ایمیل ها بخش جدایی ناپذیری از زندگی روزمره هستند. اهالی کسب و کار از همان لحظه اولی که از خواب بیدار می شوند، درگیر ایمیل های گوناگون هستند. البته شما لازم نیست حتما کارآفرینی بزرگ باشید تا اهمیت ایمیل ها را درک کنید. افراد عادی هم در طول زندگی بارها و بارها با ایمیل های مختلف سر و کار دارند. در این میان نکته ای که خیلی وقت ها کمتر مورد توجه کسب و کارها قرار می گیرد، آواتار ایمیل است.
آواتار ایمیل به همان عکس کوچکی اشاره دارد که در کنار ایمیل برای کاربران دریافت کننده محتوا نمایش داده می شود. این روزها خیلی از کسب و کارها و حتی افراد عادی هیچ آواتاری برای خودشان تعریف نکرده اند. خب از نظر آنها آواتار امری کاملا جانبی است و انتخاب تیتر و تحویل محتوای باکیفیت مهمتر از این حرف هاست. اگر شما هم اینطور فکر می کنید، احتمالا گزارش موسسه استاتیس تیکس (Statistics) حسابی غافلگیرتان خواهد کرد. بر این اساس از هر سه ایمیل بازاریابی دست کم دو مورد به دلیل بی توجهی به آواتار مورد توجه کاربران قرار نمی گیرد. این یعنی شما به راحتی یکی از مهمترین عوامل اثرگذاری بر روی مخاطب هدف را مورد بی توجهی قرار می دهید.
اگر همین حالا درباره اهمیت آواتار ایمیل با یک بازاریاب حرف بزنید، احتمالا چیزی جز خنده های عصبی تحویل تان نخواهد داد. خب در دنیایی که تولید محتوا یا حتی یافتن ایده های تازه دست کمی از یک معمای بی پایان ندارد، چرا باید کسی به جزییاتی مثل آواتار ایمیل دقت کند؟
جواب ما برای سوال بالا کاملا روشن است. فرض کنید وارد مغازه ای شده اید که تمام فروشندگانش ماسک سیاه روی صورت دارند. به طوری که هیچ جزییاتی از چهره آنها معلوم نیست. شما را نمی دانم، ولی من که در چنین شرایطی از ترس جانم هم که شده فورا مغازه را ترک می کنم.
مطلب مرتبط: ایمیل مارکتینگ در سالی که گذشت
ماجرای ایمیل های بدون آواتار هم دقیقا مثل مغازه بالاست. بی شک هیچ کس دوست ندارد ایمیل های برندی بی نام و نشان که حتی آواتار ساده ای هم برای ایمیل هایش در نظر نگرفته، باز کند. اصلا خیلی وقت ها آدم فکر می کند چنین ایمیل هایی کاملا اسپم هستند و دورشان را خط می کشند. فکر کنم حالا دیگر فهمیده اید چرا تلاش تان در دنیای ایمیل مارکتینگ خیلی سخت جواب می دهد، مگر نه؟
شما در این مقاله با انواع گزینه ها برای انتخاب به عنوان آواتار ایمیل آشنا می شوید. در انتها هم یک آموزش کاملا خودمانی درباره نحوه بارگذاری عکس آواتار در سرویس های ایمیل تقدیم تان خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید تا یکی از ظریف ترین نکات در حوزه بازاریابی را یاد بگیرید.
انواع آواتارهای ایمیل
ما در این بخش انواع آواتارهایی که مناسب انتخاب برای یک برند هستند، زیر ذره بین خواهیم برد. به طور کلی شما سه گزینه دارید که باید از میان آنها دست به انتخاب بزنید:
• آواتارهای اتوماتیک (معمولا از سوی خودِ سرویس های ایمیل پیشنهاد می شود)
• عکس شخصی
• تصویر لوگو
ما در ادامه هر کدام از موارد بالا را زیر ذره بین برده و سعی می کنیم بهترین گزینه برای شما و کسب و کارتان را پیدا کنید.
آواتارهای اتوماتیک
وقتی شما در سرویسی مثل جیمیل عضو می شوید، سرویس موردنظر به طور خودکار یک آواتار پیشفرض برای تان در نظر می گیرد. در اغلب موارد این آواتار شامل حروف ابتدایی آدرس ایمیل شماست. با این حساب تمام ایمیل ها در این دنیا آواتار اتوماتیک خودشان را دارند. نکته مهم در این میان امکان تغییر این حرف یا حتی رنگ آن است. به طوری که حتی اگر آدرس ایمیل تان با حرف S شروع شود، می توانید از حرف A به عنوان آواتار پیشفرض استفاده کنید.
مطلب مرتبط: 7 راهکار کلیدی توسعه ایمیل مارکتینگ
ما در روزنامه فرصت امروز استفاده از چنین آواتارهایی را به هیچ کسب و کاری توصیه نمی کنیم. هرچه باشد، هویت بصری برند شما باید در چیزهایی فراتر از چند حرف ساده نمایش داده شود. به علاوه، اگر خودتان را به جای مخاطب قرار دهید، این روزها کمتر کسی به چنین آواتارهایی بها می دهد. پس تنبلی را کنار گذاشته و کمی به خودتان سخت بگیرید.
اگر شما به عنوان یک فرد حقیقی در مجموعه سازمان فعالیت دارید، اینکه ایمیل تان به طور پیشفرض شامل یک حرف خاص باشد، اصلا ایرادی ندارد؛ چراکه در ساختار سازمانی معمولا افراد خیلی خوب یکدیگر را می شناسند. با این حال وقتی پای مشتریان وسط باشد، دیگر همه چیز فرق خواهد کرد.
عکس شخصی
تصاویر شخصی معمولا به عکس های پرسنلی اشاره دارد که یک فرد حقیقی را نشان می دهد. احتمالا رئیس شما در شرکت عکس خودش را به عنوان آواتار ایمیلش انتخاب کرده است. اینطور وقت ها آدم سراغ عکس های پرسنلی می رود که چهره اش را به طور کامل نشان می دهد. دلیل این امر تلاش برای نشان دادن اصالت و اعتبار آدرس ایمیل است.
این روزها خیلی از افراد با اسم های مشابه اقدام به ساخت ایمیل می کنند. شاید در این میان تنها یک عدد در آدرس ایمیل کم یا زیاد شود. درست به همین خاطر شما باید حواس تان به اسامی مشابه با خودتان در آدرس های ایمیل باشد. انتخاب یک عکس پرسنلی و بارگذاری آن به عنوان آواتار ایده خوبی در این میان محسوب می شود. اینطوری شما بدون هیچ دردسری اصالت تان را به رخ مخاطب خواهید کشید.
تصویر لوگو
یکی دیگر از آواتارهایی که شما فرصت انتخاب از بین شان را دارید، تصویر لوگو است. هر برندی در این دنیا یک تصویر لوگو مشخص برای خودش دارد. شاید شما در طول زمان بارها و بارها این تصویر را آپدیت کرده یا کاملا تغییر دهید، اما در هر زمان تصویر لوگو بیانگر هویت بصری برندتان است. به همین خاطر استفاده از آن به عنوان آواتار ایمیل ایده خوبی خواهد بود.
وقتی مخاطب تان عکس لوگو برند را در یک ایمیل بازاریابی مشاهده می کند، اعتمادش نسبت به اصالت ایمیل موردنظر جلب خواهد شد. خب این روزها کلی از کسب و کارها با مشکل فرصت طلبی برخی از سودجویان رو به رو هستند که اتفاقا دنبال هر بهانه ای برای برهم زدن اعتبار برندها هستند. با این حساب شما باید حواس تان به اعتبار برندتان در نگاه مشتریان باشد.
توصیه ما در روزنامه فرصت امروز استفاده از عکس لوگو برند برای کسب و کارهاست. اگر شما یک کارآفرین تک و تنها نیستید و شرکت تان کمابیش پا گرفته است، باید خیلی زود ذهنیت تان در این رابطه را تغییر دهید؛ چراکه استفاده از تصاویر پیشفرض یا حتی تصویر پرسنلی پاسخگوی انتظارات مشتریان تان نخواهد بود. آن وقت شما می مانید و کلی مشتری که اتفاقا حسابی از دست تان دلخور هستند.
متاسفانه اغلب برندها در دنیا اصلا آواتاری برای ایمیل شان ندارند. این امر نه تنها به وجهه حرفه ای آنها ضربه می زند، بلکه در بلندمدت حسابی برای شان دردسرساز خواهد شد. خب تا وقتی ایمیل تان سر و شکل منظمی نداشته باشد، چه بسا خیلی راحت هکرها ایمیلی مشابه شما برای مشتریان ارسال کنند و کلی از اطلاعات شان را به سرقت ببرند. آن وقت شما باید پاسخگوی هزاران مشتری عصبانی باشید.
انتخاب آواتار ایمیل: یک مثال موردی
این روزها اغلب بازاریاب ها از جیمیل برای مدیریت ایمیل مارکتینگ استفاده می کنند. به همین خاطر ما برای آموزش درباره نحوه استفاده از آواتار یا همان انتخاب آواتار سراغ این ابزار بی نهایت محبوب رفته ایم. شما در سرویس جیمیل کافی است از منو سمت راست روی گزینه گوگل اکانت کلیک کرده و وارد بخش تنظیمات شوید. در این بخش می توانید از بین تصویرهای پیشفرض یکی را انتخاب کرده یا تصویر دلخواه تان را بارگذاری کنید. آن وقت دیگر لازم نیست به بخش های پیچیده تر مراجعه کرده یا نگران این وضعیت ها باشید.
گوگل همیشه دنبال ساده سازی فرآیندها برای کاربرانش است. پس طبیعی است که تنظیمات سرویس های مختلف این برند برای کاربرانش بی نهایت ساده باشد. البته باید حواس تان باشد تصاویر آواتار در جیمیل در قالب دایره نمایش داده می شود. بنابراین جاگذاری یا کراپ تصاویر اهمیت ویژه ای خواهد داشت.
نکته دیگر اینکه قبل از بارگذاری آواتار باید حواس تان به حجم آن هم باشد. وگرنه گوگل یا تصویرتان را قبول نخواهد کرد یا اینکه آن را به طور خودکار کم حجم می کند. در هر دو صورت شما نتیجه دلخواه را از کارتان نخواهید گرفت.
سخن پایانی
انتخاب آواتار نکته ای است که معمولا کارآفرینان بدان توجه لازم را نشان نمی دهند. انگار که آواتار اصلا بخشی از ایمیل مارکتینگ نیست. اگر شما هم قبلا اینطور فکر می کردید، حالا دیگر نوع نگاه تان حسابی فرق کرده است. ما در این راهنمای مختصر و مفید سعی کردیم برخی از مهمترین نکات در رابطه با اتخاب آواتار ایمیل را مرور کنیم. شما الان آمادگی لازم برای انتخاب یک آواتار مناسب برای ایمیل تان را دارید.
مطلب مرتبط: نقاط ضعف ایمیل مارکتینگ که باید رفع شان کنید
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای بهبود وضعیت ایمیل مارکتینگ تان کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی در این رابطه داشتید، ما را بی خبر نگذارید.
منابع: