جذب سرمایه در دنیای کسب و کار به هیچ وجه کار ساده ای نیست. بسیاری از کارآفرینان برای جذب سرمایه اقدام به استفاده از شیوه های مختلف و حتی عجیب و غریب می کنند. اگر شما هم تا به حال شیوه های مختلفی برای جلب نظر سرمایه گذارها به کسب و کارتان طی کرده اید، اما کمتر موفقیتی به دست آورده اید، مقاله کنونی مخصوص شماست. هدف اصلی در این مقاله مرور برخی از بهترین راهکارها به منظور جذب سرمایه گذار است. این امر به شما برای تاثیرگذاری هرچه بهتر بر روی سرمایه گذارها و همچنین بهبود وضعیت کسب و کار حیاتی خواهد بود.
انجمن کارآفرینان جوان متشکل از مجموعه ای از کارآفرینان جوان و موفق در سراسر دنیاست. این انجمن به طور مداوم پاسخ هایی برای پرسش های کاربران در زمینه مدیریت کسب و کار و موفقیت تجاری ارائه می کند. در اینجا برخی از اعضای این انجمن به راهکارهای طلایی برای جلب سرمایه گذار در عرصه کسب و کار اشاره خواهند کرد.
فروش برنامه به جای کسب و کار
آدام مندلر: گروه تجاری ولوز
کارآفرینان در زمینه جلب نظر سرمایه گذار به طور مداوم به دنبال تعامل با آنها براساس حوزه کاری شان هستند. این امر کمتر موفقیتی برای برندها به همراه دارد. شما باید به طور دقیق برای تاثیرگذاری بر روی سرمایه گذارها اقدام به بیان برنامه کسب و کارتان نمایید. در غیر این صورت جذابیتی برای آنها نخواهید داشت.
مطلب مرتبط: جذب سرمایه بدون ارائه اسلایدی به سرمایه گذار
بدون تردید کسب و کارهای مشابه شما به طور فراوان در عرصه کسب و کار یافت می شود. مهمترین نکته در این میان تلاش برای تاثیرگذاری بر روی سرمایه گذارها به شیوه ای متفاوت است. متاسفانه بسیاری از کسب و کارها برای تاثیرگذاری بر روی سرمایه گذارها از شیوه های سنتی و کلیشه ای استفاده می کنند. اگر شما هم از چنین شیوه هایی برای تاثیرگذاری بر روی سرمایه گذارها سود می برید، باید به طور کامل در استراتژی تان تجدیدنظر نمایید. هیچ کسب و کاری با استفاده از شیوه های کلیشه ای شانسی برای موفقیت تجاری ندارد.
فروش برنامه کسب و کار به معنای آشنا کردن سرمایه گذارها با طرح های کسب و کار است. این امر تاثیرگذاری بسیار بهتری بر روی آنها در مقایسه با دیگر کارها دارد بنابراین اگر شما در زمینه تعامل با سرمایه گذارها مشکلات زیادی دارید، باید در یک نگاه عمیق تر نسبت به بیان برنامه کاریتان به طور جذاب اقدام نمایید. در غیر این صورت تاثیرگذاری تان بر روی آنها و شانس تان برای جذب سرمایه به طور قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت.
شفافیت در عملکرد
برایان پالاس: موسسه Opportunity Network
سرمایه گذارها همیشه به دنبال انتخاب برندهای دارای عملکرد شفاف هستند. اگر کسب و کار شما دارای عملکرد شفافی در زمینه تعامل با بازار کسب و کار و مشتریانش نباشد، به ندرت مورد توجه سرمایه گذارها قرار می گیرد. این امر برای تمام برندها مصداق دارد بنابراین شما باید برنامه دقیقی برای اعلام منظم وضعیت کسب و کارتان به طور عمومی داشته باشید.
برخی از کسب و کارها به طور مداوم در تلاش برای فعالیت غیرشفاف به منظور انجام کارهایی نظیر فرار مالیاتی هستند. این امر جلب نظر سرمایه گذارها را بسیار دشوار می کند. امروزه اگر یک سرمایه گذار توانایی مشاهده وضعیت کسب و کار شما در ساده ترین شکل ممکن را نداشته باشد، به سرعت دنبال برند دیگری خواهد رفت. به هر حال هیچ سرمایه گذاری حوصله دردسر در زمینه سرمایه گذار و همکاری با کسب و کارها را ندارد.
اگر شما در زمینه عملکرد شفاف سوالات زیادی دارید یا فاقد تجربه لازم هستید، الگوبرداری از برندهای بزرگ بهترین گزینه خواهد بود. شما با الگوبرداری از برندهای بزرگ به ساده ترین شکل ممکن امکان تاثیرگذاری بر روی سرمایه گذارها با عملکرد شفاف را خواهید داشت بنابراین هیچ بهانه ای در این میان از شما پذیرفته نخواهد بود.
ارائه یک نمونه اولیه از محصولات یا اطلاعات دقیق
میشل فلوز: موسسه پارتریوت کرو
مشتریان همیشه با چشم های شان خرید می کنند بنابراین اگر شما محصولات یا اطلاعات دقیقی در مورد کسب و کارتان به آنها نشان دهید، شانس بالایی برای جلب نظرشان خواهید داشت. سرمایه گذارها در تعامل با برندها مثل مشتریان رفتار می کنند بنابراین شما با نمایش اطلاعات دقیق درباره محصولات و همچنین وضعیت کلی کسب و کارتان امکان جلب نظر آنها را پیدا می کنید.
اغلب سرمایه گذارها به دنبال یک تجربه ساده و بی دردسر از سرمایه گذاری هستند. این امر دارای اهمیت بسیار زیادی برای آنهاست. اگر شما به این نکته توجه لازم را نشان ندهید، هرگز شانسی برای تعامل نزدیک با آنها نخواهید داشت. ارائه انواع گواهی های مربوط به گردش مالی کسب و کار و موجب اطمینان خاطر در میان سرمایه گذارها نسبت به سوددهی همکاری شان با شما می شود. بدون شک هیچ کارآفرینی تمایل به همکاری با یک برند فاقد اطلاعات دقیق در زمینه عملکرد مالی ندارد. این امر مشکلات بسیار زیادی برای کسب و کارها به همراه خواهد داشت.
اگر شما قصد همکاری با یک سرمایه گذار بزرگ یا یک موسسه سرمایه گذاری را دارید، باید ابتدا نمونه ای از محصولات تان را برای آنها ارسال کنید. شاید این کار در نگاه نخست بسیار ساده به نظر برسد، اما تاثیرگذاری بسیار مطلوبی برای مخاطب هدف در پی دارد. شما با این کار اعتماد به نفس تان را نسبت به فروش محصولات تان نشان داده اید. اغلب اوقات سرمایه گذارها جذب چنین اقدامات شجاعانه ای از برندها می شوند.
مطلب مرتبط: سرمایه گذارها به دنبال چه کارآفرینانی هستند؟
عمل براساس سلیقه سرمایه گذارها
ساموئل تیموتی: موسسه OneIMS
عرصه سرمایه گذاری دارای شباهت بسیار زیادی به خرید است. همانطور که مشتریان تمایل بالایی برای خرید از برندهای مورد علاقه شان دارند، سرمایه گذارها هم اعتماد بالایی به برخی از برندها نشان می دهند. این امر باید برای هر کسب و کاری آموزنده باشد. اگر شما هم قصد ورود به فهرست برندهای مورد علاقه سرمایه گذارها را دارید، باید اندکی در وضعیت عملکردتان تجدیدنظر نمایید. در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهید داشت.
کسب و کارها وقتی قصد فروش یک محصول در بازار را دارند، اقدام به شناسایی سلیقه مشتریان و تاثیرگذاری بر روی آنها براساس اطلاعات به دست آمده می کنند. شاید این امر بسیار ساده به نظر برسد، اما در عمل زمان زیادی از کسب و کارها می گیرد. فقط پس از شناسایی سلیقه مخاطب هدف امکان تاثیرگذاری بر روی وی و فروش محصولات فراهم می شود. در غیر این صورت خبری از فروش بهینه نخواهد بود. این ماجرا در مورد سرمایه گذارها نیز مصداق دارد. اگر شما اطلاعات درستی درباره آنها داشته باشید، امکان تاثیرگذاری بر روی آنها به ساده ترین شکل ممکن را پیدا خواهید کرد بنابراین باید هرچه زودتر در این راستا دست به کار شوید، در غیر این صورت فرصت بسیار مناسبی برای تاثیرگذاری بر روی آنها را از دست خواهید داد.
نمایش جلوه ای حرفه ای از کسب و کار
دیزی جینگ: موسسه بانیش
کسب و کارهای حرفه ای همیشه برای سرمایه گذارها جذابیت دارند. این امر موجب جلب نظر سرمایه گذارها به بهترین شکل ممکن می شود. اگر شما به دنبال جلب نظر سرمایه گذارها به کسب و کارتان هستید، باید عملکردتان را به طور قابل ملاحظه ای تغییر دهید. شاید شما یک کسب و کار بزرگ و حرفه ای به معنای دقیق کلمه نباشید، اما دست کم باید مانند یک برند حرفه ای عمل کنید. این امر در بلندمدت شما را واقعا بدل به یک کسب و کار بزرگ می کند. بسیاری از برندهای موفق در زمینه جلب سرمایه گذار همین نکته را مدنظر قرار می دهند. شما هم با رعایت این نکات امکان تاثیرگذاری بر روی سرمایه گذارها و جلب شان به بهترین شکل ممکن را خواهید داشت.
بدون شک تفاوت معناداری میان نمایش جلوه ای حرفه ای از کسب و کار و اغراق یا دروغگویی در این زمینه وجود دارد. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان شان اغراق های بسیار زیادی درباره کیفیت محصولات شان می کنند. این امر به معنای ناامید ساختن مشتریان پس از فقط یک بار خرید خواهد بود. اگر شما مایل به مشاهده دوباره سرمایه گذارها در اطراف برندتان هستید، باید از بیان چنین دروغ هایی پرهیز کنید. در غیر این صورت شاید حتی با پیگرد حقوقی به دلیل ارائه تضمین های غیرواقعی هم مواجه شوید.
تعامل کوتاه و تاثیرگذار با سرمایه گذارها
بلیر ویلیامز: موسسه ممبر پرس
تعامل با سرمایه گذارها باید همیشه طولانی باشد. شما نیازی به حضور مداوم در کنار سرمایه گذارها برای پیگیری چنین اموری ندارید. مهمترین نکته در این میان تعامل کوتاه اما تاثیرگذار با آنهاست. بسیاری از جلسات چند ساعته در عمل بازدهی بسیار اندکی دارد بنابراین شما با تجدیدنظر در وضعیت تان امکان تاثیرگذاری بهینه بر روی مخاطب هدف را خواهید داشت.
مطلب مرتبط: سرمایه گذاران مشتاق ملاقات با چه نوع کارآفرینانی هستند
شما پس از بیان نقطه نظرهای خود و همچنین برنامه کسب و کارتان دیگر نیازی به اصرار بیشتر ندارید. اغلب اوقات اصرار بیشتر از سوی شما موجب تردید سرمایه گذارها می شود بنابراین بی جهت پیشنهاد خوب تان برای آنها را خراب نکنید. متاسفانه بسیاری از برندها به طور مداوم در کنار سرمایه گذارها حضور دارند. این امر موجب تلقی کلیشه ای از برند موردنظر می شود. سرمایه گذارها واکنش بسیار بهتری به برندهای دارای پرستیژ خاص نشان می دهند، با این حساب هرچه شما در زمان کوتاه تری با سرمایه گذارها تعامل داشته باشید و سپس تصمیم گیری نهایی را برعهده خودشان بگذارید، جذابیت بالاتری برای آنها خواهید داشت.
اظهارنظر با دلیل و مدرک
کریس کریستوفر: موسسه مانستر اینسایت
هر صحبتی که در عرصه کسب و کار صورت می گیرد، باید با دلیل و مدرک انجام شود. در غیر این صورت شما توانایی تاثیرگذاری بر روی سرمایه گذاران را از دست می دهید. بسیاری از برندها برای جلب نظر سرمایه گذارها هر نوع صحبتی را مطرح می کنند. اگر شما دلیل روشنی برای اظهارنظرتان در تعامل با سرمایه گذارها نداشته باشید، تجربه بسیار سختی از همکاری با آنها خواهید داشت بنابراین همیشه پیش از حضور در جلسه گفت وگو با سرمایه گذارها به این نکات توجه نمایید.
کارآفرینان بزرگ همیشه پیش از گفت وگو و شرکت در جلسه مشترک با سرمایه گذارها به مرور دلایل ادعاهای شان می پردازند. همچنین برخی از پرسش های احتمالی را نیز مرور می کنند. این امر اعتماد به نفس بالایی به آنها برای تاثیرگذاری بر روی سرمایه گذارها می دهد. همچنین فرآیند تعامل با آنها را نیز به حرفه ای ترین شکل ممکن پیش خواهد برد. اگر شما برای هر نکته کلیدی تان یک تایید درست و درمان داشته باشید، هرگز مشکلی برای جلب نظر سرمایه گذارها نخواهید داشت.
بسیاری از کارآفرینان بزرگ به دلیل عملکرد مناسب در جلسه های مشترک با سرمایه گذارها دیگر نیازی به تلاش در راستای جلب نظر آنها ندارند، بلکه سرمایه گذارها خودشان به سراغ آنها می آیند. این امر بالاترین سطح همکاری میان برندها و سرمایه گذاران شان محسوب می شود.
مطلب مرتبط: چگونه می توانیم سرمایه گذارهای مناسب برای استارت آپ خود پیدا کنیم
آمادگی برای پرسش های سرمایه گذاران
استفانی ولز: موسسه Formidable Forms
طرح پرسش از کسب و کارها امری طبیعی محسوب می شود. اگر شما تنها یک بار هم در جلسات کاری حضور پیدا کرده باشید، تجربه مواجهه با پرسش های متعدد را دارید. این امر شاید در نگاه نخست خیلی سخت و عجیب و غریب باشد، اما ماهیت طبیعی دنیای کسب و کار محسوب می شود بنابراین پیش از حضور در جلسه ای با شرکت سرمایه گذارهای مدنظرتان باید برخی از پرسش های احتمالی را مرور کنید.
بی شک مواجهه با یک پرسش اساسی از سوی سرمایه گذارها و ناتوانی برای ارائه یک پاسخ مناسب بدترین تجربه ممکن محسوب می شود. بسیاری از برندها در این شرایط تا مدت ها توانایی جلب نظر سرمایه گذارها را پیدا نمی کنند بنابراین شما باید مراقب نحوه تعامل تان با سرمایه گذاران تان باشید، در غیر این صورت ظرف مدت زمانی اندک تمام مشتریان تان را از دست خواهید داد.
یافتن سرمایه گذارهای تازه
سید بلخی: موسسه WPBeginner
کار کردن با برخی از سرمایه گذارها برای همیشه ایده جالبی نیست. برخی از برندها همیشه مجموعه ای یکسان از سرمایه گذارها را مدنظر قرار می دهند. این امر همیشه دامنه انتخاب شما را محدود می کند. یک ایده متفاوت در این میان تلاش برای تاثیرگذاری بر روی دامنه هرچه وسیعتری از سرمایه گذارهای بالقوه است. شاید برخی از افراد دارای بودجه مناسب برای سرمایه گذاری بر روی کسب و کار شما باشند، اما هرگز خودشان را سرمایه گذار قلمداد نکنند. شما در این وضعیت باید از افراد موردنظر سرمایه گذار بسازید. این امر نقش مهمی برای تاثیرگذاری بر روی سرمایه گذارهای تازه خواهد داشت.
بسیاری از برندهای بزرگ و کارآفرینان موفق در ابتدای مسیر کسب و کارشان از افراد غیرحرفه ای پول گرفته اند. این امر به معنای دقیق کلمه جذب سرمایه گذار نیست، بلکه ساختن سرمایه گذار از افراد عادی است بنابراین اگر شما هم در زمینه پیدا کردن سرمایه گذار دردسرهای زیادی پیش روی تان قرار دارد، شاید باید به دنبال پیدا کردن سرمایه گذار تازه باشید. شاید این استراتژی در ابتدای امر بسیار عجیب و غیرممکنی به نظر برسد، اما به محض اینکه با آن آشنا شوید، بدل به مزیت رقابتی کسب و کارتان خواهد شد.
مطلب مرتبط: بهترین حوزه ها برای سرمایه گذاری
امروزه پیدا کردن سرمایه گذار مناسب برای کسب و کار امر ساده ای نیست. بسیاری از برندها در این مسیر مشکلات زیادی پیش روی شان قرار دارد بنابراین اگر شما هم در این راستا مشکلاتی دارید، توصیه های این مقاله برای شما کاربردی خواهد بود.