بازاریابی و تبلیغات برای تمام برندها اهمیت دارد. تغییرات اساسی در زمینه بازاریابی براساس رویدادهای متوالی و در بازه های زمانی طولانی روی می دهد. این امر در طول چند دهه اخیر به خوبی قابل مشاهده است. نکته عجیب در این میان تغییرات سریع عرصه بازاریابی با ظهور ویروس کرونا و مشکلات ناشی از آن است. کرونا بسیاری از معادلات در عرصه بازاریابی را برهم زد. این امر مشکلات زیادی برای برندها و همچنین کسب و کارها ایجاد کرد. هنوز از زمان پایان یافتن کابوس کرونا زمان دقیقی در دسترس نیست بنابراین بازاریاب ها باید آمادگی هر اتفاقی را داشته باشند.
وضعیت بازاریابی دیجیتال در طول سال های اخیر همراه با ثبات نسبی بود. با این حال این حوزه نیز در واکنش به بحران کرونا دستخوش تغییرات گسترده ای شده است. برندها و بازاریاب ها دیگر توانایی فعالیت سنتی در عرصه بازاریابی دیجیتال را ندارند. هدف اصلی در مقاله کنونی بررسی برخی از نکات مهم در زمینه تغییرات بازاریابی دیجیتال است. این امر با هدف کمک به بازاریاب ها برای فعالیت بهتر در سال 2021 صورت خواهد گرفت.
تغییرات سریع رفتار مشتریان در دوران پساکرونا
پس از پایان بحران کرونا امیدهای مربوط به ثبات عرصه بازاریابی رنگ خواهد باخت. رفتار مشتریان در طول دوران پساکرونا دیگر هیچ شباهتی به دوران قبل ندارد بنابراین برندها باید آماده پیش بینی و انطباق با تغییرات سریع در این حوزه باشند. رفتار مشتریان در تعامل با رویدادهای ناگهانی عصر کرونا به شدت پیش بینی ناپذیر شده است. اگر این ویژگی رفتاری در میان مشتریان ثابت بماند، کار بازاریاب ها به شدت دشوار خواهد شد. این امر نیاز به ارزیابی داده های معتبر برای بازاریابی دیجیتال بهتر را افزایش خواهد داد.
ضرورت جهت گیری دیجیتال کسب و کارها
سال 2021 همراه با موج شدید مهاجرت کسب و کارها به عرصه دیجیتال خواهد بود. نشانه هایی از این تغییر در میان خرده فروشی ها قابل مشاهده است. صنعت مورد بحث در طول دوران کرونا ضررهای بسیار زیادی را متحمل شد. با این حساب حضور در عرصه بازاریابی و تبلیغات دیجیتال نیز از سوی کسب و کارها رونق خواهد گرفت. اگر برندها به این نکته توجه لازم را نداشته باشند، در عمل با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهند شد. این امر ناشی از تمایل روزافزون مشتریان برای بهره مندی از خدمات دیجیتال مشتریان است. آمادگی برای عادت های تازه مشتریان همیشه مهم است بنابراین فقدان برنامه مناسب برای بازاریابی دیجیتال از سوی برندهای ناآشنا با این حوزه مهمترین تهدید پیش روی آنها خواهد بود.
مطلب مرتبط: پیش بینی های بازاریابی دیجیتال برای سال 2021
ضرورت توجه برندها به مسئولیت های اجتماعی شان
بسیاری از برندها در کمپین های بازاریابی از مسئولیت و تعهدپذیری اجتماعی صحبت می کنند. این امر در طول سال های اخیر بدل به حوزه ای مهم برای تاثیرگذاری مشتریان شده است. شمار بالایی از برندها در طول یک سال اخیر به طور مداوم نسبت به تعهدات اجتماعی شان بی توجهی کرده اند. این امر موجب بدبینی فزاینده مشتریان به کمپین های بازاریابی شده است. اگر برندها در تلاش برای تغییر این وضعیت هستند، باید بار دیگر به تعهدات شان در زمینه بازاریابی بازگردند. فقط در این صورت شانس کافی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان در سال 2021 را خواهند داشت. در غیر این صورت مورد بی توجهی مداوم مشتریان قرار خواهند گرفت.