بازاریابی دیجیتال یکی از حوزه های پرکاربرد در دنیای کسب و کار است. امروزه هر برندی نیاز به طراحی کمپین براساس این الگو و همچنین مدیریت تعاملاتش با مشتریان دارد. درست به همین خاطر در هر شرکتی دست کم یک بازاریاب دیجیتال حضور دارد.
نکته جالب درباره بازاریابی دیجیتال امکان ساماندهی این بخش فقط با داشتن یک رایانه و اتصال به اینترنت است. از آنجایی که برندها برای بازاریابی دیجیتال نیاز به سرمایه زیادی ندارند، بسیاری از برندها استفاده از چنین الگویی را جذاب ارزیابی می کنند. با این حساب مشاهده تمایل برندها برای استفاده از چنین شیوه ای جای تعجب ندارد.
هر الگوی بازاریابی در صورت اجرا از سوی افراد با مهارت بالا بهترین نتیجه ممکن برای برندها را به همراه دارد. نکته مهم در این میان پیدا کردن بازاریابی حرفه ای برای مدیریت الگوی بازاریابی دیجیتال است، در غیر این صورت تمام تلاش های یک تیم بازاریابی و کارآفرینان یک شرکت نقش بر آب خواهد شد.
مطلب مرتبط: بازاریابی دیجیتال با تکنیک های تازه
اگر شما به عنوان یک بازاریابی قصد ورود به حوزه دیجیتال را دارید، باید برخی از مهارت های اساسی را در خودتان تقویت نمایید. فقط در این صورت شانس پیدا کردن شغلی مناسب در حوزه بازاریابی دیجیتال را خواهید داشت، در غیر این صورت شاید خیلی زود توانایی تاثیرگذاری بر روی بازار و پیدا کردن پیشنهاد کاری تازه را از دست بدهید.
بدون تردید مهارت پیدا کردن در تمام حوزه های بازاریابی دیجیتال امر سخت و زمانبری محسوب می شود. با این حال اگر شما قصد تبدیل شدن به بازاریابی همه فن حریف را دارید، باید به خوبی این دردسر را به جان بخرید. هدف اصلی این مقاله بررسی برخی از مهارت های پرتقاضا در زمینه بازاریابی دیجیتال است. این مقاله به شما برای افزایش مهارت های تان به طور استراتژیک کمک خواهد کرد. پس با ما همراه باشید تا مهمترین مهارت های این حوزه را یاد بگیرید و بتوانید موقعیت شغلی مناسبی برای خودتان به عنوان بازاریاب دیجیتال دست و پا نمایید.
کارشناس مدیریت سئو
مدیریت سئو از آن دست کارهایی است که کمتر کسی بدان علاقه دارد. اغلب بازاریاب ها و کارآفرینان حوزه سئو را بسیار سخت و پیچیده ارزیابی می کنند. درست به همین خاطر کسی تمایل به حضور در این فضا ندارد. اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی برندها و دریافت پیشنهاد همکاری هستید، باید همیشه به دنبال بهبود مهارت تان در این حوزه باشید، در غیر این صورت هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت.
کسب و کارها در زمینه سئو حاضرند هزینه های بسیار زیادی انجام دهند. اینکه سایت یک برند در گوگل رتبه مناسبی داشته باشد، با هیچ معیار مالی قابل ارزیابی نیست. بنابراین شما در این حوزه از مزیت دسترسی به بودجه های بسیار زیاد بهره مند خواهید شد.
یکی از نکات مهم در زمینه مدیریت سئو آشنایی درست با الگوریتم گوگل است. شاید این امر برای شما بسیار سخت باشد، چراکه الگوریتم این برند به طور مداوم در حال تغییر و تحول است. با این حساب شما تجربه بسیار سختی برای انطباق با آخرین به روز رسانی های این الگوریتم خواهید داشت.
بسیاری از بازاریاب ها اصلا وارد حوزه سئو نمی شوند. درست به همین خاطر حوزه موردنظر تقاضای بسیار زیادی در میان کارآفرینان و برندها ایجاد کرده است. اگر شما زمان کافی برای شرکت در دوره های حرفه ای مدیریت سئو را داشته باشید، کارتان در آینده برای پیدا کردن موقعیت شغلی مناسب بسیار راحت خواهد شد.
شما به عنوان کارشناس مدیریت سئو اگر توانایی بیان نکات و اصطلاحات حرفه ای در این حوزه به زبانی ساده را داشته باشید، حتی بیشتر از قبل تقاضای همکاری با برندهای مختلف دریافت خواهید کرد. این امر شما را بدل به کارشناسی خبره در بازار می کند که هر برندی مایل به همکاری با آن است. با این حساب شما در زمینه تاثیرگذاری بر روی برندهای مختلف و پیدا کردن شغل مورد علاقه تان هیچ مشکلی نخواهید داشت.
طراح تبلیغات PPC
تبلیغات PPC یا پرداخت در ازای هر کلیک هنوز هم زنده است. بسیاری از بازاریاب ها فکر می کنند در دوره ای که شبکه های اجتماعی قدرت بسیار زیادی در بازار دارند، دیگر این نوع از تبلیغات معنایی ندارد. با این حال هنوز هم بسیاری از برندها برای تبلیغات PPC هزینه بسیار زیادی پرداخت می کنند. این امر موجب تمایل بسیاری از بازاریاب های دیجیتال برای فعالیت در بخش مورد نظر شده است. مهمترین نکته در این میان نیاز به کسب اطلاعات به روز و داشتن آخرین امکانات ممکن است، در غیر این صورت شما شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت.
مطلب مرتبط: انواع شیوه های بازاریابی دیجیتال
امروزه کاربران برای جست وجوی محتوا در گوگل از دستگاه های هوشمند مختلفی استفاده می کنند. این امر نیاز به بهینه سازی تبلیغات PPC را به همراه داشته است. بنابراین اگر شما مهارت کافی در زمینه بهینه سازی تبلیغات تان را نداشته باشید، خیلی زود سطح تاثیرگذاری تان بر روی مخاطب هدف از بین خواهد رفت.
شاید در نگاه نخست طراحی تبلیغات PPC کار بسیار ساده ای به نظر برسد، اما در عمل همه چیز به این سادگی ها نیست. شما باید از صفر تا صد این حوزه را خودتان مدیریت کنید. بنابراین شاید در بخشی از راه نیاز به راهنمایی های حرفه ای داشته باشید. اگر شما به عنوان بازاریاب دیجیتال توانایی قانع کردن برند موردنظرتان بری ایجاد یک تیم کوچک به منظور مدیریت تبلیغات PPC را داشته باشید، بخش قابل ملاحظه ای از مشکلاتتان در این حوزه رفع خواهد شد.
کارشناس شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی در طول سال های اخیر همه مردم را به خودشان جلب کرده اند. امروزه کمتر کسی در دنیا هست که دست کم یک اکانت در شبکه های اجتماعی نداشته باشد. اغلب مردم روزشان را با چک کردن شبکه های اجتماعی شروع می کنند و آخر شب هم سری به این فضا می زنند. با این حساب حضور برندها در شبکه های اجتماعی امر مهمی محسوب می شود. شما با حضور مناسب در این فضا امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان به بهترین شکل ممکن را خواهید داشت.
کسب و کارها همیشه در تلاش برای حضور در کنار مشتریان شان هستند. با این حساب فعالیت گسترده بازاریابی و تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی امر عجیبی نخواهد بود. شما برای حضور موفق در این فضا باید مهارت بالایی در زمینه گردآوری و پردازش داده های مربوط به کاربران داشته باشید، در غیر این صورت نظرات کارشناسی تان بیشتر حالت شانسی به خودش خواهد گرفت.
امروزه بسیاری از برندها برای حضور مناسب در شبکه های اجتماعی اقدام به استخدام کارشناس شبکه های اجتماعی می کنند. وظیفه اصلی چنین فردی ارائه گزارش ها و توصیه های حرفه ای برای برندها به منظور حضور مناسب در شبکه های اجتماعی است. اگر شما به چنین نکته ای توجه لازم را نشان دهید، خیلی زود به عنوان یک کارشناس حرفه ای شبکه های اجتماعی در بازار جا می افتید.
بازاریابی ایمیلی
بازاریابی ایمیلی یکی از ساده و کم هزینه ترین الگوهای بازاریابی محسوب می شود. البته در این میان آگاهی از تکنیک های حرفه ای ایمیل مارکتینگ هم دارای اهمیت زیادی است. اگر شما مهارت های لازم در این حوزه را نداشته باشید، خیلی سخت توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان را پیدا خواهید کرد.
بازاریابی ایمیلی قدیمی ترین الگوی بازاریابی دیجیتال محسوب می شود. با این حساب شما به سادگی امکان پیدا کردن افرادی حرفه ای در این حوزه را دارید. استفاده از تجربه افراد موردنظر برای تقویت مهارت تان در این حوزه امر مهمی محسوب می شود. شما با چنین کاری به سادگی هرچه تمام تر امکان حضور در عرصه ایمیل مارکتینگ و تبدیل شدن به فردی مطمئن در این میان را دارید.
یکی از نکات مهم در زمینه ایمیل مارکتینگ مهارت در تمام بخش های آن است. این امر شامل طراحی یک کمپین، آزمایش آن و سپس ارسال محتوا برای مخاطب هدف می شود. در آخر نیز شما باید میزان موفقیت کمپین را به دقت ارزیابی کرده و نتیجه آن را در قالب گزارشی دقیق برای مدیران برند ارسال نمایید. فقط در این صورت امکان تاثیرگذاری بر روی مدیران موردنظر و جلب نظرشان برای پیشبرد کارها را خواهید داشت.
بسیاری از بازاریاب ها در حوزه ایمیل مارکتینگ هنوز هم به مهارت ها و الگوهای سنتی اعتقاد دارند. این امر کار آنها را به شدت سخت می کند. هرچه شما تمایل بیشتری برای یادگیری اصول اساسی و حرفه ای در این حوزه داشته باشید، مهارت تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بیشتر می شود.
مطلب مرتبط: بازاریابی دیجیتال مناسبتی
با این حساب شما پیش از شروع کارتان به عنوان یک بازاریاب حرفه ای در زمینه ایمیل مارکتینگ باید به خوبی با روش های به روز در این حوزه آشنا شوید. در غیر این صورت هیچ خبری از موقعیت شغلی مناسب در این میان نخواهد بود.
بازاریابی موبایلی
گوشی های موبایل در طول چند سال اخیر رشد قابل ملاحظه ای از نظر فناوری مورداستفاده در خودشان داشته اند. این امر اهمیت تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد. شاید تا پیش از این نهایت خلاقیت برندها در ارتباط با بازاریابی موبایلی ارسال پیامک های تبلیغات بود، اما اکنون شرایط به طور کامل فرق کرده است.
شما امکان سرمایه گذاری بر روی بازی های موبایلی برای همکاری بازاریابی و همچنین شبکه های اجتماعی مخصوص گوشی های هوشمند مثل اینستاگرام و اسنپ چت را دارید. چنین امری شما را به سرعت بدل به برند محبوب مشتریان خواهد کرد.
فرصت شغلی مناسب برای بازاریاب ها در چنین فضایی کاملا واضح است. شما به سادگی هرچه تمام تر امکان تاثیرگذاری بر روی برندها و دریافت پیشنهادهای همکاری در صورت آگاهی دقیق از تکنیک های بازاریاب موبایلی را دارید. نکته مهم در این میان ارائه ایده های بازاریابی تازه است. چنین امری نگاه هر برندی را به خودش جلب می کند. با این حساب شما هیچ مشکلی در راستای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت.
یکی از نکات جالب درباره ایمیل مارکتینگ، ارزش بالای آن است. براساس گزارش انجمن بازاریابی موبایلی، ارزش این حوزه بالغ بر 10.46 میلیارد دلار در سال است. با این حساب شما با کسب مهارت در این حوزه امکان درآمدزایی به طور حرفه ای را خواهید داشت.
تجزیه و تحلیل کمپین های بازاریابی
هر کمپین بازاریابی ای نیازمند تجزیه و تحلیل دقیق است. شما باید دقیقا درباره نقاط ضعف و قوت کمپین تان آگاهی داشته باشید، در غیر این صورت توانایی چندانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت. بسیاری از برندها در این میان برای جلب نظر مخاطب هدف شان مسیر بسیار دشواری را پیش رو دارند. دلیل این امر ناتوانی برای درس گرفتن از کمپین های قبلی و تکرار اشتباهات شان به طور مداوم است. در این میان یک تحلیلگر حرفه ای برای هر برندی لازم است.
کار شما به عنوان تحلیلگر کمپین ها کاملا روشن است. شما باید اطلاعات مربوط به هر کمپین را به سادگی هرچه تمام تر تجزیه کرده و در قالب اطلاعات دقیق در اختیار مخاطب هدف تان قرار دهید. اینطوری شما امکان جلب نظر برندها برای همکاری بلندمدت را پیدا میکنید.
خوشبختانه امروزه ابزارهای بسیار زیادی برای کمک به شما در راستای تجزیه و تحلیل کمپین ها وجود دارد. شما باید برای ارائه گزارش هایی دقیق به مخاطب هدف از تمام ظرفیت این حوزه استفاده نمایید. پس در عمل یک بازاریاب دیجیتال در رابطه با تجزیه و تحلیل کمپین ها اول از همه به ابزارهای حرفه ای وابسته است. شناسایی ابزارهای مناسب در این میان باید براساس سطح نیاز شما و همچنین بودجه در دسترس تان صورت گیرد. با این حساب هیچ پاسخ یگانه ای برای تمام بازاریاب ها در این راستا وجود ندارد.
مطلب مرتبط: بازاریابی دیجیتال با توصیه های طلایی
مدیریت محتوا
ما امروزه در عصر اطلاعات زندگی می کنیم. اگر یک برند در این میان برنامه ای برای مدیریت محتوای تولیدی اش نداشته باشد، حسابی به دردسر خواهد افتاد. درست به همین خاطر اغلب برندها دارای یک مدیر محتوا برای نظارت بر روند تولید و به روز نگه داشتن تمام محتواها هستند. این امر فرآیند زمانبری محسوب می شود. درست به همین خاطر برندها فقط افراد بسیار حرفه ای در این حوزه را استخدام می کنند.
شما برای اینکه به عنوان مدیر محتوا در یک برند مشغول به کار شوید، باید اول از همه مقداری تجربه در حوزه های عمومی بازاریابی دیجیتال داشته باشید، در غیر این صورت تاثیرگذاری بر روی برندها و همکاری با آنها بدل به یک امر غیرممکن می شود.
مهمترین چالش پیش روی یک مدیر محتوا مربوط به نظارت بر طراحی و تولید محتوای جذاب در شبکه های اجتماعی و همچنین ایجاد هماهنگی میان نیاز تیم بازاریابی و بودجه برند است. چنین امری زمان زیادی از فرد موردنظر می گیرد و از همه مهمتر اینکه نیازمند درک درستی از نیازهای دو طرف ماجرا در این میان است، در غیر این صورت شاید با اختصاص بودجه زیاد در عمل برای برند موردنظر مشکلات مالی زیادی ایجاد شود.
اتوماسیون بازاریابی
اتوماسیون فناوری بسیار مهمی در عرصه بازاریابی محسوب می شود، با این حال همه بازاریاب ها توانایی کار با آن را ندارند. مهمترین مسئله در این میان تقویت مهارت های کار با چنین ابزاری برای بازاریاب هاست. اگر این امر مدنظر شما قرار نداشته باشد، هرگز شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان پیدا نخواهید کرد. بنابراین باید در این راستا عملکرد بسیار خوبی از خودتان نشان دهید.
اتوماسیون بازاریابی کار تیم های کاری را به طور قابل ملاحظه ای ساده می کند. شاید تنها نکته مهم در این میان ایجاد هماهنگی در میان بخش های مختلف شرکت برای نحوه استفاده از چنین فناوری ای است، در غیر این صورت شما توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان را به طور قابل ملاحظه ای از دست خواهید داد.
استفاده از اتوماسیون بازاریابی نیازمند آگاهی دقیق از حوزه هایی نظیر نحوه جلب نظر مخاطب هدف، شیوه های تبدیل آنها به مشتریان برند و همچنین ارائه گزارش های دقیق درباره عملکرد در این حوزه است. متاسفانه بسیاری از بازاریاب ها دارای اطلاعات دقیق در این حوزه نیستند. درست به همین خاطر اغلب اوقات توانایی تاثیرگذاری بر روی برندها برای همکاری مشترک را از دست می دهند.
مطلب مرتبط: تغییرات بازاریابی دیجیتال در سال 2021
ارتقای تجربه مشتریان از برند
ارتقای تجربه مشتریان از برند آخرین مهارت مهم در حوزه بازاریابی دیجیتال است. این مهارت به شیوه های اعمال تغییر در محتوای بازاریابی و همچنین طراحی سایت رسمی برند برای تعامل بهینه با مشتریان و بهبود تجربه شان از برند اشاره دارد. بسیاری از برندها در این حوزه عملکرد خوبی از خودشان نشان نمی دهند. درست به همین خاطر در عمل مشکلات زیادی پیش روی شان قرار می گیرد.
یک بازاریاب دیجیتال در حوزه ارتقای تجربه مشتریان امکان استفاده از مهارت های مختلفی را دارد. مهمترین مسئله در این میان شناخت درست از مشتریان و تلاش برای اعمال تغییرات در عملکرد برند موردنظر براساس شناخت موردنظر است. دست آخر هم نتیجه کار باید به طرز محسوس برای مدیران برند قابل مشاهده باشد، در غیر این صورت حتی بهترین گزارش های ممکن هم ارزشی برای برندها نخواهد داشت.
مطلب مرتبط: تحول بازاریابی دیجیتال با فناوری های نوین
بدون تردید فعالیت به عنوان بازاریاب دیجیتال همراه با سختی های بسیار زیادی است. با این حال اگر شما مهارت های تان را در این حوزه تقویت نمایید، امکان پیدا کردن فرصت های شغلی مناسب را خواهید داشت. توجه به مهارت های مورد بحث در این مقاله برای پیدا کردن یک موقعیت شغلی عالی در این حوزه امر مهمی خواهد بود.