان پیشبینی ترازنامهای را در پایان سال داشت و در این ترازنامه داراییها و بدهیهای سازمان مشخص شود.