حوزه روابط عمومی یکی از بخش های تخصصی در دنیای کسب و کار محسوب می شود. این حوزه برای بسیاری از افراد اهمیت بسیار زیادی داشته و منبع اصلی پیشرفت و حفظ موقعیت برندهای برتر دنیا محسوب می شود. با این حال اغلب اوقات وقتی یک برند تازه تاسیس وارد بازار می شود، ایجاد تیم روابط عمومی را در اولویت های آخر قرار می دهد. دلیل این امر نیز ارزیابی حوزه هایی مثل بازاریابی و فروش با درجه اهمیت بالاتر است.
هدف اصلی این مقاله بررسی برخی از مزایا و شیوه های کمک تیم های روابط عمومی به کسب و کارهای تازه تاسیس است. اگر شما هم به دنبال راه اندازی یک کسب و کار نوپا هستید، نکات مورد بحث در این مقاله به شما برای شناخت بهتر حوزه روابط عمومی و توسعه سریع کسب و کارتان کمک خواهد کرد. در ادامه برخی از مهمترین نکات در این راستا را مورد ارزیابی قرار می دهیم.
مطلب مرتبط: بحران های روابط عمومی برای کسب و کارهای کوچک
افزایش آگاهی درباره برند
بسیاری از کسب و کارهای تازه تاسیس تا مدت ها در بازار هیچ شهرتی برای خودشان پیدا نمی کنند. این امر مشکلات آنها را به طور مداوم افزایش داده و شرایط تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را نیز از بین می برد. بنابراین شما باید از همان روز اول شروع به کار برندتان به دنبال تکنیک هایی برای افزایش شهرت برندتان باشید. این امر وضعیت شما را به طور قابل ملاحظه ای تقویت کرده و حتی امکان رقابت با برندهای بزرگ را نیز فراهم می آورد.
تیم های روابط عمومی در زمینه افزایش شهرت برندها تاثیرگذاری بسیار زیادی دارند. بدون تردید بازاریابی و تبلیغات برای افزایش اعتبار برندها امری ضروری است، اما در نهایت شناخت مشتریان از یک برند براساس تجربه تعامل با آنها صورت می گیرد. در این میان تیم روابط عمومی در شکل دهی به تجربه مشتریان از برند نقش موثری دارد. این نکته به طور ویژه ای در حوزه B2B مصداق پیدا می کند. بنابراین شما باید اول از همه با تکیه بر تیم روابط عمومی در تلاش برای جلب نظر مشتریان تان باشید.
ایجاد روابط حرفه ای با دیگران
شما در بازار از یک طرف با مشتریان سر و کار دارید و از طرف دیگر باید همکاری با برندهای دیگر را نیز توسعه دهید. این امر اهمیت بسیار زیادی برای برندها داشته و حتی امکان تاثیرگذاری بهینه بر روی مخاطب هدف را نیز فراهم می سازد. بسیاری از برندها در این میان برای بهینه سازی شرایط شان از همان ابتدا به دنبال همکاری گسترده با دیگر کسب و کارها هستند. در این میان توانایی تیم روابط عمومی برای ایجاد پایه های مناسب همکاری اهمیت بسیار زیادی دارد.
وقتی شما از طریق تیم روابط عمومی اقدام به همکاری با برندهای بزرگ می کنید، این امر اعتبار فعالیت تان را به شدت افزایش می دهد. بنابراین باید همیشه حواس تان به این بخش از کسب و کار جمع باشد، در غیر این صورت شاید فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان پیدا نکنید. امروزه بسیاری از برندهای بزرگ فقط در صورت مشاهده فعالیت تیم روابط عمومی اقدام به ارزیابی وضعیت برندهای دیگر و همکاری با آنها خواهند کرد. به علاوه، این تیم فشار کاری بر روی بخش های دیگر را نیز کاهش داده و امکان فعالیت مناسب را به همراه خواهد داشت.
شناسایی بهترین مشتریان برند
شناسایی بهترین مشتریان برند امری ضروری برای بازاریابی بهتر است. این امر به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک کرده و شانس تان در بازار را نیز به طور مداوم افزایش می دهد. امروزه برخی از برندها در بازار برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان اقدام به استفاده از شیوه های مختلف می کنند. اگر در این میان شما بهترین مشتریان برند را نشناسید، تمام هزینه های بازاریابی تان بی فایده خواهد بود.
مطلب مرتبط: کسب موفقیت در حوزه روابط عمومی و راهکارهای آمادگی برای آن
بخش روابط عمومی به دلیل تعامل نزدیک با مشتریان امکان شناسایی بهترین مشتریان برند را دارد. این امر به شما برای هدف گذاری درست بر روی مخاطب هدف و بازگشت سرمایه بالاتر کمک می کند. با این حساب شما باید همیشه به این بخش مهم توجه نشان داده و فضای فعالیت تان را براساس آمارهای به دست آمده از این بخش ساماندهی نمایید.