شغل عکاسی یکی از مشاغلی است که برای موفقیت در آن باید از روحیه لطیف و البته آرامی برخوردار باشید. در گام اول توصیه میشود اگر اخلاق و روحیه این کار را ندارید این شغل برای شما مناسب نیست و باید قدرت مدیریت خود را در مشاغل دیگر بیازمایید. عکاسی و آتلیهداری ممکن است در نظر اول ساده بیاید و با یک حساب 2، 2 تا 4 تای ساده درآمد را تخمین زد، اما واقعیت این است که هم مدیریت در این بخش بهصورت برجسته دیده میشود و هم توانایی کاربردی.
در گام اول باید فضایی را که برای محل کسب انتخاب میکنید مناسب باشد. مناسب از این نظر که بتوان از همه نقاط شهر بهراحتی دسترسی داشت. محل فعالیت آتلیه باید بهگونهای باشد که برای ارائه سرویس به مشتریان مناسب باشد و افراد برای مراجعه به دفتر دچار دردسر نشوند. بهعنوان مثال نباید در فضای بازار روز یا بورس کالاهای غیرمرتبط با این حوزه قرار داشته باشد. این مراکز عمدتا در ساختمانهای اداری مسکونی واقع شدهاند و به دلیل اینکه شغل بیسروصدایی است، باعث آزار همسایگان نمیشود.
فعالیت خود را تخصصی کنید
بعد از قرارگیری در دفتر کار باید نوع فعالیت مشخص شود. برخی مدیران عکاسی خود را بهصورت تخصصی انجام میدهند و در کارتهای ویزیت خود هم به این موضوع اشاره میکنند که بهعنوان مثال، آتلیه ما ارائهدهنده خدمات عکاسی به کودک شما است. عکاسیهای کودک چند سالی است که رونق گرفتهاند و سایر عکاسیها رویه خود را تغییر دادهاند و وارد این سیستم شدهاند. در این میان آتلیههایی هم وجود دارند که حاضر به ارائه خدمات در سطوح مختلف هستند.
برخی آتلیهداران تنها عروس و داماد را میپذیرند و تنها برای تهیه عکس و فیلم در این مراسمها حضور پیدا میکنند. مدیریت در آتلیه کار سادهای نیست. باید همه افرادی را که خواستار ارائه سرویس توسط شما هستند در نظر داشته باشید.در این مرحله باید یک منشی برای دفتر استخدام کنید که با عکاسان رابطه خوبی داشته باشد و وقت قبلی به مشتریان بدهد تا با عکاسان این برنامهها را هماهنگ کند. شما هم بهعنوان مدیر باید روی همه مراحل نظارت کافی داشته باشید تا مشتری راضی از دفتر خارج شود.
نحوه صحبت با مشتری
اگر خودتان بهعنوان مدیر مجموعه با مشتری در ارتباط هستید به طور حتم باید رفتاری از خود نشان دهید که مشتری را برای دفعات بعدی هم به آنجا بکشاند. یادتان نرود قرار است درآمد شما از همین محل باشد. متاسفانه در این حرفه بدقولی بسیار باب شده و زمانی که برای تحویل عکس به مشتری اعلام میشود، معمولا حداقل یک ماه عقب میافتد. به این مسئله بهعنوان روال کار در این صنف نگاه نکنید و اگر نتوانستید کار خود را به موقع تحویل دهید با بیان مشکلات برای مشتری از او عذرخواهی کنید و مبلغی از سود خود را کسر کنید تا دیرکرد تحویل شما جبران شود. این کار باعث میشود تا مشتری هم رفتار آرامی برای تحویل عکس و فیلمها داشته باشد و دوباره به شما مراجعه کند.
تبلیغات گسترده
معرفی آتلیه و عکاسی نباید تنها به افراد یک محل ختم شود و باید ارائه سرویس به تمام شهر در برنامه قرار داشته باشد. تبلیغات در همه مشاغل یکی از مهمترین بخشها و البته برجستهترین مرحله در شروع فعالیت است. سعی کنید نام آتلیه و عکاسی خود را در تمام شهر با تبلیغات خیابانی در ذهن افراد بگنجانید تا موفقیت و سوددهی دفتر با سرعت انجام گیرد. این کار را در سایتهای خرید گروهی هم میتوانید انجام دهید تا هزینههای تبلیغاتی شما کاهش پیدا کند. مدیرانی که در این زمینه هزینههای زیادی کردهاند معتقدند تبلیغات باعث میشود تا در زمان تصمیمگیری افراد برای انتخاب آتلیه نام عکاسی شما در ذهنشان نقش ببندد.
چگونگی عقد قرارداد و دریافت مبلغ
بعد از این وارد مرحله قرارداد با مشتری برای ارائه خدمات میشویم. خدمات باید با رضایت و انتخاب مشتری صورت گیرد و شما در این مرحله تنها نقش نظردهنده و راهنما را دارید و باید دقت داشته باشید که تصمیمگیرنده نهایی آنها هستند و چگونگی خدمات را انتخاب میکنند. بخشی از مبلغ را بعد از تحویل کار از مشتری دریافت و آن را با این عنوان بیان کنید که اگر راضی نبودید این مبلغ از حساب شما کسر خواهد شد و رقم کمتری پرداخت خواهید کرد. در نتیجه باید سعی کنید عکاسان حرفهای را به کار بگیرید تا مشتریان رضایت بیشتری داشته باشند.
تخفیف بدهید
در زمان عقد قرارداد یک کلام نباشید و تخفیفی برای مشتری در نظر بگیرید. متاسفانه برخی مدیران بر این باورند که در این زمینه زمانی که فرد کارش به پایان رسید دیگر کاری با این آتلیه نخواهد داشت، اما همان فرد میتواند کیفیت کار شما و چگونگی برخوردتان در هر مرحله را برای دیگران بازگو کند که این موضوع خودش نوعی تبلیغ به حساب میآید. پس ترسی از اینکه قیمتهای خود را بشکنید نداشته باشید تا برای خود سیلی از مشتریان وفادار را دست و پا کنید.
دفتر کار خود را زیبا کنید
زمانی که مشتری وارد دفتر میشود باید چیدمان آتلیه بهگونهای باشد که تصمیمش برای عقد قرارداد جدی شود. این شغل یک شغل هنری است و نوع چیدمان دفتر کار، نشاندهنده سلیقهای است که در کار به خرج خواهید داد. پیش از زمان فعالیت باید محل فعالیت خود را با پارتیشنهای مختلف جدا کنید و دفترتان را در نزدیکترین نقطه به در ورودی قرار دهید تا مراجعان مزاحمتی برای افرادی که قرار است در آنجا خدمات دریافت کنند ایجاد نشود.در دفتر کار خود یک میز و چند صندلی قرار دهید و به محض ورود مشتری دستور دهید تا از آنها پذیرایی شود. در نظر داشته باشید که مشتریان چند لحظه بیشتر در دفتر حضور ندارند، در نتیجه هر چه دارید باید به آنها منتقل کنید. آلبومهایی هم از قبل آماده کنید تا کیفیت عکس و فیلم آتلیه از سوی مشتریان ارزیابی شود. در آتلیه ممکن است لوازمی مورد نیاز باشد و قیمت آن برای خرید نقدی مشکل به نظر برسد. این محصولات را میتوانید بهصورت اقساطی تهیه کنید که به قول معروف جنستان جور باشد و مشتری جذب لوازم آتلیه و خدمات شما شود.