شما همواره باید خواستههای مشتریان خود را (مواردی که نسبت به آن گرایش دارند) یکی از موارد مورد حمایت مالی خود قرار دهید. در واقع جلب حمایت ابزاری گسترده در جهت مدیریت روابط عمومی محسوب میشود و فراوانی سوژههای آن عامل پر منفعت بودن آن از نظر اقتصادی است.امروزه اکثر شرکتها در این زمینه فعالیت لازم را ندارند و سرگرم شیوههای رایج تبلیغاتی نظیر تبلیغ لوگوی شرکت روی پیراهنهای ورزشی، بنرها و بیلبوردها هستند. گرچه تمامی این موارد مفید و سودآور هستند اما معمولا نتایج کوتاهمدت دارند.
ایده
تیم برنامه نویسی monkey (میمون) برنده مسابقه طراحی وب سایت sufflolk هستند. این شرکت گرچه کوچک است اما در کار خود بسیار حرفهای و دقیق عمل میکنند به طوری که وب سایتهای طراحی شده توسط این تیم سریع، کارآمد، امن و در یک کلام شاهکار هستند.
در یکی از مصاحبههایی که از سر گروه این تیم به عمل آمد وی جملهای گفت که امروزه در اکثر کتابهای موجود در این زمینه (طراحی وب سایت) مورد استفاده قرار میگیرد. جمله او اینگونه است که «در کار خود هرچه جلوتر رفتیم با مسائل و چالشهای جدیدتری مواجه شدیم که ما را به سمت جلو سوق میداد و میل به کشف چیزهای جدید عاملی شد تا بدون توقف به سمت موفقیت گام برداریم.» امروزه این شرکت تنها بهخاطر عملکرد فوقالعادهاش مشهور نیست بلکه حمایت از حیوانات در معرض انقراض دیگر اقدام جهانی آنان است.
این اقدام هم به نوعی با نام شرکت (میمون ها) ارتباط دارد و هم آنکه به خواست مشتری و با همکاری مستقیم وغیرمستقیم آنان صورت میگیرد که گذشته از سودهای تجاری که به همراه دارد به علت آنکه به خواست مشتری صورت گرفته است باعث افزایش رضایت و اعتبار شرکت شده است. به شکلی که مشتری هرگاه نام آن گونه حیوانی مورد حمایت را بشنود ناخودآگاه به یاد شرکت و اقدامات مثبتش در این زمینه خواهد افتاد که این خود باعث ایجاد تصویری زیبا در ذهن او میشود که تا آخر عمر از بین نخواهد رفت.
برخلاف باور عموم مردم مبنی بر پرهزینه بودن اینگونه اقدامات امروزه شاهد انجام حمایتهایی با صرف هزینههای کم (به نسبت هزینه تبلیغات) هستیم و فراموش نکنید که اینگونه اقدامات برخلاف تبلیغات مرسوم که فقط نتایج کوتاهمدت به همراه دارند، نتایج بلندمدت نیز دارند که باعث میشود تا نسلهای آینده هم از نام شرکت و اقدامات آن به نیکی یاد کنند. ب
دون شک تمامی شرکتها امکانات یا شرایط لازمه جهت انجام اینگونه حمایتها را ندارند که اصلا جای نگرانی نیست زیرا سوژههای حمایتی بسیار زیاد هستند و فقط محدود بهگونههای مختلف حیوانات در معرض خطر یا انقراض نیستند و اگر به مشتریان خود اجازه انتخاب دهید مطمئن باشید آنان بهترین سوژه ممکن را برایتان بر میگزینند.
آنچه در عمل باید انجام دهید
- از سوژههایی حمایت کنید که با نام یا عملکرد شرکتتان همخوانی داشته باشد.
- در اقدامتان مشتریان را نیز سهیم کنید و برایشان جایگاهی ویژه قائل شوید به بیانی دیگر مشتری نباید فقط بهصورت غیرمستقیم در اینگونه اقدامات شریک باشد.
- سوژه اگر جنجالی، جذاب و خبرآفرین باشد یا آنکه خودتان پوشش خبری مناسب را برایش مهیا سازید، باعث تاثیر بهتر و رضایت بیشتر مشتریان خواهد شد.