پرسش: مدیر کسب وکاری در حوزه فروش شال و روسری هستم. چند وقتی است که رقبای زیادی وارد حوزه بازار کسب وکارم شدهاند و این موضوع شرایط فروش را سخت کرده است. در این باره مشاور بازاریابی کسب وکارم پیشنهاد استخدام فروشندگان خبرهای را داده است. این مشاور میگوید فروشندگان خبره و حرفهای میتوانند به جذب مشتریان بازار کمک کنند. در این باره راهنمایی بفرمایید که برای استخدام چنین فروشندگانی چه فاکتورهایی را باید در نظر بگیرم؟
پاسخ کارشناس: استخدام فروشنده برای کسبوکارهایی که افزایش و کاهش فروششان به فروشندگان و نوع برخوردها آنها بستگی دارد، از اهمیت ویژهای برخوردار است. چنین کسب وکارهای برای استخدام فروشنده باید روند تخصصی را طی کنند تا بتوانند، مشتریان بیشتری را به سمت خود جذب کنند.
در این باره کسبوکارها اکثر از شیوه سوال و جواب استفاده و سعی میکنند که از فروشندگان روزمه بخواهند و اگر فروشندگان از خود سابقه خوبی ارائه دهند، فورا به استخدام آنها اقدام میکنند اما شیوه سوال و جواب شاید همیشه نیز مفید نباشد و کسب وکارها در این باره بهتر است سراغ روشهای عملیتر بروند.
گاهی اگر فروشنده در شرایط فروش محصول قرار بگیرد، شاید بتوان عملکردش را بهتر سنجید. در این باره اگر کسب وکاری حین استخدام از فروشنده بخواهد که بخشی از محصولات را بهفروش رسانده و نتیجه را اعلام کند، بهتر میتواند درباره آن قضاوت کند. کسبوکار در این مرحله بهتر است بخشی از سود محصول را به فروشنده بدهد تا او انگیزه بیشتری برای تلاش پیدا کند.
اگر فروشنده در مورد محصولاتی که فروش آنها سختتر است یا به نوعی مدتیاست در فروشگاه باقی مانده مورد ارزیابی قرار بگیرد، بهتر است. کسبوکار در این مرحله میتواند به فروشنده اجازه اجرای هر تکنیکی را بدهد تا براساس آن ارزیابی دقیقتری داشته باشد. با این توصیفات کسبوکارها نباید به شیوههای سنتی بسنده کنند و بهتر است برای استخدام از خود خلاقیت بیشتری نشان دهند. خلاقیتی که فقط مختص آنها باشد.