پنجشنبه, ۱ آذر(۹) ۱۴۰۳ / Thu, 21 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز
مزیت های کسب و کارهای کوچک بر برندهای بزرگ در حوزه روابط عمومی

بهترین الگوی روابط عمومی برای کسب و کارهای کوچک

5 سال پیش ( 1398/5/26 )
پدیدآورنده : دامیتری دراگیلف   پدیدآورنده : روابط عمومی   پدیدآورنده : علی آل‌علی   پدیدآورنده : کسب و کارهای کوچک  

حوزه روابط عمومی و توسعه رسانه ای فقط مخصوص برندهای بزرگ با بودجه های کلان نیست. به عنوان یک کسب و کار کوچک شما فرصت های بسیار زیادی به منظور فعالیت در حوزه روابط عمومی و کسب موفقیت دارید. کلید موفقیت در روابط عمومی شناخت درست مخاطب هدف و تلاش برای تعامل نزدیک با آنهاست. به این ترتیب کسب و کارهای کوچک توانایی ایجاد کنترل بر روی پیام های تولیدی و ارائه مناسب آنها به مخاطب برای تعامل بیشتر را خواهند داشت.

وقتی صحبت از برندهای بزرگ و مشهور می شود، بدون تردید بودجه آنها برای حوزه روابط عمومی و به طور کلی تمام بخش های کسب و کار بسیار بیشتر خواهد بود. همچنین آنها شهرت و حمایت بیشتر مشتریان را نیز در کنار خود دارند. نقطه ضعف کسب و کارهای کوچک درست در همین بخش قرار دارد، با این حال چنین امری به معنای ناتوانی کامل کسب و کارهای کوچک در زمینه فعالیت موفقیت‎آمیز در حوزه روابط عمومی نیست. یکی از ضرورت های موفقیت در روابط عمومی به عنوان کسب و کار کوچک تحقق سریع ایده هاست. برندهای بزرگ به دلیل بودجه و تیم مجرب توانایی کاهش شدید فاصله زمانی میان ایده‎پردازی تا تحقق آن را دارند، با این حال تحقق چنین امری معمولا برای کسب و کارهای کوچک با دشواری های بسیار زیادی مواجه است.

برند های بزرگ در حوزه روابط عمومی

یکی از مزیت های اساسی کسب و کارهای کوچک در مقایسه با برندهای بزرگ امکان امتحان الگوهای روابط عمومی بسیار متنوع به منظور یافتن نمونه مناسب است. این امر معمولا برای برندهای بزرگ امکانپذیر نیست. آنها باید شیوه قبلی خود را با دقت حفظ و به‎روز رسانی کنند. هرگونه تغییر و تحول ناگهانی در شیوه کار برندهای بزرگ موجب ایجاد نارضایتی در مشتریان می شود. کسب و کارهای کوچک به دلیل سطح محدودتر مشتریان با چنین مشکلی مواجه نیستند، بنابراین امتحان الگوهای مختلف به منظور یافتن شیوه منحصر به فرد و مخصوص برندمان ایده جذابی خواهد بود. در این مقاله هدف اصلی من بررسی برخی از مزیت های کسب و کارهای کوچک نسبت به برندهای بزرگ در زمینه روابط عمومی و شیوه های کسب موفقیت آنهاست. در ادامه تحت سه بخش جداگانه به بررسی بیشتر این موضوع خواهیم پرداخت.

مطلب مرتبط: نقش روابط عمومی در موفقیت کسب و کار

1. استفاده از ابزارهای مناسب برای یافتن فرصت مطلوب

گاهی اوقات کسب و کارهای کوچک داستان های جذاب یا آخرین اطلاعات موردنیاز برای تعامل با مشتریان را در اختیار ندارند. بسیاری از مدیران این امر را فاجعه ای جبران‎ناپذیر تلقی می کنند. به نظر من عدم اطلاع این امر پایان دنیا نیست. همچنان امکان تاثیرگذاری بر روی رسانه ها و شکلدهی به روابط عمومی برندمان به شیوه ای مطلوب وجود خواهد داشت. به طور مشابه اغلب کسب و کارهای کوچک بودجه و تیم روابط عمومی بزرگی در اختیار ندارند. این امر از طریق تلاش برای ارائه بهترین توضیحات در مورد محصولات مان در سایت رسمی شرکت و رصد مداوم آخرین اخبار حوزه کسب و کارمان از طریق رسانه ها قابل جبران خواهد بود.

خوشبختانه امروزه روابط عمومی حوزه ای بسیار انعطاف‎پذیر به نظر می رسد. وجود ابزارهای مختلف در این زمینه کار کسب و کارهای کوچک برای رقابت با برندهای بزرگ و بهره‎مندی از سهم مناسب در این بازار را ساده‎تر از هر زمان دیگری کرده است. به این ترتیب دیگر هیچ بهانه ای برای فعالیت بی‎کیفیت در این حوزه وجود ندارد.

امروزه ابزارهای بسیار متنوع و کاربردی در زمینه روابط عمومی وجود دارد، با این حساب دست ما در انتخاب ابزار مناسب بسیار باز خواهد بود. وقتی ما از ابزارهای مناسب استفاده کنیم، امکان انجام کارهای مختلف در زمانی کمتر فراهم می شود. یکی از مزیت های نسل جدید ابزارهای حوزه روابط عمومی بهره‎مندی از هوش مصنوعی است. این امر موجب انجام بسیای از کارهای زمانبر در این حوزه به صورت کاملا هوشمند و سریع می شود. در ابتدای مقاله به مشکل کسب و کارهای کوچک در زمینه اجرای سریع ایده ها اشاره کردم. بخشی از مشکل فوق با استفاده از این ابزارها رفع خواهد شد.

یکی از ابزارهای مناسب در زمینه روابط عمومی گوگل ترندز تاکتیک نام دارد. این ابزار شرکت گوگل توانایی جمع‎آوری اطلاعات مختلف و طبقه‎بندی آنها براساس نیاز شرکت ها را دارد. البته خدمات این ابزار حرفه ای فقط مخصوص بخش روابط عمومی نیست، بنابراین با استفاده از آن امکان پیگیری چندین کار مختلف به صورت همزمان وجود خواهد داشت.

اکنون داده های موردنیاز شرکت ها در زمینه های مختلف همه جا وجود دارد. دیگر برندها مشکلی در زمینه دسترسی به داده های موردنیازشان ندارند، با این حال چالش اصلی تحلیل درست داده ها و تبدیل شان به اطلاعات کاربردی است. در این زمینه بسیاری از شرکت ها به ویژه کسب و کارهای کوچک دچار مشکل هستند. راهکار پیشنهادی من در این زمینه علاوه بر استفاده از ابزارهای کمکی مانند گوگل، همکاری با افراد متخصص در این زمینه است. به این ترتیب اطلاعات کاربردی و موردنیاز ما به سرعت فراهم خواهد شد.

مطلب مرتبط: رویکردهای روابط عمومی نوین

مارک تامسون، مسئول بخش روابط عمومی شرکت PayKickStart، اظهار نظر جالبی در زمینه روابط شرکت ها با خبرنگارها دارد: «گاهی اوقات همکاری با خبرنگارها موجب شهرت هرچه بیشتر کسب و کارهای کوچک در زمینه روابط عمومی می شود. این امر نیازمند بیان محتوای مورد انتظار خبرنگارها و ترکیب آن با کلیدواژه های مدنظر برندمان است. من همیشه به هنگام مصاحبه با خبرنگارها به سراغ ترندهای برتر در گوگل می روم. این امر فرصت آگاهی از خواسته های خبرنگاران را به من می دهد.» همانطور که مارک اشاره می کند، آگاهی از مطالب موردنظر خبرنگارها در مصاحبه تاثیرگذاری خاصی دارد. این امر موجب ترغیب خبرگزاری های هرچه بیشتر به منظور مصاحبه با ما خواهد شد. به این ترتیب شهرت برند ما افزایش چشمگیری خواهد داشت.

یکی از نکات مهم پیش از مصاحبه با خبرگزاری ها پیش‎بینی نحوه واکنش و پاسخ به پرسش ها از سوی ماست. در این زمینه مشورت با کارشناس های حوزه روابط عمومی تاثیر انکارناپذیری بر روی کیفیت مصاحبه مان خواهد داشت.

2. اهمیت روابط مطلوب با رسانه ها

به عنوان یک کسب و کار کوچک از هر فرصتی در زمینه افزایش شهرت و آگاهی پیرامون برندمان باید نهایت استفاده را برد. یکی از بهترین فرصت ها برای توسعه روابط عمومی کسب و کارهای کوچک افزایش ارتباط و تعامل دوجانبه با رسانه هاست. در بخش قبلی اندکی در مورد ضرورت رابطه مطلوب به خبرگزاری ها صحبت کردیم، با این حال حوزه رسانه‎ای بسیار بزرگتر از این حرف هاست. به نظر من در رابطه با رسانه ها دو اشتباه بزرگ از سوی کسب و کارهای کوچک روی می دهد. اجازه دهید به بررسی هر کدام از این اشتباه ها بپردازیم.

عدم درک مناسب خبرنگارها

خبرنگارها زوایه دید منحصر به فردی دارند. به این ترتیب سوژه های مورد علاقه شان با تصور عمومی اندکی متفاوت است. در بیشتر مواقع رسانه ها و خبرنگارهای آنها به شرکت های علاقه مند در زمینه انجام تحقیقات کاربردی در مورد مشتریان شان چراغ سبز نشان می دهند این امر به دلیل پیگیری هرچه جدی تر کسب و کار از سوی چنین برندهایی است. همچنین مخاطب نیز تمایل بیشتری به مطالعه مقاله پیرامون این برندها خواهد داشت.

هدف اصلی در این بخش تامل بیشتر در مورد رابطه برندمان با خبرنگارهاست. متاسفانه بسیاری از کسب و کارهای کوچک نسبت به اهمیت رابطه مناسب با خبرنگارها بی‏توجه هستند. در نتیجه صحبت زیادی در مورد آنها در خبرگزاری های رسمی و محلی نمی شود. پیش‎نیاز اصلی تعامل مناسب با خبرنگارها شناخت درست سلیقه شان است. به این ترتیب باید زمان بیشتری برای شناخت آنها اختصاص دهیم.

عدم درک مناسب رسانه ها

رویای هر کسب و کاری پوشش رسانه‎ای مناسب فعالیتش است، با این حال این امر همیشه امکانپذیر نیست. در برخی از کسب و کارها مانند B2B تحقق این امر با مشکلات بسیار زیادی مواجه است. به این ترتیب در حوزه B2B به منظور دستیابی به پوشش رسانه‎ای مطلوب باید رقابت سنگینی با سایر رقبا داشت.
یکی از مشکلات اصلی رسانه ها در زمینه پوشش رسانه ای کسب و کارها عدم شناخت درست شرکت ها از حوزه رسانه ای است. به این ترتیب در عمل همکاری میان این دو بخش بسیار دشوار می شود. اگر شرکت ما اطلاعات مناسبی در این زمینه داشته باشد، رسانه ها توجه ویژه ای به ما خواهند کرد. به هر حال تلاش برای تبدیل نقطه شعف اغلب رقبا به نقطه قوت مان مزیت بالایی به بار می آورد.

3. طراحی تقویم کاری

دو توصیه قبلی باید در قالب یک برنامه دقیق و هدفمند پیگیری شود. به این ترتیب تدوین تقویم مناسب در زمینه پیگیری اهداف ضروری خواهد بود. مزیت اصلی طراحی تقویم امکان پیگیری مداوم اهداف و اطلاع دقیق از میزان پیشرفت هر پروژه است. امروزه استفاده از تکنولوژی های نوین طراحی تقویم را با الگوی سنتی اش کاملا متفاوت کرده است. به این ترتیب دیگر خبری از طراحی دستی تقویم ها نیست. اکنون تقویم های هوشمند امکان دسترسی شمار بالایی از کاربران را به اطلاعات موجود در آنها فراهم می کند. به این ترتیب برندها فرصت اطلاع‎رسانی در قالب تقویم شان را نیز خواهند داشت.

یکی از مهم ترین اقدامات هر برندی در زمینه طراحی تقویم کاربردی تلاش برای جمع آوری اطلاعات موردنیاز است. در این زمینه علاوه بر جمع‎آوری اطلاعات کاربردی بازار کسب و کار باید به کارمندان نیز توجه داشت. در بسیاری از موارد کارمندان ما منبع اطلاعاتی بسیار مهمی محسوب می شوند. با همکاری آنها امکان طراحی تقویم کاربردی تر وجود خواهد داشت. نکته جالب در مورد طراحی تقویم کاری امکان استفاده مناسب از آن در زمینه بازاریابی و تبلیغات است چرا که یکی از کاربردهای اساسی چنین تقویم هایی دسته‎بندی اطلاعات به صورت دقیق است.

مطلب مرتبط: چگونه برند بزرگ و حرفه ای تری باشیم؟

با توجه به اطلاعات مورد بررسی در این مقاله اکنون شما توانایی مناسبی در زمینه شروع فرآیند روابط عمومی کسب و کار کوچک تان خواهید داشت. نکته مهم در این میان استفاده همزمان از توصیه های این مقاله و بررسی مداوم ترندهای برتر است. هماهنگی با ترندهای تازه و دستاوردهای جدید فناوری در حوزه روابط عمومی نقش مهمی در زمینه موفقیت برندها بازی می کند. به این ترتیب امکان رقابت با برندهای بزرگ و کسب سهم مناسب از بازار کسب و کار برای شرکت های کوچک فراهم خواهد شد.

منبع : smallbiztrends
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/rtYRMc4A
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفره
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه