پرسش: یک سایت خرید گروهی را مدیریت میکنم، درطول یکسال فعالیتم دادههایی را بهصورت آنلاین از بازخورد مشتریان جمعآوری کردهام. براساس این دادهها ناچارم تغییرات اساسی در ساختار سایت اعمال کنم، چقدر میتوانم به این دادههای آنلاین اعتماد کنم؟
پاسخ؛ دکتر امین اسداللهی
بازاریابی اینترنتی و بازاریابی ایمیلی هیچگاه نمیتوانند مدیریت پایگاه دادههای درستی را به کسبوکارها بدهند. چون مدیریت پایگاه دادهها تحت وب و آنلاین آنقدر منطقی نیستند که کسبوکارها بخواهند به آنها استناد و براساس آنها در کسبوکارهای خود تغییرات ایجاد کنند. دراینباره میتوان چند حالت را برای بررسی صحیح بودن دادهها در نظرگرفت. یک: دادهها باید از میان کسانی جمعآوری شده باشد که همه سایتهای گروهی را میشناسند.
یعنی اگر فردی در پاسخ به سوالات آنلاین این سایت خریدگروهی پاسخ مثبت یا منفی میدهد، باید تمامی سایتهای خرید گروهی را خوب بشناسد و با آنها آشنایی کافی داشته باشد.
به همین دلیل همیشه گفته میشود که دادههای آنلاین در اکثر اوقات 50درصد خطا دارند. دو: به نظرم بهتر است سایتهای خرید گروهی از نرمافزارهایی مانند CRM برای تحلیل دادههای مشتریان خود استفاده کنند یعنی با نصب این نرمافزار روی سایت خود، از مشتریان بالقوه و بالفعل خود تحت CRM سوالاتی از جنس رضایتمندی و خرید محصولات داشته باشند و بعد از آن براساس دادههای نرمافزار CRM یک الگوی خرید برای خود طراحی کنند. در نتیجه به این سایت خرید گروهی پیشنهاد میدهم براساس دادههای آنلاین تغییری را در روند حرکتی خود ایجاد نکند و براساس الگوی خریدی که از طریق نرمافزار CRM بهدست میآورد، اقدام به ایجاد تغییرات کند.
* اگر شما هم در کسبوکار خود با چالشی روبهرو هستید، در صورت تمایل مشکل خود را از طریق ایمیل business@ forsatnet.ir با ما در میان بگذارید و پاسخ خود را در همین بخش پیگیری کنید.