اسم هر کسب و کار هویتش را در بازار مشخص می کند. بسیاری از کارآفرینان به هنگام شروع کسب و کارشان به اسم آن توجهی ندارند. همین امر موجب ناشناخته ماندن آنها در بازار برای مدت زمان طولانی می شود. اگر شما در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان هستید، باید از همان ابتدا یک نام جذاب برای تعامل با آنها داشته باشید.
شاید انتخاب یک نام امر ساده ای به نظر برسد، اما وقتی نوبت به ثبت رسمی اش می رسد، تمام دردسرها شروع می شود. شما به سادگی امکان ثبت یک نام تجاری را ندارید. این امر از نظر حقوقی فرآیند بسیار طولانی ای محسوب می شود. با این حساب شما باید خودتان را برای یک دردسر تمام عیار آماده کنید، در غیر این صورت شاید به هیچ وجه فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان پیدا نکنید.
تمام برندها و کسب و کارهای بزرگ دارای نام های منحصر به فرد و غیرتکراری هستند. این امر آنها را در نگاه مشتریان شان خاص و جذاب می کند. بنابراین شما هم باید در زمینه انتخاب نام برای کسب و کارتان همین روند را دنبال کنید. یکی از نکات مهم در این میان تلاش برای اطمینان از عدم اشغال نام موردنظرتان از سوی دیگر کسب و کارهاست. بسیاری از کارآفرینان در عمل این نکته مهم را مدنظر قرار نمی دهند. درست به همین خاطر پس از انتخاب نام از نظر حقوقی مشکلات زیادی پیش روی شان قرار می گیرد.
هدف اصلی در این مقاله بررسی شیوه های انتخاب و سپس ثبت یک نام برای کسب و کارهاست. این امر به شما برای پیگیری این امر بدون نیاز به کمک موسسه های حقوقی و همچنین صرفه جویی قابل ملاحظه در هزینه های برند کمک خواهد کرد. اگر شما هم در حوزه کسب و کار همیشه با انتخاب نام مشکل دارید، هرگز این مقاله را از دست ندهید.
بخش ساده ثبت نام برای کسب و کار
نام کسب و کار شما همه چیز را مشخص خواهد کرد. شاید این عبارت در ابتدا یک امر کلی و بسیار مبهم به نظر برسد، ما با اندکی تأمل به خوبی اهمیت و ابعادش مشخص خواهد شد. امروزه مشتریان درباره کسب و کارها براساس نام شان فکر می کنند. بنابراین یک برند بدون نام یا دارای اسمی نامناسب هرگز در ذهن مشتریان باقی نخواهد ماند. درست به همین خاطر شما باید عملکرد درستی از خودتان در زمینه جلب نظر مخاطب هدف نشان دهید، در غیر این صورت شاید هرگز شانسی برای تاثیرگذاری بر روی آنها پیدا نکنید.
مطلب مرتبط: معماهای پیش روی کارآفرینان در شروع کسب و کار
وقتی شما یک اسم برای کسب و کارتان انتخاب می کنید، دیگر هیچ رقیبی در بازار امکان انتخاب آن را نخواهد داشت. این امر فقط مربوط به حوزه تخصصی شما نیست، بلکه به طور کلی هر برندی با هر حوزه ای از فعالیت شانس استفاده از نام موردنظر شما را نخواهد داشت. درست به همین خاطر اغلب کارآفرینان حرفه ای از همان ابتدای شروع به کار برندشان اقدام به ثبت نام تجاری اش می کنند. این امر آینده آن برند را به طور قابل ملاحظه ای تضمین خواهد کرد.
اگر شما نام کسب و کارتان را به موقع ثبت نکنید، شاید در عمل یکی از رقبا آن را برای خودش بردارد. اینطوری تمام تلاش های شما در بازار به اسم رقیب تان نوشته خواهد شد.
وقتی شما یک اسم خاص برای برندتان ثبت می کنید، تمام حقوق آن مربوط به شما خواهد بود. بنابراین اگر یک شرکت حتی نامی مشابه برای محصولاتش نیز انتخاب نماید، شما حق پیگیری آن را خواهید داشت. این امر اسم برند شما را به بهترین شکل ممکن بیمه خواهد کرد.
بخش ساده در ثبت رسمی نام یک کسب و کار مربوط به پیدا کردن یک اسم منحصر به فرد است. این امر شما را از نقطه نظر تاثیرگذاری بر روی بازار و اطمینان از یک هویت جذاب مطمئن خواهد کرد. بنابراین پیش از هر نکته ای باید در تلاش برای انتخاب یک نام مناسب باشید. این امر ساده ترین بخش در ثبت نام موردنظر خواهد بود. نکته مهم در این میان تلاش برای استفاده از نامی متناسب با حوزه کسب و کارتان است. اگر شما این نکته مهم را مدنظر قرار دهید، بسیاری از مشکلات تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف حل خواهد شد.
شما برای اینکه یک نام مناسب برای برندتان داشته باشید، باید نسبت به عدم استفاده قبلی از آن نیز مطمئن شوید. این امر اندکی دردسر بیشتر به همراه دارد. بنابراین آن را در بخش های بعدی دنبال خواهیم کرد. وظیفه اصلی شما در این بخش انتخاب نامی مناسب برای برندتان است. اگر شما نگرانی زیادی نسبت به احتمال ثبت قبلی نام موردنظرتان دارید، توصیه ما انتخاب چند نام به طور همزمان است. اینطوری دست کم یکی از نام ها برای شما ثبت خواهد شد.
مراحل سخت ثبت نام کسب و کار
هر کاری در دنیا سختی های خاص خودش را دارد. حوزه ثبت نام کسب و کار نیز چنین وضعیتی دارد. شاید شما در گام نخست یک یا چند نام مناسب برای کسب و کارتان انتخاب کنید، اما اطمینان از در دسترس بودن آنها امر بسیار مهمی است. شما در این بخش باید به خوبی نسبت به امکان استفاده از نام مورد نظر مطمئن شوید، در غیر این صورت هرگز شانس ثبت نام موردنظرتان را نخواهید داشت.
گاهی اوقات برخی از کارآفرینان این بخش را بسیار ساده ارزیابی می کنند. این امر موجب بی توجهی چنین افرادی به فرآیند تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و همچنین مواجهه با مشکلات حقوقی بسیار گسترده در ادامه راه شان می شود. شما پیش از هر نکته ای باید خودتان را برای بخش های سخت این مسیر نیز آماده کنید. ما در ادامه برخی از سختی های این مسیر را مورد بررسی قرار می دهیم. این امر برای ایجاد آمادگی در شما به منظور ثبت نام کسب و کارتان به طور اصولی و دقیق ضروری خواهد بود.
مطلب مرتبط: هر آنچه پیش از شروع کسب و کار باید بدانید
گام اول: اطمینان از در دسترس بودن نام موردنظر
وقتی شما یک نام مشخص برای کسب و کارتان انتخاب کردید، پیش از هر نکته دیگری باید نسبت به در دسترس بودنش اطمینان حاصل کنید. امروزه بسیاری از برندها در عمل بدون توجه به چنین نکته ای اقدام به استفاده از یک نام تجاری می کنند. نتیجه این امر مواجهه با شکایت های حقوقی گسترده و بروز مشکلات حل ناشدنی در پیشبرد کارتان است.
اگر شما در تلاش برای ثبت نام برندتان به بهترین شکل ممکن هستید، نکات بسیار زیادی در این میان به شما کمک خواهد کرد. شما با طی چند مسیر ساده امکان اطمینان از در دسترس بودن نام مدنظرتان را خواهید داشت.
نخستین مرحله در مسیر اطمینان از در دسترس بودن نام موردنظر برای کسب و کار یک جست وجوی کلی در اینترنت است. امروزه شما اسم هر کسب و کاری را که جست وجو نمایید، دقیقترین نتایج برای شما به نمایش درمی آید. این امر اهمیت بسیار زیادی برای شما و کسب و کارتان دارد. با این حساب اگر به این نکته ساده توجه نمایید، شانستان برای پیدا کردن نامی در دسترس و دقیق افزایش پیدا خواهد کرد.
شما به هنگام جست وجو در اینترنت باید نسبت به ثبت اسم موردنظر از سوی کسب و کارهای دیگر مطمئن شوید. بدون تردید بسیاری از برندها بدون ثبت رسمی یک نام در بازار فعالیت می کنند. بنابراین چنین برندهایی برای شما دردسرساز نخواهند شد. نکته مهم در این میان تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با ثبت رسمی نام تان است. اینطوری دیگر هیچ برندی امکان طرح شکایت از شما برای استفاده از نام دلخواه تان را ندارد.
مرحله بعد در اینجا مراجعه به نهادهای دولتی برای اطمینان از عدم ثبت نام موردنظر از سوی کارآفرینان دیگر است. گاهی اوقات یک کارآفرین نام دلخواه اش را پیش از تاسیس برندش ثبت می کند. این امر به طور معمول به وی فرصتی چند ماهه برای راه اندازی کسب و کارش می دهد، در غیر این صورت انحصار وی بر نام انتخابی اش از بین خواهد رفت.
اغلب اوقات نهادهای دولتی دارای خدمات بسیار گسترده و البته ساده ای برای اطمینان از استفاده قبلی یک نام تجاری دارند. با این حساب کار شما در این بخش خیلی طولانی نخواهد شد. مهمترین مسئله برای شما در این میان اطمینان از دسترس پذیری نام موردنظر برای کسب و کارتان است، در غیر این صورت هرگز فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان پیدا نخواهید کرد. بنابراین از هرگونه کار اضافی دیگری اجتناب کنید. یکی از نکات مهم در این میان تلاش برای مدیریت زمان به بهترین شکل ممکن است. شاید این امر در نگاه نخست بسیار سخت به نظر برسد، اما اگر شما همیشه مدیریت زمان را مدنظر قرار دهید، به سادگی هرچه تمام تر شانس تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان را پیدا خواهد کرد.
مدیریت زمان به شما امکان جست وجو برای نام های مختلف بدون اتلاف وقت را می دهد. اینطوری شما همیشه از هدف اصلی تان اطلاع خواهید داشت. بنابراین نیازی به نگرانی در این بین نخواهد بود.
آخرین گام در این مرحله جست وجو در شبکه های اجتماعی است. شاید در نگاه نخست این امر بسیار بی جهت به نظر برسد، اما برای کسب اطمینان ضروری خواهد بود. شما با چنین کاری آخرین گام برای مطمئن شدن از در دسترس بودن نام دلخواه تان را برداشته اید. اینطوری دیگر با خیال راحت امکان استفاده از نام موردنظرتان را خواهید داشت.
مطلب مرتبط: بهترین حوزه ها برای شروع کسب و کار کدامند؟
گام دوم: آگاهی از پیش نیازهای ثبت نام برای کسب و کار
امروزه هر کسب و کاری امکان ثبت نام به طور رسمی را ندارد. درست به همین خاطر برخی از کسب و کارها به طور رسمی در تلاش برای ثبت نام شان نیستند. مهمترین نکته در این میان اطلاع از پیش نیازهای اساسی در زمینه ثبت نام برای برند است. این امر مشکلات بسیار زیادی برای شما به همراه خواهد داشت. اگر شما در این مسیر بدون اطلاع از پیش نیازهای اساسی برای ثبت نام اقدام نمایید، شاید حتی با جریمه های مختلف نیز مواجه شوید.
امروزه اغلب نهادهای دولتی که مسئولیت مدیریت نام کسب و کارها را برعهده دارند، قوانین مشخصی برای شرایط ثبت نام برندها دارند. بنابراین شما با مطالعه قوانین موردنظر امکان سنجش وضعیت برندتان را خواهید داشت. این امر کمک شایانی به کسب و کار شما برای پیشگیری از بروز مشکلات قانونی و حقوقی را به همراه دارد.
یکی از نکات مهم در زمینه ثبت نام رسمی برای کسب و کار توجه به نوع برندتان است. اگر شما کسب و کاری با مسئولیت های محدود (LLC) دارید، کارتان بسیار ساده خواهد بود. شما در این صورت باید پروانه ثبت شرکت را در اختیار داشته باشید تا به راحتی نام موردنظرتان را ثبت نمایید.
امروزه برخی از کسب و کارها به صورت مالکیت یگانه مدیریت می شوند. این امر معمولا به برندهایی که از سوی یک نفر و با توجه به اعتبار نام وی در بازار مدیریت می شود، اشاره دارد. بنابراین نام برند موردنظر باید حتما از اسم مدیرش گرفته شده باشد. این امر برای ثبت نام برند بسیار ساده است. شما حتی اگر فرد دیگری هم نامی مشابه با شما برای برندش ثبت کرده باشد، امکان استفاده از نام خانوادگی تان را دارید. دلیل این امر قانون مربوط به آزادی استفاده از نام خانوادگی برای هر فرد در اغلب کشورهاست. بنابراین هیچ مانع حقوقی در این میان پیش روی شما نخواهد بود.
آخرین دسته از کسب و کارها که باید به شرایطشان برای ثبت نام به طور رسمی توجه کرد، کسب و کارهای شراکتی هستند. چنین کسب و کارهایی به طور معمول با شراکت دو فرد که برندهای دارای مالکیت یگانه دارند، صورت می پذیرد. بنابراین شما در عمل برای انتخاب نام برای چنین برندی باید به نام خودتان و نام شرکای تان هم توجه داشته باشید. باز هم در اینجا هیچ مانعی برای انتخاب یک نام از سوی کسب و کار شما وجود نخواهد داشت.
مطلب مرتبط: 2021 سال طلایی برای شروع یك كسب و كار
گام سوم: ثبت نام رسمی اسم موردنظر برای کسب و کار
پس از اینکه شما دردسرهای فراوانی تا اینجای کار متحمل شدید، دیگر نوبت به ثبت رسمی نام موردنظرتان می رسد. شما مثل بسیاری از کارآفرینان امکان رزرو کردن نام موردنظرتان پیش از راه اندازی برند را دارید. این امر به شما آرامش خاطر مناسبی برای شروع کسب و کارتان می دهد. دغدغه اینکه نکند نام شما از سوی دیگران استفاد شود، برای بسیاری از افراد مهم و اساسی است. با این حساب شما در صورت انتخاب یک نام مناسب بسیاری از مشکلات تان حل و فصل خواهد شد.
مهمترین مسئله در زمینه ثبت نام برند در قالب رزرو مربوط به محدودیت زمانی برای ایجاد برند است. اغلب اوقات این محدودیت زمانی بین شش ماه تا یک سال است. بنابراین اگر شما در این مدت کسب و کارتان را راه اندازی نکنید، انحصارتان بر نام موردنظر از بین میرود. معنای این امر امکان استفاده دیگران از نام شما خواهد بود. با این حساب تمام تلاش های شما نقش بر آب می شود.
یکی از نکات مهم در زمینه رزرو نام برای کسب و کار انحصارش به کسب و کارهای دارای مسئولیت محدود (LLC) است. اگر شما نام موردنظرتان در عمل از نام خانوادگی تان گرفته شده است، هیچ نیازی به رزرو آن ندارید. دلیل این امر امکان استفاده آزاد از نام خانوادگی تان در هر زمان و مکانی است.
اگر شما در زمینه همکاری با دیگر برندها نیازمند استفاده از یک نام ترکیبی هستید، باید شرایط را به طور دقیق مشخص نمایید، در غیر این صورت شاید مشکلات زیادی پیش روی شما قرار گیرد. اغلب کسب و کارهای شراکتی برای انتخاب نام و ثبت رسمی اش مشکلی ندارند. نکته مهم زمان هایی است که بین برندها از نظر استفاده از نام موردنظر اختلاف نظر ایجاد می شود. منظور ما در اینجا زمانی است که کسب و کارهای شراکتی در پی جدا شدن از هم هستند. در این صورت چه بر سر نام موردنظر خواهد آمد؟
اگر شما از همان ابتدا تکلیف تان را نسبت به مالکیت نام موردنظر مشخص کرده باشید، امکان استفاده از آن را به سادگی هرچه تمام تر خواهید داشت. بنابراین حتی در صورت بروز مشکلاتی در میان شرکا نیز وضعیت استفاده از نام مورد نظر به طور کامل مشخص خواهد بود. این امر برای شما مشکلات بسیار زیادی به همراه نخواهد داشت.
بسیاری از برندها به هنگام مشارکت با هم به شرایط حقوقی این امر توجه ندارند. درست به همین خاطر همیشه مشکلاتی برای کسب و کارهای آنها به وجود می آید. شما برای اینکه کسب و کارتان را به بهترین شکل ممکن در این شرایط مدیریت نمایید، باید از همان گام نخست یک قرارداد همکاری درست و حسابی بین خودتان منعقد نمایید.
مطلب مرتبط: چگونه یک کسب و کار را شروع کنیم
انتخاب نام در حوزه کسب و کار امر به ظاهر ساده ای محسوب می شود. با این حال اگر شما حواس تان را در این رابطه جمع نکنید، مشکلات زیادی پیش روی تان قرار خواهد گرفت. هدف اصلی در این مقاله کمک به کسب و کارها برای انتخاب اسم مناسب برای برندشان و سپس ثبت آن به ساده ترین شکل ممکن بود. اگر شما هم به دنبال ثبت نام رسمی برای برندتان هستید، توصیه های مورد بحث در این مقاله برای شما کاربردی خواهد بود.