یکشنبه, ۴ آذر(۹) ۱۴۰۳ / Sun, 24 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز

آدم ها تنها موجوداتی در این دنیا هستند که هیچ ملاحظه ای نسبت به اوضاع محیط زیست ندارند. انگار که ما اجازه داریم هر طوری با محیط اطراف مان رفتار کنیم و کسی هم نباید معترض شود. البته این اواخر اوضاع کمی فرق کرده و مردم بیشتر به فکر مسائل زیست محیطی افتاده اند. به طوری که اغلب برندها بدون تعهدات سفت و سخت زیست محیطی دیگر شانسی برای حضور در بازار نخواهند داشت. در این میان کارآفرینان حوزه مُد و پوشاک هم از ماجرا عقب نمانده اند. نتیجه این امر تولد مد پایدار یا مد سازگار با محیط زیست است. 

تا قبل از اینکه در دهه 90 میلادی انفجاری بزرگ در صنعت مد رخ دهد، لباس مقوله ای لوکس محسوب نمی شد. دست کم خیلی از مردم در دنیا فقط برای اینکه لباسی برای پوشیدن داشته باشند، سراغ مد می رفتند اما بعد از این دوره طلایی دیگر خبری از چنین طرز فکرهایی نبود. این روزها خیلی از مردم با لباس شان نکات زیادی درباره خود بیان می کنند. به همین خاطر برندهای بزرگ روز به روز طرح های تازه و متفاوتی روانه بازار می کنند. اگر تا چند قرن پیش مردم خودشان با دست های خود لباس طراحی کرده و می دوختند، امروز اینکه لباس مان فلان مارک مشهور را داشته باشد، امری کاملا ضروری محسوب می شود. 

مُد پایدار

ایده مد پایدار از دل انتظارات فزاینده مردم نسبت به برندها متولد شد. به زبان خودمانی، وقتی کارآفرینان در صنعت مد سختگیری مشتریان در خرید از برندهای طرفدار حفاظت از محیط زیست را مشاهده کردند، کم کم به این فکر افتادند که خود را با شرایط موجود انطباق دهند. نتیجه امر هم اوضاع کنونی در صنعت مد است. شما را نمی دانم، ولی من که تا همین یکی دو دهه قبل اگر درباره لباس هایی با چرم گیاهی چیزی به گوشم می خورد، از خنده حتی یک کلمه هم حرف نمی زدم. با این حال امروزه لباس هایی با چرم گیاهی یا حتی مواد بازیافتی پدیده هایی رایج در دنیا هستند. 

مطلب مرتبط: بازاریابی در صنعت مد و پوشاک؛ چطور و چگونه؟

ما در این مقاله قصد داریم سیر تا پیاز صنعت مد پایدار را برای تان زیر و رو کنیم. اول از همه کارمان را با دلایل اهمیت این حوزه شروع می کنیم. بعد هم تکنیک هایی کلیدی برای فعالیت در این راستا را مرور خواهیم کرد. اینطوری کسب و کارهای حوزه مد و پوشاک نقشه راه مناسبی برای ورود به حوزه ای تازه خواهند داشت. 

چرا مد پایدار مهم است؟

اهمیت مد پایدار

ما همیشه در روزنامه فرصت امروز کارمان را با مرور اهمیت یک مفهوم یا استراتژی شروع می کنیم. از آنجایی که صنعت مد سال های سال بدون توجه به تاثیرات زیست محیطی به کارش ادامه داده است، بد نیست الان درباره ضرورت تغییر جهت گیری برندها با هم گپ بزنیم. واقعا چرا کارآفرینان و طراح های مد باید به سمت چنین الگویی از کسب و کار روی بیاورند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا جواب این سوال بی نهایت مهم را بگیرید. 

کاهش آلودگی تولیدی

کاهش آلودگی تولیدی

هر فعالیت تولیدی در این دنیا مقدار مشخصی آلودگی برای طبیعت دارد. با این حال نکته مهم نحوه مدیریت چنین آلودگی هایی است. اجازه دهید برای لحظه ای هم که شده نگرانی مشتریان را فراموش کنیم. با این حساب آیا دلیلی برای فعالیت سازگار با محیط زیست از سوی برندها هست؟ جواب در عین ناباوری مثبت است؛ چراکه سازمان های دولتی معمولا قوانین سفت و سختی برای شرکت ها وضع می کنند. در این میان کاهش میزان آلودگی در فرآیند تولید یکی از معیارهای مهم محسوب می شود. بنابراین شما تقریبا چاره ای به غیر از گرایش به سوی مد پایدار ندارید. وگرنه اوضاع تان خیلی زود به هم خواهد ریخت. 

همانطور که در مقدمه بیان شد، این روزها مردم بیشتر از هر زمان دیگری به چیزهایی که می پوشند، اهمیت می دهند. بنابراین اگر شما همچنان از چرم حیوانات مختلف برای تولید لباس استفاده کنید، کم کم مشتریان قیدتان را خواهند زد؛ چراکه این روش کار برای خیلی از مردم در بازارهای مختلف قابل تحمل نیست. 

یادتان باشد در بازارهای امروزی استفاده از مواد اولیه تجدیدپذیر یا پایدار کلاس کاری خاصی دارد. پس اگر دوست دارید خیلی زود اسم تان سر زبان ها بیفتد، بد نیست کارتان را با چنین شیوه ای شروع کنید. اینطوری قبل از اینکه درگیر هزینه های گزاف بازاریابی شوید، اسم تان در میان مشتریان جا می افتد. 

مطلب مرتبط: بازاریابی در صنعت مد و پوشاک: راهکارهایی که هر بازاریابی باید بلد باشد

کاهش مصرف آب

کاهش مصرف آب

مقدار آبی که در صنایع بزرگ مصرف می شود، بی نهایت زیاد است. به طوری که خیلی از صنایع بزرگ در برخی از ماه های سال به خاطر صرفه جویی در مصرف آب تعطیل می شوند. این وسط فعالیت برندهای حوزه مد و پوشاک نیز نقش مهمی در مصرف آب دارد. وقتی شما به جای شیوه های کلاسیک به سراغ مد سبز یا پایدار می روید، این معادله را برعکس خواهید کرد. 

باور کنید یا نه، سالانه در صنعت مد و پوشاک بیش از 93 میلیارد متر مکعب آب مصرف می شود. شاید فکر کنید این رقم کاملا عادی است اما اصلا اینطور نیست. اگر به این نرخ میزان آلودگی رودخانه ها و دریاچه ها را هم اضافه کنیم، آن وقت با یک صنعت کاملا خطرناک رو به رو خواهیم شد. ماجرا کم کم دارد ترسناک می شود، نه؟

مد پایدار با اعمال تغییرات ملموس در حوزه مصرف آب برای تولید پوشاک به کسب و کارها برای مدیریت بهتر هزینه ها و کاهش آلایندگی کمک می کند. به این ترتیب شما با یک تیر دو نشان خواهید زد؛ اول اینکه هزینه های برندتان کاهش پیدا می کند و دوم هم رضایت مشتریان را به دست می آورید. خب مگر یک کارآفرین در حوزه مد و پوشاک چه چیزی بیشتر از این می خواهد؟

جلب مشتریان بیشتر

جلب مشتریان بیشتر

خب انتظار ندارید که صحبت درباره مزایای مد پایدار را بدون اشاره به وضعیت مشتریان تمام کنیم؟ در دنیایی که خیلی از برندها فقط به فکر تولید بیشتر هستند، ذهنیت یک برند حوزه پوشاک برای حفاظت از محیط زیست حسابی جذاب خواهد بود. کافی است به این وضعیت تبلیغات گسترده بر روی تولید پوشاک با مواد اولیه بازیافتی یا سازگار با محیط زیست را نیز اضافه کنیم. آن وقت یک ترکیب کامل از معجزه بازاریابی و الگویی نوین در دنیای مد را خواهیم داشت. 

بی شک خداحافظی با استفاده از چرم طبیعی در دنیای مد امر بی نهایت سختی است. به همین خاطر خیلی از برندها به جای اینکه یکهو اقدام به پذیرش چنین تعهد سفت و سختی کنند، سراغ نمونه های راحت تر می روند. مثلا تعهد نسبت به استفاده از چرم حیوانات بدون آزار و اذیت آنها را در نظر بگیرید. این مورد شامل همکاری با کشتارگاه هایی است که از روش های بدون درد برای تولید چرم استفاده می کنند. شاید باورتان نشود اما همین میزان از تعهد برای فعالیت به نسبت پایدار هم نزد مشتریان حسابی طرفدار دارد. 

مطلب مرتبط: افزایش فروش در صنعت مد و لباس

ورود به صنعت مد پایدار: راهکاری عملی برای برندها

ورود به صنعت مد پایدار

بعد از آشنایی با مزایای صنعت مد پایدار باید نگاهی هم به نحوه ورود بی دردسر به این حوزه داشته باشیم. خب اگر هیچ برندی نتواند وارد این عرصه شود، اصلا چرا باید روی آن حساب کرد؟ ما در ادامه سعی می کنیم نقشه راهی مطمئن برای ورود به این دنیای تازه برای تان ترسیم کنیم. پس آب دست تان است زمین گذاشته و با ما همراه شوید. 

بازیافت بیشتر: راهکاری برای کاهش هزینه ها

بازیافت  راهکاری برای کاهش هزینه ها

آیا تا حالا پیش خودتان فکر کرده اید به جای استفاده بیشتر از مواد اولیه به دنبال بازیافت دور ریز شرکت تان باشید؟ بی شک این ایده خیلی عجیب یا حتی جسورانه به نظر می رسد؛ چراکه خیلی از کارآفرینان اصلا دوست ندارند وقت شان را با چنین کارهای تکراری تلف کنند. از سوی دیگر برخی از کارآفرینان همیشه به دنبال راهکارهای پرهزینه هستند. انگار که هرچه هزینه یک راهکار بیشتر باشد، شانس بهتری برای موفقیت در بازار خواهند داشت. در این صورت احتمالا توصیه ما برای توجه به بازیافت کمی تعجب آور خواهد بود. البته نه در صورتی که شما علاقه مند به حوزه مد پایدار باشید!

براساس گزارش موسسه Fashion Innovation، 85 درصد از مواد به کار رفته در تولید پوشاک سر از طبیعت درمی آورد. این امر به معنای آلودگی بالای این صنعت برای کره زمین است. حالا اگر راهکاری باشد که به جای تولید آلودگی بیشتر از دور ریزها به عنوان منابع اولیه استفاده کرد، چه؟ این دقیقا همان کاری است که خیلی از برندهای بزرگ مثل گوچی یا گپ از چند سال قبل شروع کرده اند. به این ترتیب دیگر تولید آلودگی مثل قبل سر به فلک نمی کشد. 

اگر شما هم دنبال راهکاری برای تولید آلودگی شرکت و همچنین کاهش هزینه ها هستید، بازیافت بیشتر راهکاری بی نظیر خواهد بود. اینطوری شما می توانید بدون هیچ دردسری کارتان را شروع کرده و استرسی هم از بابت وضعیت تان در بازار نداشته باشید. یادتان نرود هرچه هزینه های شما برای تولید کاهش پیدا کند، فرصت های بیشتری برای سرمایه گذاری در بخش های دیگر خواهید داشت. 

مطلب مرتبط: 5 سطح بازاریابی محتوایی در صنعت مد و لباس

استفاده از مواد اولیه تجزیه پذیر: ترندی دوست داشتنی در میان مشتریان

استفاده از مواد اولیه تجزیه پذیر

کمتر کارآفرینی در دنیا به فکر سرنوشت نهایی محصولاتش است. فرض کنید شما خط تولید کت و شلوارهای بی نهایت لوکس را دارید. احتمالا پوشاک تولیدی شما برای چند سال دست مشتریان باقی می ماند، اما بعد از مدتی دیگر کسی میلی به پوشیدن کت و شلوار کهنه شما نخواهد داشت. آن وقت محصولی که زمانی در بازار حسابی سر و صدا می کرد، حالا دیگر جایی در کمد لباس مشتریان ندارد. سرنوشتی که در این زمان منتظر محصول شماست، رها شدن در طبیعت است. به زبان خودمانی، اغلب پوشاک تولیدی در دنیا سرنوشتی بهتر از رها شدن در طبیعت ندارند. 

وقتی درباره رها شدن پوشاک در طبیعت صحبت می کنیم، در واقع بحث مان به تولید زباله می رسد. بعضی از زباله ها به دلیل مواد اولیه به کار رفته در تولیدشان خیلی راحت تجزیه می شوند. مثلا باقی مانده میوه نه تنها به سرعت در طبیعت تجزیه می شود، بلکه حتی برای رشد بهتر گیاهان مفید هم هست. البته این ماجرا درباره انواع پلاستیک حسابی فرق دارد. پس باید حواس تان باشد تا الکی خودتان را امیدوار نکنید!

برندهایی که در تولید پوشاک همیشه از مواد مصنوعی استفاده می کنند، خیلی زود با اعتراض های شدید از سوی مشتریان رو به رو خواهند شد؛ چراکه این مدل تولید محصولات هیچ سرنوشت خوبی به همراه ندارد. پس بد نیست کمی در شیوه تولید محصولات تان تجدیدنظر کنید. اینطوری دست کم برندتان با شهرتی مطلوب در بازار شناخته خواهد شد. 

توصیه ما در این بخش استفاده از مواد اولیه تجزیه پذیر در تولید انواع پوشاک است. شاید این امر برای شما خیلی سخت یا غیرمنتظره باشد، اما نیاز امروز تولید پوشاک محسوب می شود. پس اگر دوست دارید در ادامه شانسی برای بقا در بازار داشته باشید، باید خیلی زود اوضاع تان را تغییر داده و به فکر تولید پوشاک با مواد تجزیه پذیر باشید. خوشبختانه این روزها موسسات بسیار زیادی در زمینه ارائه کمک های لازم برای انتخاب مواد اولیه و نحوه تولید چنین پوشاکی آماده کمک به شما هستند. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و از شر انتقادهای فراوان خلاص شوید. 

همکاری با جنبش های مربوط به تغییرات اقلیمی: گامی کوچک اما موثر

همکاری با جنبش های مربوط به تغییرات اقلیمی

صنعت مد و پوشاک 8 تا 10 درصد در تغییرات اقلیمی سهم دارد. این یعنی صنعت مورد بحث ما میزان بالایی از تولید دی اکسید کربن را بر عهده دارد. چنین امری اصلا شهرت خوبی برای برندهای حوزه مد نیست. به همین خاطر از یک دهه قبل همکاری میان برندهای مطرح با جنبش های مربوط به تغییرات اقلیمی شروع شده است. یادتان باشد شما لازم نیست در متن این جنبش ها حضور داشته باشید. همین که تغییراتی جزئی در ساز و کار برندتان برای هماهنگی با کاهش آلودگی زیست محیطی انجام دهید، به اندازه کافی رضایت‎بخش خواهد بود. نکته مهم اینکه شما باید این تغییرات را در طول زمان به طور مداوم انجام دهید. وگرنه هیچ تغییری در نظر مشتریان درباره برندتان ایجاد نخواهد شد. 

این روزها خیلی از برندها تا وقتی که سازمان های دولتی قوانین سفت و سختی برای فعالیت شان وضع نکنند، دست به هیچ اقدام داوطلبانه ای نخواهند زد. اگر شما هم چنین ذهنیتی را دارید، باید هرچه زودتر اوضاع را تغییر دهید، چراکه هیچ کس در بازار منتظر شما نخواهد ماند. در عوض این برندهای داوطلب برای اقدامات فزاینده در جهت حفاظت از محیط زیست هستند که در ذهن مشتریان جایگاه ویژه ای خواهند داشت. 

یادتان باشد در دنیای امروز هر اقدامی که به طور داوطلبانه از سوی شما انجام شود، تاثیر بی نهایت بالایی بر روی مشتریان خواهد داشت. پس به جای اینکه الکی با خودتان کلنجار رفته و بعد از گذشت فرصت های طلایی شروع به تصمیم گیری کنید، از همین حالا خودتان را برای تصمیم های مهم آماده کنید. این طوری هم شهرت تان در بازار حفظ می شود، هم اینکه مشتریان همچنان نسبت به خرید از برندتان امیدوار خواهند بود. 

مطلب مرتبط: کارآفرینی با دگرگونی در صنعت مد

سخن پایانی

مُد پایدار Sustainable Fashion

صنعت مد در طول یکی دو دهه اخیر تغییرات زیادی را به چشم دیده است. یکی از مهمترین تغییرات جهت گیری برندها به سوی فعالیت پایدار است. اگر شما تا حالا هیچ اقدامی در این راستا انجام نداده اید، برندتان در لبه پرتگاه قرار دارد. توصیه ما در این بخش شروع به کارتان در اولین فرصت برای بهبود اوضاع برند است. اینطوری قبل از اینکه خیلی دیر شود، شانسی هرچند اندک برای اثرگذاری بر روی مشتریان و حفظ برندتان خواهید داشت. 

نکات مورد بحث در این مقاله شروعی مناسب برای کسب و کارتان خواهد بود. البته یادتان باشد به غیر از شما هزاران برند دیگر نیز به دنبال فعالیت پایدار در بازار هستند. پس باید کمی دست بجنبانید. وگرنه تک تک مشتریان تان جلب برندهای زرنگ تر خواهند شد!

منابع:

https://fashinnovation.nyc

https://www.entrepreneur.com

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/FgVxFrZq
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهکابینت و کمد دیواری اقساطی
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه