پرسش: مدیر یک شرکت خدماتی هستم و در راستای ارائه خدماتم به مشتریان تصمیم به اجرای یکسری برنامه بازاریابی دارم. در این باره از یک مشاور بازاریابی نیز کمک گرفتهام، ولی هنوز به نتیجه دلخواه نرسیدهام. لطفا راهنمایی بفرمایید برای بازاریابی یک شرکت خدماتی باید چه اصولی را رعایت کنم؟
پاسخ کارشناس: شرکتهای خدماتی اغلب جزو کسبوکارهای کوچک محسوب میشوند و به دلیل هزینههای بالای بازاریابی سراغ اجرای برنامههایی در این راستا نمیروند اما این کسب وکارها به دلیل نوع خدماتی که ارائه میکنند باید اصول و قواعد بازاریابی را رعایت کنند تا مشتریان بیشتری بهدست بیاورند.برای بازاریابی یک شرکت خدماتی علاوه بر در نظر گرفتن اصول بازاریابی باید اصول و قواعد این حوزه از بازار را نیز دانست، یعنی فردی که در این حوزه مشاوره میدهد باید به این حوزه از بازار اشراف کامل نیز داشته باشد.
به نوعی مدیران شرکتهای خدماتی یک درآمیختگی میان بازاریابی سنتی و بازاریابی خدماتی باید ایجاد کنند تا در بازار این حوزه کسب وکار موفق شد. شناخت محصول خدماتی در این بازار از اهمیت زیادی برخوردار است.محصولات حوزه خدماتی ناملموس هستند و مشتریان نمیتوانند آنها را لمس یا امتحان کنند، در نتیجه فعالان حوزه بازاریابی باید خدماتی کاری کنند که مشتریان آنچه را نمیبینند به خوبی حس کنند تا نسبت به آن شرکت وفادار شوند.در این راستا ارائه خدمات با کیفیتتأثیرگذار است، چون فعالان این حوزه از بازار تعدادشان زیاد است و اگر مشتریان از شرکت خدمات خوبی دریافت نکنند به راحتی سراغ شرکتی دیگر میروند.
علاوه براین، قیمتگذاری نیز در این بازار از اهمیت زیادی برخوردار است. در فرآیند بازاریابی خدماتی قیمتگذاری نیز سبک و سیاق خود را دارد چون شرکت باید برای هر بخش از خدمات خود یک شیوه قیمتگذاری را اجرا کند و نمیتواند برای کلیت کار خود یک قیمت واحد را تعیین کند. پس در این بازار شاید اصول بازاریابی پیچیدگی بیشتر به خود بگیرد که مشاوران باید به آنها دقت کنند.