کسب و کارهای کوچک اغلب اوقات در ارزیابی شان از بخش روابط عمومی اهمیت کمتر از انتظاری برای آن در نظر می گیرند. به عبارت بهتر، صاحبان کسب و کارهای کوچک هدف اصلی از سرمایه گذاری در بخش روابط عمومی را به سختی تشخیص می دهند. همین امر موجب بی میلی آنها برای سرمایه گذاری در این بخش می شود.
امروزه با توجه به افزایش حجم رقابت میان برندهای مختلف داشتن یک تیم روابط عمومی عالی نیازی حیاتی است، در غیر این صورت تعامل میان برند شما و مشتریان به خطر خواهد افتاد. به همین خاطر موضوع اصلی این مقاله در رابطه با همین نکته تعیین شده است. ما در این مقاله به جای اینکه نکاتی در اهمیت روابط عمومی بیان کنیم، به سراغ بعضی از بحران های اساسی در این حوزه رفته ایم. هدف ما از این کار نمایش اهمیت تیم روابط عمومی و بحران های رایج در صورت بی توجهی به تشکیل یک تیم حرفه ای در این بخش است.
مطلب مرتبط: اشتباهات رایج کسب و کار های کوچک در حوزه روابط عمومی
1. بی توجهی به خواسته های مشتریان
در عصر شبکه های اجتماعی مشتریان خواسته ها و نظرات شان در رابطه با برندها را به طور آنلاین منتشر می کنند. با این حساب اگر شما حضور مناسبی در شبکه های اجتماعی نداشته باشید، هیچ شانسی برای جلب نظر مشتریان تان پیدا نخواهید کرد.
امروزه یکی از وظایف اصلی تیم روابط عمومی حضور گسترده در شبکه های اجتماعی و بازتاب خواسته های آنها برای تیم مدیریت شرکت است. با این حساب وقتی شما تیم درستی در رابطه با روابط عمومی نداشته باشید، این فرآیند با مشکل جدی رو به رو خواهد شد. از آنجایی که مشتریان با هیچ برندی تعارف ندارند، در صورت ناتوانی شما برای درک و پاسخگویی مناسب به خواسته های آنها خیلی زود مورد بی توجهی قرار خواهید گرفت.
2. فقدان استراتژی مناسب برند در شبکه های اجتماعی
حضور صرف در شبکه های اجتماعی برای هیچ برندی موفقیت به همراه نخواهد داشت. به همین خاطر شما باید کاملا آماده حضور بابرنامه در این فضا باشید. مهمترین بخش کار نیز طراحی یک استراتژی درست برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی خواهد بود. شما در صورت بی توجهی به این نکته هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت.
بخش روابط عمومی در فرآیند طراحی استراتژی بازاریابی و فعالیت در شبکه های اجتماعی همیشه منبع اطلاعاتی مهمی محسوب می شود. این امر به برندها فرصت تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف را می دهد. بنابراین شما باید همیشه در فرآیند طراحی استراتژی بازاریابی به این نکته مهم توجه نشان دهید. در صورتی که برند شما در بخش روابط عمومی ضعیف باشد، احتمالا تمام پیش بینی های تان در رابطه با واکنش و رفتارهای احتمالی مشتریان اشتباه از آب درمی آید. به این ترتیب هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهید داشت.
3. پاسخگویی نامناسب به انتقادات
پاسخگویی به انتقادات نسبت به برند در قالب شیوه ای مناسب اهمیت بسیار زیادی دارد. برخی از برندها در این میان همیشه سعی در حذف نظرات انتقادی از برندشان دارند. شاید این راهکار در کوتاه مدت مناسب باشد، اما پس از مدت زمانی کوتاه برندتان شهرت بسیار منفی در میان مشتریان پیدا خواهد کرد. به همین خاطر شما باید به دنبال راهکاری کاربردی تر باشید. این امر شامل تلاش برای پاسخگویی به انتقادات از برندتان در قالبی منطقی است.
مطلب مرتبط: بهترین الگوی روابط عمومی برای کسب و کارهای کوچک
وقتی درباره پاسخگویی به انتقادات درباره برند صحبت می کنیم، هیچ بخشی به اندازه روابط عمومی به داد برندتان نمی رسد. اغلب اوقات برندها برای رفع شک و شبهه درباره برندشان اقدام به انتشار بیانیه هایی از سوی تیم روابط عمومی شان می کنند. این امر نه تنها رفتاری حرفه ای در برابر انتقادات و شایعات محسوب می شود، بلکه تاثیرگذاری بسیار بالایی نیز بر روی مخاطب هدف خواهد داشت. با این حساب شما به جای پاسخگویی پراکنده به انتقادات باید در تلاش برای گردآوری یک تیم روابط عمومی کاربردی باشید، در غیر این صورت حجم انتقادات نسبت به عملکرد برندتان به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت. همچنین پاسخگویی ضعیف شما به این نقدها نیز اعتبار برندتان را بیش از هر زمان دیگری به خطر خواهد انداخت.