صنعت کترینگ و آشپزی در طول دهه های اخیر تحولات بسیار زیادی پیدا کرده است. افرادی که عاشق آشپزی و تهیه غذاهای مختلف هستند همیشه تمایل بالایی برای حضور در این حوزه دارند. این امر در ترکیب با راه اندازی کترینگ بسیاری از افراد را به خودش جلب کرده است.
شاید در نگاه نخست راه اندازی کترینگ ایده بسیار ساده ای به نظر برسد، اما هر ایده ای برای اینکه تبدیل به یک کسب و کار واقعی شود، باید مراحل مختلفی را طی نماید. این امر در مورد راه اندازی کسب و کار در حوزه کترینگ نیز مصداق دارد. بنابراین اگر شما تمایل به فعالیت در این حوزه دارید، باید اندکی سختی های مسیر را به جان بخرید، در غیر این صورت شاید هرگز فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان پیدا نکنید.
بدون تردید هیچ راهکار جادویی برای راه اندازی کسب و کار و پرهیز از مشکلات این امر وجود ندارد. با این حال برخی از توصیه ها به شما برای تعامل بهینه با مشتریان و راه اندازی کسب و کارتان در حوزه کترینگ به بهترین شکل ممکن کمک خواهد کرد. هدف اصلی در این مقاله نیز مرور برخی از مهمترین توصیه ها و راهکارهای موجود برای راه اندازی هرچه ساده تر کسب و کار در عرصه کترینگ است. اگر شما هم عاشق تهیه غذاهای مختلف و فعالیت در این حوزه هستید، هرگز نکات مورد بحث در این مقاله را از دست ندهید.
برنامه ریزی برای کسب و کار
شما باید با برنامه ای دقیق و مشخص وارد عرصه کسب و کار شوید. اینکه یک برند در راستای تاثیرگذاری بر روی بازار برنامه ای مشخص داشته باشد، به تمام فعالیت های آن نظم خواهد بخشید. به این ترتیب دیگر خبری از مشکلات رایج در زمینه مدیریت کسب و کار نخواهد بود.
مطلب مرتبط: برای راه اندازی یک کترینگ چه هزینه هایی لازم است
وقتی درباره برنامه ریزی در حوزه راه اندازی یک آشپزخانه یا کترینگ صحبت می کنیم، اول از همه باید حوزه تخصصی فعالیت تان را مشخص سازید. این امر اهمیت بسیار کلیدی برای شما خواهد داشت. شاید خیلی از کارآفرینان حوزه کترینگ را دارای دسته بندی های جزئی ندانند. این امر یکی از ایرادات اصلی برای ورود به چنین کسب و کاری خواهد بود. امروزه کترینگ ها در حوزه هایی نظیر مراسم تولد، مراسم ازدواج، رویدادهای تجاری و ورزشی و همچنین همکاری با شرکت ها فعالیت دارند. با این حساب شما باید حوزه دقیق فعالیت تان را به خوبی مشخص سازید، در غیر این صورت شاید هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی بازار و جلب نظر مشتریان نداشته باشید.
کسب و کارهایی که دارای تخصص بالایی در زمینه فعالیت در حوزه فعالیت شان هستند، همیشه بیشتر مدنظر مشتریان قرار می گیرند. این امر امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به بهترین شکل ممکن را به همراه خواهد داشت. همچنین از نقطه نظر افزایش اعتبار برند نیز اهمیت بالایی به همراه دارد. با این حساب شما باید همیشه در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان به بهترین شکل ممکن با انتخاب حوزه ای خاص باشید. شاید این امر در ابتدای مسیر کسب و کار شما را در وضعیت سختی قرار دهد، اما در چشم انداز بلندمدت خیلی راحت تر از رقبای تان امکان جلب نظر مشتریان را خواهید داشت.
یک برنامه ریزی درست باید شامل هزینه های اولیه کسب و کار باشد. بنابراین شما باید فکری به حال این عرصه کنید. هزینه های اولیه باید به طور حدودی محاسبه شود. این امر به شما امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به بهترین شکل ممکن و همچنین راه اندازی به موقع کارتان را می دهد. بسیاری از کارآفرینان به دلیل عدم ارزیابی درست هزینه های فعالیت در عرصه کترینگ در عمل مدت ها در صف انتظار برای شروع به کار باقی می مانند. این امر تاثیرات بسیار منفی بر روی وضعیت کسب و کارها برجای خواهد گذاشت.
در نهایت برای جمع بندی برنامه کسب و کار شما باید به طور حدودی قیمت های منوی تان را هم تعیین کنید. این امر در ادامه مسیر امکان برنامه ریزی بهتر و تعیین حاشیه سود را به شما می دهد. با این حساب شما یک برنامه درست و دقیق برای شروع به کارتان خواهید داشت.
جست وجو برای مکان مناسب و تجهیزات
هر کسب و کاری باید دارای یک مکان درست باشد. این امر در مورد رستوران ها به طور قابل ملاحظه ای اهمیت دارد. شاید یک کسب و کار نوپا در حوزه IT برای مدتی امکان دورکاری داشته باشد، اما رستوران ها فقط به طور حضوری امکان ادامه فعالیت خواهند داشت. همین امر وضعیت شما را به طور قابل ملاحظه ای دشوار خواهد کرد.
بی تردید شرایط ناشی از کرونا بسیاری از کسب و کارها را دچار دردسر کرده است. نکته مهم در این میان تلاش برای پیدا کردن بهترین موقعیت مکانی با بودجه در دسترس تان است. این امر به شما امکان شروع به کار کسب و کارتان و همچنین تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از همان روز اول را می دهد. اینکه رستوران شما از همان ابتدای شروع به کارش مشتریان زیادی را به خودش جلب کند، احتمالا بهترین خبر برای شما خواهد بود. پس پیش از هر کار دیگری به دنبال یک مکان مناسب برای شروع به کار کسب و کارتان باشید.
مشتریان وقتی به دنبال یک رستوران هستند، همیشه قیمت منو برای آنها مهم خواهد بود. اینکه شما یک سطح قیمت منصفانه و مناسب را ارائه کنید، دامنه مشتریان تان را به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد داد. بنابراین شما باید همیشه به دنبال تعیین قیمت های منصفانه به منظور جلب نظر مشتریان باشید.
مطلب مرتبط: کلینیک کسب و کار حضوری در «فرصت امروز» / آنچه برای بازاریابی کترینگ باید انجام داد
صرف نظر از قیمت منوی شما، غذاهایی که انتخاب می کنید هم دارای اهمیت بسیار زیادی هستند. برخی از رستوران ها تا مدت ها پس از راه اندازی شان منوی شان تغییر نمی کند. این امر کمتر مشتری را در بازار به خودش جلب خواهد کرد. بنابراین شما باید از همان روز اول برنامه ای درست و حسابی برای منوی تان داشته باشید. وقتی منوی شما جذابیت زیادی برای مشتریان داشته باشد، به احتمال زیاد توانایی تاثیرگذاری بر روی آنها را نیز پیدا خواهید کرد.
امروزه برخی از رستوران های مهم فقط به خاطر منوی جذاب شان مورد توجه مشتریان هستند. نکته جالب اینکه در چنین شرایطی حتی رستوران ها نیاز به تبلیغات فراوانی هم نخواهند داشت. با این حساب کمک گرفتن از آشپزهای حرفه ای و موسسه های مشاوره ای برای تعیین یک منوی جذاب امر مهمی خواهد بود.
اگر شما منابع مالی مناسب در اختیار ندارید، شاید یک ایده مناسب تلاش برای پیدا کردن یک سرمایه گذار باشد. امروزه بسیاری از سرمایه گذارها در صورت مشاهده طرح و ایده های دقیق شما اقدام به همکاری خواهند کرد. این امر خیال شما را نسبت به دغدغه مداوم هزینه های راه اندازی کسب و کار راحت خواهد کرد.
ثبت نام رسمی کترینگ تان
شما برای اینکه کترینگ تان را به طور رسمی راه اندازی کنید، باید روال اداری اش را هم طی نمایید. این امر اهمیت بسیار زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و جلب نظر مشتریان در بازارهای مختلف خواهد داشت. بسیاری از برندها در چنین شرایطی ثبت نهایی کسب و کارشان را به طور مداوم موکول به زمانی دیگر خواهند کرد. این امر مشکلات بسیار زیادی برای کسب و کارها به همراه خواهد داشت. اگر شما دیر اقدام کنید، شاید نام موردنظرتان از سوی دیگر کارآفرینان مورد استفاده قرار گیرد. این امر یعنی دست کم چند ماه شروع به کار کترینگ تان به تاخیر خواهد افتاد.
توصیه ما در این بخش در نظر داشتن چند اسم جایگزین برای کترینگ تان است. این امر موجب پرهیز از تاخیرهای ناخواسته در فرآیند راه اندازی کسب و کار می شود. با این حساب شما دیگر نیازی به نگرانی نسبت به زمان دقیق راه اندازی کسب و کارتان نخواهید داشت.
یکی از نکات جالب برای انتخاب نام کترینگ امکان استفاده از نرم افزارهای پیشنهاد نام های مختلف است. به عنوان مثال، سایت شاپیفای یکی از خدمات جالب در این رابطه را ارائه می کند. شاید استفاده دقیق از نام های پیشنهادی چنین نرم افزارهایی ایده جالبی نباشد، اما دست کم ایده های مناسبی برای شما به همراه خواهد داشت. اینطوری دیگر نیازی به اختصاص زمان طولانی برای انتخاب نامی مناسب از سوی کسب و کارتان نخواهد بود.
فعالیت در حوزه کترینگ یکی از حساس ترین بخش ها از نظر بهداشت و سلامت محسوب می شود. درست به همین خاطر اغلب نهادهای بهداشتی باید به شما برای شروع به کارتان تاییدیه بدهند. اگر شما مراحل اداری برای کسب تاییدیه های موردنظر را بسیار سریع و ساده پشت سر بگذارید، در کوتاه ترین زمان ممکن امکان شروع به کار را خواهید داشت. این یعنی خبری از معطلی های طولانی پس از خرید تجهیزات و اجاره مکان کترینگ نخواهد بود.
مطلب مرتبط: اشتباهات رایج کارآفرینان حوزه رستوران داری
در نهایت نیز برای ثبت نام رسمی کترینگ شما باید کسب و کارتان را بیمه کنید. این امر آخرین مرحله برای شروع به کار کسب و کارتان خواهد بود. پس از این مورد شما آماده شروع به کار کسب و کارتان بر روی کاغذ هستید، اما در عمل باید برخی از نکات دیگر را نیز مدنظر قرار دهید. در بخش های بعدی برخی از این نکات را مورد بررسی قرار میدهیم.
کامل کردن تجهیزات کترینگ
شما در ابتدای کارتان برخی از تجهیزات موردنیازتان را تهیه کرده اید، اما در این مرحله باید تمام ابزارها و تجهیزات موردنیازتان را کامل کنید، در غیر این صورت شاید در میانه راه متوجه نیازتان به ابزارهای تازه شوید. اغلب اوقات آشپزهای باتجربه ایده های خوبی برای این مرحله دارند. همچنین شما همیشه امکان استفاده از توصیه های حرفه ای آشپزهای حرفه ای را خواهید داشت.
اگر شما در مراحل قبلی یک سرمایه گذار مناسب را پیدا کرده باشید، بسیاری از مشکلات تان برای تکمیل تجهیزات آشپزخانه رفع خواهد شد. با این حال اگر هنوز کار شما کامل نشده است، باید نسبت به برخی از نکات جانبی توجه نشان دهید. راهکار اصلی ما در این میان استفاده از انواع تسهیلات و وام های بانکی است. اگر شما به فکر راه اندازی کسب و کارتان بدون این نکات هستید، باید نسبت به ریسک های آن آگاه تان کنیم. یک کترینگ با تجهیزات ناقص در عمل بسیاری از فرصت های همکاری طلایی اش را از دست می دهد. بنابراین شما باید حتی با کمک گرفتن از موسسه های مالی اقدام به تکمیل تجهیزات تان نمایید.
برخی از تجهیزات حرفه ای برای کترینگ در حکم یک سرمایه گذاری مطمئن محسوب می شود. شما با چنین کاری امکان شروع به کارتان در حرفه ای ترین حالت ممکن را خواهید داشت. اگر این امر از سوی شما مورد توجه قرار گیرد، بسیاری از مشکلات تان حل و فصل خواهد شد.
شروع تبلیغات برای کترینگ
تبلیغات در دنیای کنونی کسب و کار تاثیرگذاری بسیار زیادی بر روی وضعیت برندها دارد. برخی از مشتریان با مشاهده تبلیغات فراوان یک رستوران نسبت به خرید از آن ترغیب می شوند. با این حساب شما هم باید این نکته را در زمینه شروع به کارتان مدنظر قرار دهید.
رستوران ها و کترینگ هایی که در شروع کارشان با تبلیغات مناسب وارد بازار می شوند، همیشه شانس بالاتری در مقایسه با رقبای شان برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان خواهند داشت. این امر اهمیت بسیار زیادی برای شما به منظور تاثیرگذاری بر روی مشتریان دارد. بنابراین در صورت امکان با یک موسسه تبلیغاتی همکاری داشته باشید.
اگر بودجه شما امکان همکاری تبلیغاتی را فراهم نمی کند، جای نگرانی نیست. شما باید در عوض به دنبال طراحی محتوای جذاب برای بارگذاری در شبکه های اجتماعی و همچنین تلاش برای تعامل هرچه بیشتر با مشتریان بالقوه تان در شبکه های اجتماعی باشید. این امر بهترین عملکرد بازاریابی برای کسب و کارتان محسوب می شود.
توصیه اصلی ما در این بخش برای شما توجه هرچه بیشتر به بخش های مهمتر مانند ثبت کسب و کار، تهیه تجهیزات و تکمیل منوی تان است. اگر شما این نکات را مورد توجه قرار ندهید، حتی بهترین بازاریاب ها هم امکان جلب نظر مشتریان به کسب و کارتان را نخواهند داشت. درست به همین خاطر شما باید فعالیت بازاریابی تان را براساس مزایای مشهور کترینگ تان بنا کنید، در غیر این صورت کمتر مشتری جلب برندتان خواهد شد.
مطلب مرتبط: چرا رستوران ها شکست می خورند؟
امروزه حضور در شبکه های اجتماعی یکی از مهمترین نکات برای بازاریابی محسوب می شود. شما در این پلتفرم ها امکان بازاریابی ارگانیک بدون نیاز به پرداخت هزینه های بیشتر را خواهید داشت. این امر از نقطه نظر توسعه نام کترینگ تان امر مهمی محسوب می شود. وقتی نام برند شما برای مشتریان آشنا به نظر برسد، بسیار ساده تر از هر زمان دیگری امکان تاثیرگذاری بر روی آنها را خواهید داشت. این امر نکته بسیار مهمی برای کسب و کار شما محسوب می شود.
استخدام نیروی موردنیاز
کترینگ ها بدون نیروی حرفه ای امکان فعالیت مناسب را نخواهند داشت. درست به همین خاطر شما از همان لحظه نخست باید به دنبال جذب بهترین نیرو های بازار باشید. این امر درست مانند سایر کسب و کارها شامل دریافت رزومه های مختلف و برگزاری جلسات استخدامی با افراد برتر است. اگر شما ارزیابی درستی از افراد پیش از استخدام شان داشته باشید، امکان راه اندازی یک کسب و کار کاملا حرفه ای را پیدا می کنید. این امر کترینگ تان را از نظر سطح کیفی بسیار بالاتر از رقبای تان قرار می دهد.
اغلب اوقات ثبت آگهی در سایت های کاریابی یکی از بهترین ایده ها برای پیدا کردن بهترین نیروی کار محسوب می شود. اینطوری بسیاری از افراد جویای کار به سراغ شما خواهند آمد. اگر شما در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی کارمندان اندکی درباره شرایط کار و وضعیت کترینگ تان هم بگویید، اوضاع تان به شدت عالی خواهد شد.
آگهی های استخدامی که دارای جزییات بسیار زیادی باشد، اغلب اوقات مورد توجه افراد جویای کار قرار می گیرد. شما در جلسات استخدامی باید تمام جزییات مربوط به ساعت کار و شرایط قرارداد را برای افراد توضیح دهید، در غیر این صورت شاید کمتر کسی حتی به وضعیت تان توجه نشان دهد. این امر یعنی موفقیت شما در استخدام نیروی کار ماهر به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا خواهد کرد.
مطلب مرتبط: ترندهای جدید صنعت رستوران داری
شما باید همیشه به یاد داشته باشید که استخدام نیروی کار حرفه ای باید در پایان مسیر راه اندازی کترینگ تان صورت گیرد، در غیر این صورت شاید در حالی شروع به کار کنید که خیلی از نکات مربوط به برندتان هنوز کامل نشده است. همچنین شروع به کار پیش از ثبت رسمی برند نیز یکی از گزینه های به شدت پرخطر برای شما خواهد بود. دلیل این امر نیز احتمال برخورد حقوقی با کترینگ شما و حتی تعطیلی چند ماهه کسب و کارتان است. بنابراین همیشه استخدام نیروی کار و راه اندازی کسب و کارتان را موکول به بعد از کسب تاییدیه های مختلف نمایید، در غیر این صورت به احتمال زیاد مشکلات زیادی برای شما پیش خواهد آمد.
بی شک راه اندازی کسب و کار در حوزه کترینگ سخت تر از آن چیزی است که در ابتدا به نظر می رسد. هدف اصلی در این مقاله آشناسازی شما با برخی از نکات کلیدی در این رابطه بود. اگر شما علاقه مند به شروع کارتان در این حوزه هستید، باید به طور قابل ملاحظه ای نسبت به نکات مورد بحث در این مقاله توجه نشان دهید، در غیر این صورت شاید حضورتان در این صنعت چندان طولانی نشود.