پرسش: مدیر بازاریابی سازمانی هستم که مدیر مالی آن با مدیر ارشد سازمان رابطه خوبی دارد. طی جلسات متعددی که داشتیم مدیر مالی سازمان به واسطه منافع واحد مالی تصمیم به افزایش قیمت محصول گرفته و مدت زمان چکها را از دو ماه به یک ماه کاهش داده است.از طرفی 4 درصد تخفیف نقدی را که برای خرید نقدی مشتریان در نظر گرفته شده بود نیز برداشتند. این تصمیمات با موافقت مدیر ارشد سازمان همراه شد، اما از نظر واحد بازاریابی قطعا این تصمیم در بلندمدت سازمان را با مشکلات زیادی مواجه میکند. از نظر شما چه اقداماتی را باید در این راستا انجام داد؟
پاسخ کارشناس: تحلیل واحد بازاریابی از این موضوع به درستی انجام شده است و در سازمانهای ایرانی معمولا هر واحد سازمانی که از قدرت چانهزنی بالاتری برخوردار باشد سیاستهای خود را بهراحتی میتواند پیادهسازی کند و این موضوع طبیعی است که منافع واحد مالی ایجاب میکند که سود بیشتری را برای سازمان به دست آورد و نگاه بازاریابی به سازمان و محصولاتش نداشته باشد؛ با توجه به شرایط پیشروی سازمان پیشبینی میشود که ظرف چند هفته آینده انبارهای سازمان شما پر شود؛ چون معمولا با تغییر قیمت، تقاضا کاهش پیدا میکند؛ به همین دلیل پیشنهاد میشود از این موضوع استفاده کرده به مدیر سازمان ارشد گفته شود که سیاستهای اشتباه واحد مالی باعث کاهش فروش شده و همین موضوع در بلندمدت سازمان شما را با مشکلات جدی مواجه میکند.
با توجه به ارتباط واحد بازاریابی و فروش سازمان با نمایندگیهای استانهای مختلف میتوانید از قدرت چانهزنی آنها هم استفاده کرده و سیاستهای خود را پیش ببرید؛ این موضوع مستلزم برقراری ارتباط مؤثر با نمایندگیها است.