آیا میدانستید عنصر مرکزی در بازاریابی، آمیخته بازاریابی یا طیفی از ابزارهای مورد استفاده برای دستیابی به گروههای هدف سازمان و متقاعدسازی آنان است؟ این مفهوم ابتدا توسط بردن (1956) مورد استفاده قرار گرفت و بهصورت استعارهای، ابزارهای بازاریابی را با مواد مورد نیاز برای پخت کیک مقایسه میکند تا بیان کند تنها ترکیب درستی از مواد شناخته شده میتواند منتهی به نتایج رضایتبخش شود و شناخت موارد لازم برای تضمین موفقیت به اندازه استفاده صحیح با نسبتهای درست از آنها نیاز به تلاش و دقت ندارد.
یعنی اینکه دانستن استفاده صحیح و به موقع از ابزارهای بازاریابی حتی مهمتر از شناخت خود آنهاست. مک کارتی(1960) مفهوم آمیخته بازاریابی را در سال 1960 با معرفی P4 مطابق با ابزارهای اصلی در دسترس: محصول، قیمت، ترفیع و توزیع، نظاممند کرد.