پرسش: کسبوکاری را در حوزه فروش نرمافزار مدیریت میکنم. یکی از اصلیترین مشکلاتی که به درآمد شرکت لطمه زده، این است که اکثر مشتریان ما تمایل دارند خرید خود را به تعویق بیندازند. ما هم از ترس از دست دادن مشتری ناچاریم در قیمتگذاریهایمان تجدید نظر کنیم و تخفیفهایی را برای مشتریان قائل شویم. چطور میتوانیم این شکل را در شرکت حل کنیم؟
پاسخ کارشناس: در نظر داشته باشید که این مشکل فقط مربوط به کسبوکار شما نیست و اکثر فروشندگان از این مسئله گلایه دارند. بخش اعظم خریداران به ندرت با قصد خرید وارد فروشگاه میشوند و فقط میخواهند درباره محصولات اطلاعات کسب کنند و سر فرصت تصمیم بگیرند. کاری که شما و فروشندگانتان باید در چنین موقعیتی انجام دهید این است که با دید منفی به این موقعیت نگاه نکنید.
اینکه به خاطر ترس از کاهش فروش به سرعت قیمتهای خود را دستکاری کنید، غلطترین کار ممکن است، چون این مسئله ارزش کالای شما را در ذهن مشتری پایین میآورد و حاشیه سود شما را هم از بین میبرد.توصیه ما برای شما این است که از فروشندگان حرفهای و بااعتماد به نفس کمک بگیرید که با تکنیکهای مدرن فروش آشنا باشند و زود مقابل مشتری کم نیاورند.
یک فروشنده حرفهای هرگز اجازه نمیدهد خریداران حرفهای از او سوءاستفاده کنند. اگر خریدار احساس کند با یک فروشنده غیرحرفهای طرف است، به سرعت خرید خود را به تعویق میاندازد تا بتواند سود بیشتری ببرد و کالای ارزانتری بخرد. در نتیجه باید اعتماد به نفس خود و فروشندگان را تقویت کنید تا تحت فشار مشتریان حرفهای قرار نگیرید. از صمیم قلب به کیفیت محصول و قیمتگذاری خود ایمان داشته باشید تا مشتری هم به شما ایمان پیدا کند و خرید را زودتر نهایی کند.