انتخاب اسم برای کسب و کار شاید در نگاه نخست بسیار ساده یا حتی پیش پا افتاده باشد، اما در عمل تاثیر بسیار زیادی بر روی روند فعالیت و توسعه برندتان در آینده خواهد داشت. این امر به کسب و کار شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک کرده و نظر مشتریان در بازار را نیز به طور قابل ملاحظه ای جلب خواهد کرد. امروزه مشتریان در بازار به برندهایی که اسم های زیبا و جذاب دارند، توجه بیشتری نشان می دهند. این امر از نقطه نظر حرفه ای کاملا طبیعی به نظر می رسد. با این حساب شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باید اسم گذاری مناسب و استاندارد برای برندتان را در دستور کار قرار دهید، در غیر این صورت شاید خیلی زود در بازار و رقابت با دیگر برندها شکست بخورید.
امروزه هر کارآفرینی برای انتخاب نام برندش راهکار خاص خودش را پیش می گیرد. در این میان شما باید همیشه به واکنش های مشتریان توجه ویژه ای داشته باشید. اگر اسم شما انگیزه چندانی در میان مشتریان ایجاد نکند، شاید هرگز بدل به برندی پردرآمد در بازار نشوید. این امر حتی ضرورت نامگذاری دوباره برند را نیز به همراه دارد. پس شما در این راستا باید عملکرد بسیار ویژه ای برای خودتان داشته باشید، در غیر این صورت شاید هر لحظه امکان مواجهه با شکست از سوی برندتان وجود داشته باشد.
هدف اصلی در این مقاله راهنمایی شما برای انتخاب نامی مناسب برای برندتان است. این امر به شما در ادامه مسیر کسب و کارتان کمک خواهد کرد. امروزه هر برندی در بازار یک نام مشخص برای خودش دارد. این نام علاوه بر اینکه ویژگی های کلی یک برند را توضیح می دهد، باید آن را از رقبا نیز متمایز سازد، در غیر این صورت شاید شما هرگز فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان به شکل حرفه ای پیدا نکنید. این امر می تواند شرایط تان در بازار را به طور ویژه ای دشوار ساخته و تعامل با مشتریان را نیز بدل به امری پیچیده نماید. در کنار این مسئله اگر اسم برند شما شباهت زیادی به رقبا داشته باشد، شاید نیاز به حضور در دادگاه و مواجهه با شکایت های دیگر رقبای تان را نیز داشته باشید. با این حساب بهترین ایده در این میان تلاش برای پرهیز از انتخاب اسم های مشابه با رقبای بزرگ تان خواهد بود. در ادامه برخی از بهترین توصیه ها و راهکارها برای انتخاب اسم را مرور خواهیم کرد.
مطلب مرتبط: راهنمای انتخاب نام مناسب برای کسب و کار
ایده هایی برای توفان ذهنی
یکی از راهکارهای ساده و در عین حال جذاب برای انتخاب اسم کسب و کار استفاده از الگوی توفان ذهنی است. در این الگو شما به جای اینکه به طور منطقی با تفکر قبلی مشغول انتخاب اسم های مختلف شوید، به طور ناگهانی همه اسم های مد نظرتان را روی کاغذ پیاده کرده یا حتی ایده های تان در این رابطه را بدون توقف می نویسید. شاید این امر در نگاه نخست بسیار عجیب یا حتی غیرمنطقی به نظر برسد، اما در صورتی که به درستی از سوی شما پیاده شود، به سادگی هرچه تمام تر فرصت تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان را خواهید داشت.
بی شک استفاده از الگوی توفان ذهنی برای افراد تازه کار همیشه همراه با دردسر خواهد بود. درست به همین خاطر ما در ادامه برخی از مهمترین نکات در این راستا را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد.
داستان تان را بنویسید
هر برندی در دنیای کسب و کار یک داستان ویژه دارد. این امر شامل نحوه شروع به کار، یافتن ایده اصلی یا حتی مذاکره با سرمایه گذارهای مختلف می شود. با این حساب شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در نگاه نخست باید داستان جذابی برای برندتان داشته باشید، در غیر این صورت شاید هرگز فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و جلب نظر آنها پیدا نکنید. منظور ما در این بخش شروع به نگارش داستان برندتان نیست. این امر در حوزه برندسازی و پس از انتخاب نام کسب و کار صورت می گیرد. تمام کاری که شما در این بخش باید به خوبی از پس آن بربیایید، مربوط به در ذهن داشتن داستان برند به هنگام انتخاب نام است.
بی شک هر کارآفرینی داستان یا سرگذشت برندش را به خوبی در ذهن دارد. بنابراین شما پیش از شروع فرآیند توفان ذهنی می توانید یکبار این داستان را در ذهن تان مرور کنید. این امر به شما فرصت انتخاب نام های مرتبط با حوزه کسب و کارتان را می دهد. بنابراین دیگر نیازی برای نگرانی نسبت به نام های انتخاب شده یا دستچین کردن موارد نهایی نخواهد بود.
اندکی خلاقیت شخصی
شما به هنگام استفاده از الگوی توفان ذهنی نیازی به فکر کردن بیش از اندازه ندارید. بسیاری از کارآفرینان برای انتخاب ایده های مناسب در زمینه کسب و کار یا حتی اسم برندشان مدت زمان زیادی را صرف می کنند. این امر شاید ایده بسیار جذابی به نظر برسد، اما در نهایت شما را برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با مشکلات زیادی رو به رو خواهد ساخت. یک ایده بهتر در این میان اتکا به قوه خلاقیت شخصی و روی کاغذ آوردن تمام اسم هایی است که به ذهن تان می رسد. چنین راهکاری به شما فرصت رویایی با انبوهی از اسم ها را می دهد. بنابراین دیگر نیازی به تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور حرفه ای نخواهد بود.
بسیاری از کارآفرینان وقتی به سرعت در توفان ذهنی به دنبال انتخاب نام برای کسب و کارشان هستند، به گزینه های بسیار زیادی فکر می کنند. در این میان کتاب های مورد علاقه، القاب مختلف و همچنین حوزه های علاقه شخصی نقش مهمی دارد. با این حساب شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان امکان استفاده از راهکارهای بسیار متنوع را خواهید داشت. این امر می تواند شانس شما در بازار را به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهد.
یادتان باشد شما به هنگام استفاده از خلاقیت شخصی نباید هیچ مانعی پیش روی آن قرار دهید. این امر به شما امکان استفاده بی نهایت گسترده از خلاقیت تان را می دهد. با این حساب دیگر هیچ مشکلی از نقطه نظر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف پیش روی شما نخواهد بود.
مطلب مرتبط: چگونه نام مناسبی برای کسب و کارمان انتخاب کنیم؟
استفاده از تجربه دیگر برندها
استفاده از تجربه دیگران همیشه ایده بسیار جذابی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف محسوب می شود. این امر به شما فرصت بسیار خوبی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف داده و شرایط تان را نیز به شدت توسعه می دهد. منظور ما در این میان استفاده از تجربه هر برندی نیست. بدون تردید در دنیای کسب و کار شمار بالایی از کسب و کارهای شکست خورده نیز به چشم می خورد. درست به همین خاطر شما باید از همان ابتدای کار به سراغ همکاری با برندهای موفق بروید. یکی از الگوهای مناسب همکاری نیز الگوبرداری از تجربه های مناسب برندهای بزرگ است. این امر به شما برای تکرار موفقیتی مشابه آنها در بازار کمک خواهد کرد.
شما برای انتخاب یک نام مناسب در دنیای کسب و کار حتی امکان ترکیب اسم های مختلف با هم را نیز دارید. گاهی اوقات ترکیب اسم برندهای بزرگ در عرصه کاری تان می تواند منبع الهام بخشی باشد. بنابراین در فرآیند توفان ذهنی می تواند این نکات را نیز مدنظر قرار دهید. به طور کلی شما در فرآیند موردنظر نباید هیچ محدودیتی برای کارتان اعمال نمایید. چنین امری شانس تان در بازار را به شدت توسعه می دهد.
یادتان باشد در دنیای کسب کار کپی کردن اسم دیگر برندها هرگز ایده خوبی نیست. این امر می تواند شما را با مشکلات حقوقی بسیار زیادی رو به رو سازد. درست به همین خاطر باید فقط در حد الگوبرداری از برندهای دیگر به این نکته توجه نمایید، در غیر این صورت شاید در همین ابتدای کار برندتان با کلی مشکل حقوقی رو به رو شوید. این امر می تواند تمام تجربه شما از عرصه کسب و کار و نحوه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را نیز تحت تاثیر قرار دهد.
توجه به اسم کسب و کارها در حوزه های دیگر
شما برای الگوبرداری از سایر برندها فقط به حوزه کاری تان محدود نیستید. امروزه برندهای بزرگ بسیار زیادی در سراسر دنیا مشغول فعالیت هستند. این امر می تواند ایده بسیار خوبی برای شما به منظور تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باشد. تنها کاری که شما در این میان باید به خوبی انجام دهید، استفاده از شیوه های مختلف تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با الگوبرداری از نحوه انتخاب اسم از سوی برندهای دیگر است. در این میان بازهم باید بر روی برندهای بزرگ و موفق متمرکز شوید، در غیر این صورت شاید خیلی زود توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را از دست بدهید.
شاید اسمی که در یک حوزه کاری منحصر به فرد تاثیرگذاری زیادی داشته، با اندکی تغییر در حوزه کاری شما هم تاثیر مناسبی به همراه داشته باشد. درست به همین خاطر شما باید به طور مداوم استفاده از الگوهای مختلف به منظور تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را در ذهن داشته باشید، در غیر این صورت شاید خیلی زود توانایی تان برای جلب نظر مخاطب هدف از بین برود.
توجه به احساسات مختلف
احساسات نقش مهمی در انتخاب نام برای کسب و کارها دارد. شما در نهایت باید ارتباط تان با مشتریان را در قالب احساسی توسعه دهید. این امر برای تمام برندها مهم و تاثیرگذار است. با این حساب اگر شما به دنبال تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف هستید، توجه به گزینه های مختلف برای تاثیرگذاری احساسی بر روی مخاطب هدف ایده بسیار خوبی خواهد بود. این امر به شما فرصت بسیار خوبی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف داده و شرایط تان را نیز به شدت مساعد خواهد کرد.
امروزه اسم برندهایی که از نظر عاطفی بر روی مشتریان تاثیر می گذارد، بسیار بهتر از سایر نمونه ها در ذهن آنها باقی می ماند. درست به همین خاطر شما هم برای جلب نظر مشتریان تان باید از چنین ایده ای استفاده نمایید. بنابراین اگر در فرآیند توفان ذهنی چنین اسم هایی به ذهن تان رسید، هرگز نباید از آنها صرف نظر کنید. چنین اسم هایی می تواند دریچه ای به سوی موفقیت شما در بازار کسب و کار باشد.
مطلب مرتبط: چگونه نام کسب و کارتان را به طور رسمی ثبت کنید؟
توجه به افسانه ها و اسطوره های مختلف
یکی دیگر از راهکارهای مناسب در فرآیند توفان ذهنی برای انتخاب نام های جذاب توجه نسبی به اسطوره ها و افسانه های گوناگون است. این امر شما را در پیوند با فرهنگ سنتی یا حتی عامه قرار خواهد داد. اسطوره ها به طور معمول ریشه در فرهنگ باستانی کشورها یا مناطق گوناگون دارد. البته شما در این میان می توانید با اندکی خلاقیت از نشانه های مختلف در فرهنگ عامه نیز سود ببرید. به عنوان مثال، یک فیلم یا سکانسی ماندگار از نمایش تئاتر هم می تواند ایده خوبی باشد. در این صورت شما برندتان را در پیوند نزدیک با فرهنگ و ذهنیت مشترک مشتریان قرار خواهید داد. این نکته اهمیت بسیار زیادی برای جلب نظر مشتریان و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد داشت.
استفاده از ابزار تولید اسم برند
آخرین ایده ها در زمینه توفان ذهنی نه به شما، بلکه با یک ابزار حرفه ای ارتباط دارد. شاپیفای به عنوان یک پلتفرم توسعه طراحی و بهره برداری از خرده فروشی های آنلاین مورد توجه بسیاری از کارآفرینان در سراسر دنیا قرار دارد. یکی از ایده های مناسب در این میان برای شما می تواند استفاده از ابزار حرفه ای این برند باشد. این ابزار به شما امکان انتخاب اسم برای کسب و کارتان بدون دردسرهای اضافه را می دهد. با این حساب شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف می توانید جذابیت زیادی برای خودتان دست و پا نمایید.
ابزار تولید اسم برند در شاپیفای براساس انتخاب یک اسم برای توضیح یا بیان کارتان صورت می گیرد. پس از اینکه شما کلمه موردنظر را انتخاب کردید، هزاران اسم برای برندتان پیش روی شما قرار خواهد گرفت. این اسم ها در ترکیب با کلمه توصیفی است که انتخاب کرده اید. با این حساب دیگر انتخاب اسم برای برند کار دشواری برای تان نخواهد بود.
مطلب مرتبط: هر آنچه از استراتژی نام گذاری برند باید بدانیم
نکات اضافی برای انتخاب بهینه اسم برند
آیا این اسم معنادار است؟
توجه به معنای یک اسم اهمیت زیادی برای کارآفرینان دارد. آیا شما اسم مورد نظرتان را با توجه به معنای آن انتخاب کرده اید؟ این امر شاید در نگاه نخست عجیب به نظر برسد، اما یادتان باشد یکی از شیوه های مهم برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف توجه به اسم برند و معنای دقیق آن است. اگر معنای اسم شما هماهنگی زیادی با حوزه کاری تان نداشته باشد، به ندرت مشتری به سوی تان خواهد آمد.
یکی از مثال های مناسب در رابطه با معنای اسم ها در حوزه فناوری لیزر کاربرد دارد. شما می تواند برای حضور در بازارهای جهانی از عبارت لیزنس (Laziness) به عنوان ترکیبی از عبارت لیزر و پسوند مناسب استفاده کنید، البته اگر به معنای آن توجه نکنید. این عبارت شاید آوای مناسبی برای کسب و کاری در حوزه لیزر داشته باشد، اما معنای آن در زبان انگلیسی تنبلی است. بنابراین شما با چنین اسمی هیچ توجهی از سوی مشتریان جلب نخواهید کرد و شاید حتی شهرت منفی نیز برای کسب و کارتان ایجاد شود. با این حساب شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باید همیشه تعامل با مخاطب هدف به بهترین شکل ممکن را در دستور کار قرار دهید.
آیا اسم موردنظر در حوزه کاری تان کاربرد دارد؟
اسمی که شما انتخاب می کنید باید در حوزه کاری تان معنا داشته و ارتباط منطقی با آن پیدا کند، در غیر این صورت تمام تلاش های شما بی نتیجه باقی خواهد ماند. این امر می تواند شرایط شما در بازار را به طور قابل ملاحظه ای دشوار ساخته و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را نیز بدل به امری غیرممکن نماید.
شما پیش از تاثیرگذاری نهایی بر روی مخاطب هدف تان یا رونمایی از اسم برند باید نسبت به هماهنگی آن با حوزه کسب و کارتان مطمئن شوید، در غیر این صورت شاید خیلی زود توانایی برندتان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از بین رود.
توصیه ما در این بخش به اشتراک گذاری اسم موردنظرتان برای کسب و کار با برخی از دوستان یا اعضای خانواده است. نظرات آنها درباره این اسم اهمیت بسیار زیادی دارد. شما می توانید آنها را به عنوان برخی از اعضای شرکت یا حتی مشتریان مدنظر قرار دهید. اگر آنها به اسم شما واکنش خوبی نشان نمی دهند، به احتمال زیاد در دنیای کسب و کار هم اسم برندتان چندان جذاب و تاثیرگذار نخواهد بود. درست به همین خاطر شما باید به دنبال اسم های دیگر و بهتری برای برندتان باشید.
آیا اسم شما آینده دار است؟
شما همیشه در دنیای کسب و کار یک برند کوچک و محلی باقی نخواهید ماند. امروزه تمام کارآفرینان آرزوی حضور در بازارهای جهانی را دارند. با این حساب توانایی شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور حرفه ای و جلب نظرشان به سوی کسب و کارتان با یک اسم حرفه ای اهمیت بالایی خواهد داشت. به بیان ساده، شما باید از آینده دار بودن اسمتان مطمئن شوید، در غیر این صورت شاید در میانه راه نیاز به تجدیدنظر در اسم موردنظر پیدا کنید. بی شک این امر تاثیرگذاری لازم و جذاب بر روی مخاطب هدف را به همراه نخواهد داشت. بنابراین شما باید در هر شرایطی خودتان را آماده نمایید.
مطلب مرتبط: چالش های انتخاب نام برای برند
بی تردید امروزه انتخاب نام برای برند امری سخت و دشوار محسوب می شود. درست به همین خاطر شما باید همیشه توجه تان را به انتخاب یک نام مناسب و استاندارد جلب کنید، در غیر این صورت شاید هرگز فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف یا جلب نظر آنها به طور حرفه ای پیدا نکنید. این امر می تواند شرایط شما در بازار را به طور مداوم تغییر داده یا حتی به شدت دشوار سازد. بنابراین همیشه پیش از انتخاب یک نام برای برندتان نسبت به آینده برندتان هم توجه نشان دهید.