استفاده بیرویه از افراد جوان و زیبارو میتواند نقش مخربی در فرآیند توسعه و گسترش یک برند ایفا کند.تعداد بسیار زیادی از مغازهها و هتلها وجود دارند که عمداً و البته به صورت کاملاً غیرقانونی افراد را صرفاً بر پایه زیبایی آنها به استخدام خود در میآورند، اگرچه اثبات این موضوع بسیار دشوار بوده و نیازمند مدارک مفصل و مستند است اما پای شرکتهای تجاری بزرگی به این دلیل به پروندههای حقوقی در این راستا باز شده است. این باور که افراد جوان و زیبارو میتوانند چهره برند شما را جذابتر کنند اصولاً یک تفکر نابجا و غلط است.
ایده
در دهه 80میلادی، یک شرکت هواپیمایی اعلام کرد که قصد دارد مهمانداران زن شاغل در این شرکت را پیش از موعد مقرر بازنشست کند، چرا که مدیران این شرکت دریافته بودند که مسافران مرد این خطوط هوایی مایلند مهمانداران جوانتر از آنها پذیرایی کنند. بنابراین مسئولان این خطوط هوایی به این دلیل تصمیم گرفتند با استفاده از مهمانداران زن جوان و زیبا در خطوط هوایی خود موقعیت برندشان را بهبود بخشند. اقدام این شرکت هواپیمایی با اعتراضات گستردهای در مطبوعات و رسانهها روبهرو شد. اتفاقی که کارکنان این شرکت انتظار وقوع آن را نداشتند درخواست مسافران مرد برای بازگشت مهمانداران مسنتر به گروه خدمه پرواز بود.
بنابراین برخی از مهمانداران بازنشسته این شرکت هوایی برای بازگشت به کار دعوت شدند. شرکت Delta Airlines با قرار دادن مسنترین و با تجربهترین خدمه پرواز در قسمت کلاس اقتصادی خود زمینه را برای راحتی و آسایش هرچه بیشتر مسافران خود در پروازهای طولانی فراهم کرد. مورد شرکت Delta Airlines مصداق بارز استفاده ناصحیح از جوانی، جذابیت و زیبایی است که در نهایت نه تنها اثربخش نبود، بلکه موجبات اعتراض عمومی را نیز برانگیخت. یکی از دلایل اصلی که مردم از هواپیماهای این شرکت استفاده میکردند سکوت، آرامش و خدمات مناسب موجود در پروازهای آن بود.
مشتریان Delta Airlines مایل بودند تا وعده غذایی و نوشیدنی خود را از دست افراد مسئولیتپذیر دریافت کرده و در یک فضای آرامشبخش به سفر خود ادامه دهند. فراموش نکنید که هیچ زن و مردی نیاز به توجه زنان زیبا و جذاب در طول سفر خود ندارد. Boldon, Tyne & Wear کلماتی هستند که گاهی اوقات از زبان کمدین معروف سارا میلیکان شنیده میشود و اغلب ما میدانیم که وی از Asda خرید میکند. سوپر مارکت Boldon شاید بهترین افراد را برای خوشامد گویی استخدام کرده است. مدیران این فروشگاه توانستهاند فرآیند خستهکننده خرید موادغذایی را به یک اتفاق لذت بخش و شاد بدل کنند.
مدیران این سوپرمارکت بزرگ مادر بزرگهایی را برای یک سلام و خوشامدگویی گرم و راهنمایی مشتریان در یافتن کالاهای مورد نیازشان استخدام کردهاند. شرکتهای تجاری همواره نشان میدهند که در زمینه ایجاد تنوع پیشرو هستند اما بر کسی پوشیده نیست که مدیران این شرکتها ترجیح میدهند کارمندان جوانتر خود را به استقبال مشتریان فرستاده و مسنترها را درون انبار نگه دارند. نکتهای که اغلب شرکتهای تجاری از آن غافل میمانند آن است که این شرکتها میتوانند با استخدام و استفاده از افراد باتجربه در مواجهه با مشتریان، برند خود را بر پایه دو اصل مهم کمکرسانی و اثربخشی بنا کنند.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
• برای درک بهتر این موضوع که چگونه کارمندان مسنتر میتوانند به کسبوکار شما کمک کنند، توصیه میشود کتاب « The Secret Life of the Grown-Up Brain » نوشته باربارا اشتراوس را مطالعه کنید.
• کارمندان مسنتر در مواجهه با موضوعات مختلف به سرعت همه چیز را تحت کنترل خود در میآورند، در حالی که کارمندان جوانتر نمیدانند که چگونه باید با مسائل موجود دست و پنجه نرم کنند. فراموش نکنید که ترکیبی از تجربه و خِرد افراد مسنتر به همراه شور و انرژی جوانی میتواند تیم قدرتمندی را در اختیار شما قرار دهد.
• کسانی را استخدام کنید که برخورد مناسبی با مشتریان داشته باشند.