دوشنبه, ۵ آذر(۹) ۱۴۰۳ / Mon, 25 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز

فضای صنعت طیور، همواره فضای ملتهب و آسیب‌پذیری بوده است و تشکل‌ها باید با همکاری و تعامل بیشتر این فضا را به آرامش برسانند. تشکل‌های ما ریشه در تعاونی‌های تولید دارند. تعاونی‌ها به اتحادیه تبدیل شدند و اکنون اتحادیه‌ها و تشکل‌ها رسالت و وظایف اصلی خود را در بخش سروسامان دادن به تولید فراموش کرده‌اند. شوربختانه این رخوت و دوری از اهداف همچنان به روال قبل در تشکل‌های طیور وجود دارد. به بیانی دیگر هنوز تشکل‌های ما منتظر سهمیه‌ای از سوی دولت هستند تا مبلغی اختصاص یابد و وظیفه تشکل‌ها هم این است که مبلغ را میان اعضا تقسیم کنند. این تمام شرح وظایفی است که تشکل‌های تولید اکنون برای خود می‌پندارند.

قیمت مرغ و تخم‌مرغ نیز مانند سایر محصولات باید در مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین شود و سازوکارهای بازار، نرخ نهایی را تعیین کند. ما هنوز در بخش تولید مرغ و تخم مرغ به‌جز یکی دو مورد، برند معروف و شناخته شده‌ای نداریم. این در حالی است که در تولید چیپس و پفک برندها معروف‌تر هستند. برای نمونه، اگر کسی بخواهد یک بسته پفک یا چیپس بخرد با انواع برند، رنگ، طعم، اندازه و نوع محصول روبه‌رو می‌شود اما در مرغ و تخم‌مرغ اصلا چنین نیست. یعنی مصرف‌کننده به‌جز در تخم‌مرغ آن‌هم در حد محدود، انتخاب دیگری ندارد و هرچه فروشنده مقابلش بگذارد، باید بخرد.

به هر روی، نوسان قیمت در بازار مرغ و تخم‌مرغ باید از بالا و توسط تولید و تقاضا هماهنگ شود. تا زمانی که در صنعت طیور فضای رقابتی ایجاد نشود و واحدهای بزرگ و کوچک در زنجیره تولید (اینتی‌گری‌شن) یکپارچه نشوند، وضعیت صنعت همین‌گونه خواهد بود. برای نمونه، حدود 24 هزار واحد مرغداری گوشتی در کشور وجود دارند و اگر این واحدها در زنجیره تولید قرار گیرند، ساماندهی تولید و همچنین تقاضا نیز شکل می‌گیرد و هر مرغدار می‌داند که در هر فصل باید چه مقدار تولید کند و به چه قیمت بفروشد. از سوی دیگر بازار مصرف نیز دچار نوسان نمی‌شود و قیمت‌ها به ثبات می‌رسد. وظیفه دولت، تنها نظارت بر زنجیره‌های تولید است و باید بسترهای لازم را برای عملکرد بهتر آنها فراهم آورد. این مسئله هنوز در کشور ما جانیفتاده و تشکل‌های فشل ما هنوز خود را عامل توزیع‌کننده دولت می‌دانند که باید از این فضا خارج شوند. 

ما در انجمن جوجه یک‌روزه، با کمک کارشناسان و متخصصان بخش، رویکردهای نو و تازه‌ای ایجاد کرده‌ایم و در تلاش هستیم با جمع کردن سایر انجمن‌ها و تشکل‌های مربوط بتوانیم به اهداف اصلی در صنعت بزرگ طیور که از آنها عقب افتاده‌ایم نزدیک‌تر شویم. نگرش ما به صنعت طیور، استفاده از اطلاعات، داده‌ها، تحلیل‌های کارشناسان و فرهیختگان این بخش است که شکل تازه‌ای به صنعت خواهد داد و امیدواریم همه تشکل‌های صنعت طیور زیر چتر انجمن ملی طیور، به اهداف اصلی نزدیک‌تر شوند.

* دبیر انجمن ملی طیور

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/MpSuTGgy
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهکابینت و کمد دیواری اقساطی
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه