یکشنبه, ۳۱ فروردین(۱) ۱۴۰۴ / Sun, 20 Apr(4) 2025 /
           
فرصت امروز

فضای صنعت طیور، همواره فضای ملتهب و آسیب‌پذیری بوده است و تشکل‌ها باید با همکاری و تعامل بیشتر این فضا را به آرامش برسانند. تشکل‌های ما ریشه در تعاونی‌های تولید دارند. تعاونی‌ها به اتحادیه تبدیل شدند و اکنون اتحادیه‌ها و تشکل‌ها رسالت و وظایف اصلی خود را در بخش سروسامان دادن به تولید فراموش کرده‌اند. شوربختانه این رخوت و دوری از اهداف همچنان به روال قبل در تشکل‌های طیور وجود دارد. به بیانی دیگر هنوز تشکل‌های ما منتظر سهمیه‌ای از سوی دولت هستند تا مبلغی اختصاص یابد و وظیفه تشکل‌ها هم این است که مبلغ را میان اعضا تقسیم کنند. این تمام شرح وظایفی است که تشکل‌های تولید اکنون برای خود می‌پندارند.

قیمت مرغ و تخم‌مرغ نیز مانند سایر محصولات باید در مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین شود و سازوکارهای بازار، نرخ نهایی را تعیین کند. ما هنوز در بخش تولید مرغ و تخم مرغ به‌جز یکی دو مورد، برند معروف و شناخته شده‌ای نداریم. این در حالی است که در تولید چیپس و پفک برندها معروف‌تر هستند. برای نمونه، اگر کسی بخواهد یک بسته پفک یا چیپس بخرد با انواع برند، رنگ، طعم، اندازه و نوع محصول روبه‌رو می‌شود اما در مرغ و تخم‌مرغ اصلا چنین نیست. یعنی مصرف‌کننده به‌جز در تخم‌مرغ آن‌هم در حد محدود، انتخاب دیگری ندارد و هرچه فروشنده مقابلش بگذارد، باید بخرد.

به هر روی، نوسان قیمت در بازار مرغ و تخم‌مرغ باید از بالا و توسط تولید و تقاضا هماهنگ شود. تا زمانی که در صنعت طیور فضای رقابتی ایجاد نشود و واحدهای بزرگ و کوچک در زنجیره تولید (اینتی‌گری‌شن) یکپارچه نشوند، وضعیت صنعت همین‌گونه خواهد بود. برای نمونه، حدود 24 هزار واحد مرغداری گوشتی در کشور وجود دارند و اگر این واحدها در زنجیره تولید قرار گیرند، ساماندهی تولید و همچنین تقاضا نیز شکل می‌گیرد و هر مرغدار می‌داند که در هر فصل باید چه مقدار تولید کند و به چه قیمت بفروشد. از سوی دیگر بازار مصرف نیز دچار نوسان نمی‌شود و قیمت‌ها به ثبات می‌رسد. وظیفه دولت، تنها نظارت بر زنجیره‌های تولید است و باید بسترهای لازم را برای عملکرد بهتر آنها فراهم آورد. این مسئله هنوز در کشور ما جانیفتاده و تشکل‌های فشل ما هنوز خود را عامل توزیع‌کننده دولت می‌دانند که باید از این فضا خارج شوند. 

ما در انجمن جوجه یک‌روزه، با کمک کارشناسان و متخصصان بخش، رویکردهای نو و تازه‌ای ایجاد کرده‌ایم و در تلاش هستیم با جمع کردن سایر انجمن‌ها و تشکل‌های مربوط بتوانیم به اهداف اصلی در صنعت بزرگ طیور که از آنها عقب افتاده‌ایم نزدیک‌تر شویم. نگرش ما به صنعت طیور، استفاده از اطلاعات، داده‌ها، تحلیل‌های کارشناسان و فرهیختگان این بخش است که شکل تازه‌ای به صنعت خواهد داد و امیدواریم همه تشکل‌های صنعت طیور زیر چتر انجمن ملی طیور، به اهداف اصلی نزدیک‌تر شوند.

* دبیر انجمن ملی طیور

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/MpSuTGgy
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
سفارش سئو سایتچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانلوازم یدکی تویوتاتولید کننده پالت پلاستیکیirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامضد یخ پارس سهندمشاور مالیاتیمشاوره منابع انسانیتخت خوابخرید PS5خرید سی پی کالاف دیوتی موبایلدفترچه یادداشت تبلیغاتیواردات از چیناکستریم VXخرید از چینخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهویزای استارتاپ فنلاندکابینت و کمد دیواری اقساطیپالت پلاستیکیکارگاه مادر و کودکتاسیس کلینیک زیباییچوب پلاستماشین ظرفشویی بوشکوچینگ چیستهارد باکسدستگاه برش لیزرقیمت طلای آبشدهکامیونت فورسموزبلاگقرص لاغری
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه