امروزه در دنیای کسب و کار مناسبتهای بسیار زیادی برای ارائه تخفیفهای جذاب به مشتریان وجود دارد. یکی از مناسبتهای جالب در این میان مربوط به کسب و کارهای کوچک است. مناسبت مذکور به نام «شنبه کسب و کارهای کوچک» شناخته میشود. بدون تردید این مناسبت شهرت بسیار کمتری در مقایسه با «جمعه سیاه» دارد. دلیل این امر نیز تاسیس آن در طول 10 سال گذشته از سوی برند آمریکن اکسپرس است. با این حساب ما یک مناسبت کاملا تازه و جدید پیش روی داریم. هدف اصلی آمریکن اکسپرس از این اقدام جلب توجه و همکاری کسب و کارهای کوچک است. به این ترتیب فرصت مناسبی برای کسب و کارهای کوچک و مشتریان آنها برای بهرهمندی از سود مشترک فراهم خواهد شد.
کسب و کارهای کوچک همیشه دشواریهای زیادی در تعامل با برندهای بزرگ دارند. این امر ناشی از توانایی تاثیرگذاری بسیار بیشتر برندهای بزرگ و منابع مالی سرشار آنهاست. مزیت اصلی کسب و کارهای کوچک در این میان امکان برقراری ارتباط نزدیک و تعامل صمیمی ما مشتریانشان است. بدون شک استفاده درست از ترند «شنبههای کسب و کارهای کوچک» فرصت افزایش شمار مشتریان و ایجاد فضایی شلوغ اطراف فروشگاهمان را فراهم خواهد کرد.
براساس گزارش موسسه ملی خردهفروشی در ایالات متحده نزدیک به 67 میلیون خریدار در شنبه کسب و کارهای کوچک سال جاری اقدام به خرید از فروشگاهها و کسب و کارهای کوچک خواهند کرد. این مناسبت در بازه زمانی میان 24 تا 30 نوامبر 2019 قرار دارد، بنابراین بسیاری از کسب و کارهای کوچک باید برنامهای دقیق برای جلب نظر مشتریان هدفشان در این بازه زمانی داشته باشند. در ادامه این مقاله سه راهکار اصلی برای موفقیت برندمان در مناسبت «شنبه کسب و کارهای کوچک» مورد بررسی قرار خواهیم داد.
مطلب مرتبط: از ترند خرده فروشی بی دردسر چه می دانیم؟
1. استفاده از علامتهای خاص در ویترین فروشگاه
شروع یک مناسبت تازه همراه با تخفیفهای گسترده برای مشتریان است. نکته مهم در مورد شنبه کسب و کارهای کوچک ناآگاهی شمار بالایی از مشتریان نسبت به آن است. بنابراین ما باید در قالب علامتها یا اطلاعیههای مشخص در ویترین فروشگاه حضورمان در مناسبت موردنظر را یادآور شویم. این امر تاثیر انکارناپذیری در افزایش انگیزه مشتریان برای خرید از ما خواهد داشت.
بدون شک همه ما تجربه مشاهده ویترین و غرفههای خالی خردهفروشیها را داریم. براساس مطالعه انجمن کارآفرینان جوان نزدیک به 73درصد از مشتریان آمریکایی این مسئله را یک مشکل جدی در رابطه با ایدهپردازی خلاق برندها میدانند، بنابراین ما باید برنامه دقیقی برای معرفی جلوهای تاثیرگذار از برندمان برای مشتریان داشته باشیم. در غیر این صورت امکان فعالیت تاثیرگذار برند ما و جلب نظر مشتریان هدف از بین خواهد رفت.
اطلاعرسانی درباره حضور شرکتمان در کمپینهای مختلف اهمیت بسیار زیادی دارد. این امر موجب موفقیت ما در زمینه جلب نظر دامنه هرچه وسیعتری از مشتریان میشود. بنابراین به عنوان یک توصیه عملی در این بخش باید توجه به توسعه کانالهای ارتباطی برندمان با مشتریان را یادآور شوم. این امر تاثیرگذاری بیشتر ما بر روی مشتریان را در پی خواهد داشت.
2. استفاده بهینه از شبکههای اجتماعی
امروزه تمام برندها و خردهفروشیهای بزرگ در شبکههای اجتماعی فعالیت دارند، بنابراین ما نیز باید فعالیت مناسب در شبکههای اجتماعی را در دستور کارمان قرار دهیم. تکنیکهای حوزه بازاریابی و تبلیغات در شبکههای اجتماعی برای توسعه کمپینهای مربوط به مناسبتهای مختلف به طور معمول بر روی کاربرد هشتگها تاکید دارند. نخستین گام ما برای موفقیت در «شنبه کسب و کارهای کوچک» استفاده از هشتگ اختصاصی برای برندمان است. همچنین استفاده از هشتگ شنبه کسب و کارهای کوچک نیز تاثیر مناسبی بر روی سرنوشت برندمان خواهد داشت. این امر علاوه بر سهولت دسترسی کاربران به محتوای برند ما موجب تقویت انگیزهشان برای تولید محتوا پیرامون ما و کمپینمان نیز خواهد شد.
صرف نظر از کاربرد ویژه و انحصاری هشتگها، باید چند نکته مهم دیگر را نیز مدنظر قرار داد:
• استفاده از امکانات مربوط به فروش آنلاین محصولات و خدمات در شبکههای اجتماعی ضرورت دارد. این امر فرآیند خرید برای مشتریان را به شدت ساده و سریع خواهد کرد. هرچه فرآیند خرید سادهتر باشد، انگیزه مشتریان برای خرید بیشتر خواهد شد.
• تقویت انگیزه کاربران برای منشن کردن اکانت ما در ذیل پستهای مختلف یا محتوای تولیدیشان ایده مناسبی است. این امر به طور معمول از طریق درج علامت @ و سپس نوشتن نام اکانت ما صورت میگیرد. در برخی از موارد پاسخگویی به کاربران در قالب این نکات نیز ایده جالبی خواهد بود.
• بخش استوری در بسیاری از شبکههای اجتماعی کاملا جذاب و کاربردی محسوب میشود. هدف اصلی در این میان بیان اطلاعات کاربردی، کوتاه و جذاب به مخاطب است. نکته مهم مدنظر من بیان اطلاعات همراه با ظاهری بسیار آراسته است. این امر توجه مخاطب را جلب خواهد کرد.
• نمایش فهرست محصولات برندمان و تخفیفهای اعمالی بر روی آنها به مناسبت شنبه کسب و کارهای کوچک کاملا ضروری است. خوشبختانه در اینستاگرام امکان خرید آنلاین و مستقیم از درون استوریها وجود دارد بنابراین با چنین کاری شانس ما برای جلب نظر مخاطب هدف در عمل افزایش خواهد یافت.
توصیه پایانی من در این بخش استفاده از تجربه مشتریان است. اگر آنها پیش از این نیز در شنبه کسب و کارهای کوچک اقدام به خرید کردهاند، استفاده از تجربهشان و دیدگاه آنها نسبت به نقاط ضعف و قوت این فرآیند ضروری خواهد بود. به این ترتیب شرکت ما امکان بهبود وضعیت و نحوه عملکردش را خواهد داشت.
مطلب مرتبط: راهکارهای استفاده از ترند در بازاریابی
3. همکاری با سایر کسب و کارهای محلی
بدون تردید همکاری با سایر کسب و کارهای محلی اقدام بسیار منطقی خواهد بود. این امر موجب جلب نظر مشتریان در دامنهای وسیعتر میشود. وقتی شرکت ما با سایر شرکتهای مشابه و محلی همکاری میکند، در عمل شانس بیشتری برای فروش خواهد یافت. توصیه من در این بخش همکاری با شرکتهای غیررقیب است. ما به این ترتیب امکان ارائه پیشنهادهایی در قالب بسته ویژه به مشتریان را خواهیم یافت. بسته ویژه شامل محصولات مختلفی از سوی شرکتهای همکار در کمپین مناسبتی برای مشتریان است. اعمال تخفیفهای گسترده بر روی این بستهها ویژگی اصلی چنین الگویی از همکاری محسوب میشود.
نکته مهم درخصوص همکاری با سایر شرکتها ضرورت هماندیشی و طراحی استراتژی به صورت مشترک است. فقط در این صورت امکان موفقیت در پیشبرد طرح مشترکمان وجود خواهد داشت.