جمعه, ۱۸ آبان(۸) ۱۴۰۳ / Fri, 8 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز

اینکه آدم حواسش به رقبا باشد، معمولا کار درستی محسوب می شود. مثلا در یک تیم بسکتبال، حتما بخشی از کادر فنی به طور تخصصی مشغول آنالیز رقبا هستند. از آنجایی که دنیای کسب و کار بی شباهت به یک لیگ بسکتبال نیست، شما هم باید دائما حواس تان به رقبا باشد. وگرنه خیلی زود قافیه را خواهید باخت. 

شاید استدلال بالا برای کسانی که سال ها در بازار تجربه کسب کرده اند، منطقی جلوه کند، اما آنهایی که صفر کیلومتر هستند، معمولا توضیحات بیشتری لازم دارند. از همه مهمتر، با توسعه هوش مصنوعی انگار کارآفرینان دیگر توجهی به ارزیابی رقبا ندارند؛ چراکه به یک ابزار کمکی فوق هوشمند دلخوش کرده اند. 

چرا ارزیابی رقبا حیاتی است؟

راستش را بخواهید، هوش مصنوعی اگرچه سر و صدای زیادی به پا کرده، اما هنوز در ابتدای راه قرار دارد. به همین خاطر ما در این مقاله اعتماد چندانی به این ابزار برای کار حساسی مثل ارزیابی رقبا نداریم. خب هرچه باشد، کسب و کار شما موقعیت خاص خودش را دارد. بنابراین هیچ کس به غیر از خودتان نمی تواند برخی از کارهای شخصی سازی شده را انجام دهد.

مطلب مرتبط: ارزیابی رقبا در بازار؛ راهنمایی جامع برای کسب و کارها

هدف ما در این مقاله کاملا ساده و روشن است. ما قصد داریم بدون هیچ کم و کاستی مزایای استراتژی ارزیابی رقبا را زیر ذره بین ببریم. اصلا اینکه شما هرچند وقت یکبار وقت باارزش تان را پای رقبا تلف کنید، توجیه دارد؟ نتیجه نهایی این کار چه خواهد بود؟ اگر شما هم چنین سوالاتی در سرتان جریان دارد، بد نیست در ادامه با ما همراه شده و نگاهی به اوضاع ارزیابی رقبا داشته باشید. اینطوری دست کم با چشم اندازی وسیع تر ماجرا را دنبال خواهید کرد. 

کمک به قیمت گذاری

کمک به قیمت گذاری

آیا تا حالا میان دوراهی برای انتخاب قیمت مناسب محصولات تان گیر کرده اید؟ اینطور وقت ها اگر کمی قیمت بالاتر از حد معمول برای محصول تان انتخاب کنید، مشتریان به سرعت نور دورتان را خط خواهند کشید. گاهی اوقات هم قیمت پایین تر شک برانگیز خواهد بود. 

کارآفرینان برای اینکه از قیمت مناسب محصولات مطلع شوند، چاره ای به غیر از ارزیابی رقبا ندارند. اینکه رقبای شما چطور قیمت محصول شان را تعیین کرده و چه سطحی از قیمت را انتخاب می کنند، نکته بی نهایت مهمی محسوب می شود. به همین خاطر این روزها ارزیابی رقبا بخش مهمی در تعیین قیمت محسوب می شود. 

وقتی شما بدون توجه به رقبا قیمت محصولات تان را مشخص می کنید، عملا خودتان را از تجربه آنها محروم خواهید کرد. این در حالی است که خیلی وقت ها همین تجربه مفت و مجانی برندتان را از پرتگاه نجات می دهد. 

درک عمومی از بازار

درک عمومی از بازار

اوضاع بازار کسب و کار همیشه یکسان نیست. گاهی اوقات کارآفرینان برای اینکه درک بهتری از اوضاع بازار داشته باشند، سراغ آژانس های بازاریابی یا فروش می روند. قبول دارم این کار نوعی میانبر محسوب می شود، اما هزینه زیادی روی دست برندتان خواهد گذاشت. پس اگر در ابتدای راه هستید یا کسب و کاری کوچک محسوب می شوید، اصلا نباید سراغ چنین گزینه هایی بروید. 

ارزیابی رقبا به شما فرصت شناخت عمیق تر از بازار را می دهد. خب رقبای شما که سرمایه شان را از سر راه نیاورده اند که همینطور بی خود و بی جهت آن را به باد دهند. این نکته به ویژه درباره رقبای بزرگ و نسبتا موفق مصداق دارد. مثلا اگر برند مایکروسافت رقیب شما محسوب می شود، ارزیابی وضعیت کلی آن اطلاعات خوبی درباره بازار به شما خواهد داد. آن وقت دیگر لازم نیست دائما در بازار سرگردان بوده و سراغ آزمون و خطا بروید. 

ارزیابی رقبا فقط مرور اجمالی انواع استراتژی های آنها نیست. در بسیاری از اوقات شما برای اینکه درک بهتری از اوضاع به دست بیاورید، باید محصولات مختلف، نوع ارتباط با مشتریان و همچنین راهکارهای تامین سرمایه رقبا را با دقت زیر ذره بین ببرید. 

مطلب مرتبط: راهنمای ارزیابی رقبا در بازار کسب و کار

بازاریابی و فروش بهتر

بازاریابی و فروش بهتر

آیا برندی را سراغ دارید که بدون هیچ چشم داشتی سراغ تولید محتوا و بازاریابی برود؟ معمولا تمام تلاش های تبلیغاتی یک برند با معیار طلایی «میزان فروش» ارزیابی می شود. این در حالی است که گاهی اوقات کارآفرینان فکر می کنند همین طور بی هدف باید دست به تولید محتوا بزنند. 

وقتی درباره تولید محتوا بحث می شود، از کجا باید دنبال ایده های خوب بگردیم؟ خب نمی شود که همینطور الکی دوربین را برداریم و سکانس های بی معنا ضبط کنیم. یک ایده هوشمندانه توجه به کمپین های بازاریابی رقبا برای کشف ایده های جذاب است. اینطوری شما بدون اینکه زحمت خاصی کشیده باشید، فرصت اثرگذاری بر روی مخاطب تان را پیدا می کنید. یادتان نرود، شما به عنوان بازاریاب باید کاری فراتر از کپی کردن صرف ایده بقیه انجام دهید. مثلا سعی کنید ایده های جذاب چند تا از برندها را با هم ترکیب کرده و یک ایده تازه خلق کنید. اینطوری هم کارتان ساده تر می شود، هم سایه شوم کپی کاری بالای سرتان نخواهد بود. 

طراحی محصولات بهتر

طراحی محصولات بهتر

وقتی شما از زیر و بم طراحی محصولات رقبا خبر داشته باشید، فرصت خیلی بهتری برای طراحی محصولی بهتر خواهید داشت. باور کنید یا نه، این همان فرمولی است که موجب خلق محصولات نوآورانه می شود. به طوری که به مرور زمان دائما محصولات بهتر جای نسخه های قدیمی را می گیرند. 

فکر می کنم مزیت مورد بحث در این بخش به اندازه کافی روشن باشد که نیازی به توضیح اضافه نداشته باشد. شما به عنوان کارآفرین باید همیشه محصولات تازه و صد البته خلاقانه ای برای مشتریان در چنته داشته باشید. وگرنه مشتریان خیلی زود دور شما را خط کشیده و سراغ برندهای دیگر خواهند رفت. متاسفانه این روزها در بازار آنقدر برندهای رنگارنگ وجود دارد که دیگر کسی احساس نیاز برای وفاداری به یک برند خاص نکند؛ البته مگر اینکه کیفیت محصولاتش بی نهایت بالا باشد!

شما در ارزیابی محصولات رقبا باید مثل یک منتقد سختگیر عمل کنید. علاوه بر بررسی نقاط ضعف یک محصول که باید در نمونه شما کاملا رفع شود، نیم نگاهی هم به مزایای محصول موردنظر داشته باشید. خب برندهای بزرگ معمولا محصولاتی بی نهایت جذاب روانه بازار می کنند که نهایتا یکی دو تا ایراد دارد. پس سعی نکنید فقط روی ایرادها زوم کنید. 

مطلب مرتبط: ارزیابی وضعیت رقبا در بازار (Competitors Monitoring)

شناسایی فرصت های همکاری

شناسایی فرصت های همکاری

چه کسی گفته یک برند باید تا ابد تک و تنها در بازار مشغول فعالیت باشد؟ خیلی وقت ها شما می توانید از همکاری با سایر برندها نهایت استفاده را ببرید. همه این شرایط در صورتی امکان پذیر است که ارزیابی درستی از رقبا داشته باشید. خب برندی که در تامین سرمایه یا طراحی یک محصول مناسب مانده، قطعا شریک خوبی برای شما نخواهد بود. 

خیلی وقت ها کسب و کارها برای اینکه توسعه بهتری را تجربه کنند، نیاز به همکاری با یک کسب و کار دیگر دارند. ارزیابی رقبا به شما کمک می کند زیر و بم یک برند را دربیاورید. اینطوری امکان ارزیابی دقیق تر آن کسب و کار و تصمیم گیری درباره همکاری با آن را پیدا می کنید. 

اگر تا حالا برای همکاری با یک برند از ارزیابی رقبا استفاده نکرده اید، اصلا تعجبی ندارد در دستیابی به اهداف مشترک تان به مشکل خورده باشید. خب منطق بازار که این مدل حواس پرتی ها سرش نمی شود. اگر دیر بجنبید، نه تنها اعتبارتان بر باد می رود، بلکه دیگر سرمایه ای برای ادامه حضور در بازار نخواهید داشت. 

هدف اصلی شما در زمینه شناسایی فرصت های همکاری باید مقایسه برندهای مناسب با یکدیگر باشد. بی شک هیچ کسب و کاری نمی تواند به طور همزمان با چندین کسب و کار همکاری موثر داشته باشد. به همین خاطر انتخاب یک گزینه از بین گزینه های موجود دشواری خاصی به همراه دارد. اگر از ما می شنوید، طوری بنیان همکاری تان را بنا کنید که دست کم در میان مدت نیاز به تعویض شریک تجاری نباشد. 

سخن پایانی

ارزیای رقبا استراتژی بی نهایت مهم

ارزیابی رقبا کاری است که خیلی وقت ها کارآفرینان از سر اجبار به آن تن می دهند و حتی دلیل انجامش را هم نمی دانند. به همین خاطر نتیجه نهایی ارزیابی رقبا از سوی آنها نیز چنگی به دل نمی زند. این در حالی است که ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم ارزیای رقبا یک استراتژی بی نهایت مهم محسوب می شود. 

مطلب مرتبط: چگونه در بازار رقبا را پشت سر بگذاریم؟

شما الان نه تنها با ماهیت کلی ارزیابی رقبا، بلکه مزایای اصلی آن نیز آشنا هستید. فکر می کنم حالا دیگر نوبتی هم باشد، نوبت شماست تا دست به کار شده و رقبای تان را زیر ذره بین ببرید. اصلا لازم نیست نگران باشید، هر جا به مشکل خوردید، ما همیشه آماده کمک به شما هستیم.

منابع:

https://www.crayon.co

https://www.linkedin.com

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/JkVTNC70
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختتخت خواب دو نفرهگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتی
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه