تغییر لوگوهای اینستاگرام، Uber، Airbnb همگی چندان به مذاق مردم خوش نیامدهاند. جای تعجب نیست كه مردم نظرات مختلفی درباره لوگوی جدید اینستاگرام داشته باشند. البته اكثر این نظرات منفی است. در نظرسنجی سایت67، AdAge درصد از مردم لوگوی قدیمی اینستاگرام را به لوگوی جدیدش ترجیح میدهند.
Adweek لوگوی جدید را یك تقلید هجوآمیز خواند و ایندیپندنت از دلایل احتمالی عدم محبوبیت آن گفت. البته اینستاگرام اولین شركت فعال در عرصه فناوری نیست كه لوگوی خود را تغییر میدهد. در حقیقت این نمونه واكنش منفی اخیراً در میان شركتهای تازه تأسیس Silicon Valley رواج یافته است.
به گزارش امبیای نیوز، اینستاگرام با معرفی یك لوگوی جدید 400 میلیون كاربر خود را از دست نمیدهد و معمولاً یك لوگوی تمسخرآمیز از لحاظ فیزیكی به كسب و كار صدمه نمیزند. كاربران یك محصول، نرمافزار یا وبسایت همیشه در ابتدا از تغییر متنفر میشوند. تقریباً در همه موارد، واكنش منفی نسبت به یك لوگوی جدید در مدتی كوتاه پذیرفته میشود و مردم با آن كنار میآیند اما به چند نمونه ناموفق اشاره شده است:
Uber
Uber امسال با ارائه یك سری سمبلهای خاص برای هر كشور و یك پروفایل مجله حاوی داستان برندسازی مجدد اساسی خود یك سری تغییرات ریشهای را در برند رقم زد. اساسی یا غیراساسی، لوگو بهطور گستردهای مورد تمسخر قرار گرفت. سه ماه بعد سروصداها كم شدند.
Airbnb
Airbnb در سال 2014 با هدف ایجاد اصلاحات عمده از لوگوی جدید خود رونمایی كرد. این شركت از لوگوی موسوم به « Bélo» بهعنوان سمبل تعلق نام برد. مردم آن را به یك فرد چمباتمه زده یا یك گیره كاغذ تشبیه میكردند.
در ادامه اتهامهای جدید به Airbnb وارد شد: برخی آن را فرم شبیهسازی شده لوگوهای دیگر شركتهای فعال در این صنعت از قبیل Sweethome و Couchsurfing میدانستند. در نهایت مردم آن را پذیرفتند.
فیسبوك
تابستان گذشته، فیسبوك فرم نوشتار لوگوی خود را تغییر داد اما احتمالا بسیاری از افراد متوجه آن نشدند. فقط در این میان حروف كمی لاغرتر شدند. به گفته فیسبوك این تغییر در راستای مطابقت با موبایل صورت گرفته است البته مردم آن را احساس نكردند.
Verizon
شركت اینترنت وایرلس Verizon پارسال تغییری را در لوگوی خود ایجاد كرد و البته مردم آن را بدتر از قبل دانستند.
لوگوی قبلی یك خط طولانی داشت كه در كنار دیده شدن به شكل حرف V، شبیه به یك شاخص سرویس اینترنت تلفن همراه نیز به نظر میرسید. همچنین یك دم متحرك نیز روی حرف z دیده میشد. در لوگوی جدید آنقدر حرف v قرمزرنگ كوچك شد تا شكلی شبیه به یك تیك را پیدا كرد. حالا امسال طراحان دیگر همه حركتها و سایهها را از بین برده و به صاف شدن آن افزودند.
Gap
حالا به فاجعهبارترین تغییر لوگو در سالهای اخیر رسیدهایم: Gap در سال 2010 آنچنان بهطور كامل لوگوی خود را تغییر داد كه واكنش افراد نسبت به آن قاطع و گسترده بود.
مشتریان از لوگوی جدید بیزار بودند و در كمتر از یك هفته Gap با ارسال یك پست و عذرخواهی از آنها به لوگوی قدیمی بازگشت: «ما با شنیدن صدای اعتراض بلند شما امشب به لوگوی آبی قبلی خود بازمیگردیم.»
شاید در این مورد نیز طومار اعتراض كاربران اینستاگرام مفید واقع شود.