پرسش: مدیر کسب وکاری در حوزه توزیع محصولات فرهنگی هستم. در این باره در تلاشم کمپینی را در جهت فرهنگسازی مخاطبان طراحی کنم. برای کمپین میخواهم از رسانههای مختلفی استفاده کنم. راهنمایی بفرمایید که استفاده از رسانههای مختلف چه کمکی به انتقال پیام تبلیغاتی کسبوکارم خواهد کرد؟
پاسخ کارشناس، دکتر حمیدرضا قاضی مقدم: رسانه بهعنوان یکی از ابزارهای بسیار موثر و تاثیرگذار برای فرهنگسازی، آموزش، اطلاعرسانی و در نهایت رفتارسازی شناخته شده و از ظرفیتهای زیادی برای تحقق این هدف برخوردار است. در واقع اجرای هر کمپینی نیازمند بستر ابزارهایی برای اجراست و در این خصوص رسانه، خواه رسانههای چاپی نظیر روزنامهها و مجلات، خواه رسانههای صوتی و تصویری نظیر تلویزیون و رادیو و خواه رسانههای مجازی نظیر شبکههای اجتماعی، مجلههای مجازی و سایتهای اطلاعرسانی و... به سبب تنوع و تعدد مخاطبان برای انتقال پیام این کمپین بسیار سودمند خواهند بود.
در این میان آنچه مهم است، انتخاب سبدی مناسب از رسانهها برای پوشش حداکثری مخاطبان از اقشار و گروهها و ویژگیهای رفتاری متفاوت است، به نحوی که بتواند روی تمام گروههای مخاطب اثر کافی را به همراه داشته باشد. چون در غیراینصورت، بازهم امکان مغفولماندن گروه یا گروههایی از مخاطبان این نوع محصولات و افت اثربخشی کمپینهای اینچنینی وجود خواهد داشت.
در این خصوص البته توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که به سبب حجم بالای کمپین اجرا شده در کشور و زوایای مختلف آنها از حیث عمق اثرگذاری، مدت، گستره، تنوع مخاطبان و به تبع آن بالا بودن هزینه رفتارسازیهای اجتماعی انتخاب رسانه از اهمیت بالایی برخوردار است و در این باره کسبوکارها باید براساس اهداف و زوایای کمپینهای خود که قبلا به آنها اشاره شد، اقدام به انتخاب رسانههای مختلف برای کمپینهای خود کنند.